• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceTopØkologi og bæredygtighed12. 12. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Ikeas foodchef: ”Plantebaseret kost skal være nemt, lækkert og tilgængeligt”

FoodserviceTopØkologi og bæredygtighed12. 12. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Plantebaserede retter er en voksende del af menukortet hos Ikea Danmark, der hver dag serverer grønne planteburgere, veggie hotdogs og meget mere til sultne kunder. I 2025 skal halvdelen af alle måltider i Ikeas bistroer og restauranter være plantebaserede for at inspirere danskerne til at spise mere klimavenligt.

I 2021 havde Ikea Danmark knap 9,5 millioner besøgende i varehusene. Cirka 70 procent af kunderne besøger også restauranterne, bistroerne eller Svensk Madmarked. Foto: IKEA/PR

Når danskere strømmer til Ikea for at handle nyt til boligen, lægger størstedelen af kunderne også vejen forbi restauranten eller bistroen i et af landets fem varehuse.

Her venter fristelser for de fleste, og over de senere år har mange nye plantebaserede retter fundet vej til menukortet for at inspirere kunderne til at prøve alternativer uden kød og med lavere miljøpåvirkning. For eksempel har den ikoniske kødbolle fået sig en plantebaseret tvilling, der har samme smag og det samme saftige bid som sit kødfulde modstykke – dens klimaaftryk er til gengæld kun fire procent af kødbollens.

De flere bæredygtige alternativer som planteburgeren og veggie hotdoggen skal skubbe på udviklingen mod en grønnere, plantebaseret fremtid. Det fortæller Peter Broholm, der er country food range and supply leader hos Ikea Danmark.

– Vi har gennem flere år arbejdet på at sætte lækre, klimavenlige måltider på menuen. For os handler det om at inspirere de mange mennesker til at spise sundere og mere bæredygtigt – i Ikea og derhjemme. Med vores størrelse og udbredelse følger et stort ansvar, og derfor vil vi gerne gøre det grønne valg både nemt, lækkert og tilgængeligt, siger Peter Broholm.

Hædret for at fremme plantebaseret kost

I oktober i år modtog Ikea prisen som Årets PlanteVækst-virksomhed, der uddeles af organisationen Plantevækst. Prisen blev givet på grund af de ambitiøse målsætninger for plantebaseret kost og som en anerkendelse af de velsmagende kvalitetsprodukter i restauranterne.

Artiklen forsætter efter fotoet …

Peter Broholm på scenen, da Ikea blev kåret som Årets Plantevækst-virksomhed. Foto: IKEA/PR

Meget tyder da også på, at kunderne har fået smag for de plantebaserede måltider. I seneste regnskabsår serverede Ikea Danmark 192.855 Veggie hotdogs, svarende til mere end 100 veggie hotdogs dagligt pr. varehus. Siden 2021 er salget steget støt, og andelen af veggiedogs ud af det samlede antal af hotdogs i Ikea Danmark udgjorde sidste år ca. 15 procent. I restauranterne udgjorde plante- og grøntsagsbollerne ca. 20 procent af alle solgte boller i restauranterne.

Ifølge Peter Broholm, der er kokkeuddannet, er opskriften på succes, at der ikke bliver gået på kompromis med gastronomien. Retterne skal være af høj kvalitet og indbydende sammensat.

– Vi er lykkedes med at udvikle plantebaserede alternativer, som selv kødelskerne synes smager godt. For eksempel har vores planteboller samme saftige bid og smag som kødbollerne. Og de koster det samme. Derfor kan alle være med, og det giver flere mod på at forsøge sig med den plantebaserede bøf i burgeren, siger Peter Broholm og pointerer:

– Plantebaseret kost skal være for de mange, ikke de få. Sådan kan vi skabe en grøn bevægelse, som gør en forskel for vores klima og miljø.

