Mens ølsalget i detailhandlen samlet set stabiliserede sig i 2015, er interessen for specialøl voksende. I kategorien for specialøl er det især IPA-varianten, der har vundet danskernes gunst, lyder det fra Royal Unibrew, der har lanceret to nye IPA-varianter for at imødekomme forbrugernes efterspørgsel.
– Vores tal viser, at IPA er gået fra at være noget eksotisk, der primært henvendte sig til ”early adopters” til nu at bevæge sig mere over mod allemandseje. Denne udvikling er vi naturligvis opmærksomme på, og den minder faktisk en del om den cyklus som Classic-varianten har været igennem i Danmark, mener Lars Mejlgaard, der er Group Marketing Manager hos Royal Unibrew.
Royal Unibrews egne analyser peger på, at IPA er blevet en vigtig øl for de danske forbrugere, og den tendens forventer de, vil blive forstærket yderligere de kommende år. For at kunne imødekomme forbrugernes ønske om gode IPA-varianter og stå stærkere på dette nøglemarked, lancerer Royal Unibrew derfor nu også to nye IPA´er – Schiøtz Belgisk IPA og Lottrup Stone Street IPA.
– IPA er jo virkelig ved at rykke fra de andre øltyper i specialølskategorien, og det er der er flere årsager til, mener Lars Mejlgaard.
– For det første kombinerer mange af de populære IPA´er pilsnerens lethed med den spændende smagsoplevelse, som kendetegner kategorien for specialøl. For det andet er udviklingen allerede drevet af markante lanceringer i kategorien. For det tredje kan specialølskategorien stadig være uoverskuelig for mange forbrugere, siger han og påpeger, at det i 2015 blev lanceret hele 1298 nye øl i Danmark, så der er meget at vælge imellem.
Schiøtz Belgisk IPA kan købes hos COOP, og Lottrup Stone Street IPA kan købes hos Dansk Supermarked. Tidligere har Royal Unibrew også sendt varianten Schiøtz Gylden IPA på gaden, alle de nye øl er brygget i Danmark.