Valgfrihed er vigtigt

Siden Ikea introducerede den første plantebaserede ret med grøntsagsboller og ris i 2014, har virksomheden haft fokus på at gøre grønne måltider til en fuldt integreret del af sortiment på linje med kødretterne. For Ikea handler det om at give kunder muligheden for at vælge et miljøvenligt alternativ.

– Vi ønsker ikke at være en løftet pegefinger eller diktere et valg. Tværtimod. Udover at Ikea har ambitioner om at gøre en forskel for miljøet, handler de mange alternativer også om, at vi har mærket en øget efterspørgsel på plantebaseret mad fra vores kunder. Derfor giver vi dem nu flere valgmuligheder, så de kan vælge, hvad de har lyst til, siger Peter Broholm.

Hver anden ret bliver plantebaseret i 2025

Over de kommende år kommer Ikea til at præsentere flere grønne alternativer i restauranten, bistroen og til det Svenske Madmarked, hvor kunder kan købe nemme hverdagsretter med hjem på frost.

Artiklen forsætter efter billedet …

16 procent af alle købte softice var plantebaserede. Foto: IKEA/PR

Ifølge Peter Broholm er ambitionerne store, og målsætningen frem mod 2025 er, at 50 procent af alle Ikea-måltider skal være plantebaserede, mens 80 procent kommer til at være uden rødt kød. Derudover erstatter Ikea løbende de animalske ingredienser med de plantebaserede i retterne. For eksempel er briochebollen, mayonnaisen og barbecuesaucen i den traditionelle burger allerede plantebaseret.

Madspildssamarbejde med Too Good To Go

Det er ikke kun ingredienserne, der er med til at gøre madområdet i Ikea mere klimavenligt. I august indgik Ikea i et nyt samarbejde med madspildsvirksomheden Too Good To Go, så varme og kolde retter samt kager, der er i overskud, bliver til lykkeposer, der kan nydes derhjemme.

Siden samarbejdets start i foråret 2022 er 3.035 måltider blevet reddet, og omregnet til CO2 er det 7,6 tons. Det svarer nogenlunde til 33 flyveture fra København til London eller 1,3 millioner opladninger af en iPhone.

Udover samarbejdet med Too Good To Go arbejder Ikea med at minimere madspild på mange andre fronter.

Klimapositiv i 2030

Den grønne omstilling af Ikeas mad- og fødevareforretning er et led i en større transformation af virksomheden. Målet er, at Ikea skal være klimapositiv i 2030.

– I Ikea arbejder vi alle på at indfri det ambitiøse mål for omstillingen af vores forretning, og på madområdet er der fortsat et stort potentiale. Det skal vi forløse med endnu flere grønne alternativer, der bidrager til omstillingen og en grønnere hverdag for rigtig mange mennesker, siger Peter Broholm.

Skrevet i: Foodservice, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Charcuteri kan også være grønt

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Charcuteri er normalt lavet på kød, men sådan behøver det ikke at være, hvis man spørger slagter Michael Museth. Han har gennem flere år eksperimenteret med plantebaseret charcuteri. Det har givet både spændende resultater og masser af udfordringer. Hvad laver en slagter egentlig? Er det noget

Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

Messer og konferencer26. 06. 2025

Det var positivt for både antallet af gæster og omsætningen i byens butikker, at Madens Folkemøde i år blev afholdt i Nykøbing Falster. Økonomiudvalget i Guldborgsund Kommune har derfor besluttet at indgå en partnerskabsaftale med Madens Folkemøde og støtte eventet økonomisk de næste tre

To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ26. 06. 2025

Den amerikanske ”Burger Scholar” og manden bag den ikoniske dokumentar HamburgerAmerica, George Motz, gæster Gasoline Grill igen den 2. og 3. juli. Hvis man missede ham i2019 og 2022, får du man en ny og eksklusiv chance for at sætte tænderne i hansverdensberømte Fried Onion Burger – direkte fra

Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

LandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Når Danmark overtager EU-formandskabet i 2025, falder det sammen med opstarten af forhandlingerne om EU’s landbrugspolitik efter 2027. I den forbindelse opfordres regeringen til at bruge formandskabet aktivt til at fremme en grøn omstilling af landbruget på europæisk plan. Økologisk

Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

AktueltFoodserviceMesser og konferencer26. 06. 2025

Den 10. september bliver TAP1 i København omdannet til et madmekka, når ’Madscenen - for professionelle’ finder sted. Her bliver det muligt at opleve over 150 udstillere og masser af gastronomiske events/masterclasses. Sidste år deltog mere end 1.400 madentusiaster i inspirationsmessen, som

Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

LandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Stærke speakere fra hele Europa samles til Organic Summit i København den 18. og 19. august for at blive enige om et fælles charter med konkrete anbefalinger til, hvordan økologisk produktion og forbrug i EU kan vokse til 25 procent i 2030 og dermed bidrage til omstillingen af den fremtidige

Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære “2 for 1”-tilbud: De får os ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud. Madspild er et enormt globalt problem – både økonomisk og klimamæssigt. FN estimerer, at en tredjedel af al mad går til

Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

AktueltFoodserviceMesser og konferencer24. 06. 2025

Sidste uge var en god uge for kokkeveteranen Allan Schultz. Først fik hans restaurant Parsley Salon i Hellerup tildelt i Michelinstjerne, og lørdag kunne han hæve trofæet som vinder af Danmarks største kokkekonkurrence kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem. Det blev Allan Schultz, som med teknisk

De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

AktueltFoodserviceØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Landbrug af Fødevarer kan nu afsløre, hvilke tre offentlige køkkener, der er nomineret til Køkkenprisen 2025. Landbrug & Fødevarer og Køkkenprisens jury er klar til at hædre de offentlige køkkener, hvor faglighed, smag og bæredygtighed går op i en højere enhed. For sjette år i træk uddeles

AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

Forskning og uddannelseFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Indenfor få år kan protein udvundet fra almindeligt kløvergræs være en hovedingrediens i en lang række almindelige fødevarer som f.eks. is, yoghurt og proteindrikke. Forskere på AAU har længe arbejdet på at trække de rene proteinstrenge ud af græsset, og nu er det lykkes at fjerne både smag og farve

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    NYHED: Her er fremtidens opbevaring af farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    MRPC modtager “Innovation in Vacuum Busch Award”

  • DENIOS ApS

    Hvilket batteriskab er det rigtige for dig?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions præsenterer den intelligente TYR PLUS kapselblæser

  • DENIOS ApS

    Dette er, hvad der sker, når batterier bryder i brand

  • Spirax Sarco Danmark

    Bestil en anlægsgennemgang af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Sommer vedligeholdelsestips til din vakuumpumpe: 6 gode anbefalinger

  • DENIOS ApS

    Sådan udnytter du den stille periode i sommerferien

  • DENIOS ApS

    Så er det sidste chance

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Charcuteri kan også være grønt

    26.06.2025

  • Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

    26.06.2025

  • To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

    26.06.2025

  • Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

    26.06.2025

  • Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

    26.06.2025

  • Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

    24.06.2025

  • Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    24.06.2025

  • Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

    24.06.2025

  • De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

    24.06.2025

  • AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

    24.06.2025

  • Lagkagehuset leverer rekordomsætning i 2024 og forbedrer driften markant

    19.06.2025

  • Energidrik bliver officiel partner på Roskilde Festival

    19.06.2025

  • Klar til indstillinger til Årets Ret Med Gris og Årets Ret med Ost

    19.06.2025

  • Nyt innovationsprogram skal skabe mere bæredygtige løsninger i convenience-branchen

    19.06.2025

  • Pantsystem sparer over 50 kg engangsplast årligt i Nordhavn-kantine

    19.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik