• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceTopØkologi og bæredygtighed12. 12. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Ikeas foodchef: ”Plantebaseret kost skal være nemt, lækkert og tilgængeligt”

FoodserviceTopØkologi og bæredygtighed12. 12. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Plantebaserede retter er en voksende del af menukortet hos Ikea Danmark, der hver dag serverer grønne planteburgere, veggie hotdogs og meget mere til sultne kunder. I 2025 skal halvdelen af alle måltider i Ikeas bistroer og restauranter være plantebaserede for at inspirere danskerne til at spise mere klimavenligt.

I 2021 havde Ikea Danmark knap 9,5 millioner besøgende i varehusene. Cirka 70 procent af kunderne besøger også restauranterne, bistroerne eller Svensk Madmarked. Foto: IKEA/PR

Når danskere strømmer til Ikea for at handle nyt til boligen, lægger størstedelen af kunderne også vejen forbi restauranten eller bistroen i et af landets fem varehuse.

Her venter fristelser for de fleste, og over de senere år har mange nye plantebaserede retter fundet vej til menukortet for at inspirere kunderne til at prøve alternativer uden kød og med lavere miljøpåvirkning. For eksempel har den ikoniske kødbolle fået sig en plantebaseret tvilling, der har samme smag og det samme saftige bid som sit kødfulde modstykke – dens klimaaftryk er til gengæld kun fire procent af kødbollens.

De flere bæredygtige alternativer som planteburgeren og veggie hotdoggen skal skubbe på udviklingen mod en grønnere, plantebaseret fremtid. Det fortæller Peter Broholm, der er country food range and supply leader hos Ikea Danmark.

– Vi har gennem flere år arbejdet på at sætte lækre, klimavenlige måltider på menuen. For os handler det om at inspirere de mange mennesker til at spise sundere og mere bæredygtigt – i Ikea og derhjemme. Med vores størrelse og udbredelse følger et stort ansvar, og derfor vil vi gerne gøre det grønne valg både nemt, lækkert og tilgængeligt, siger Peter Broholm.

Hædret for at fremme plantebaseret kost

I oktober i år modtog Ikea prisen som Årets PlanteVækst-virksomhed, der uddeles af organisationen Plantevækst. Prisen blev givet på grund af de ambitiøse målsætninger for plantebaseret kost og som en anerkendelse af de velsmagende kvalitetsprodukter i restauranterne.

Artiklen forsætter efter fotoet …

Peter Broholm på scenen, da Ikea blev kåret som Årets Plantevækst-virksomhed. Foto: IKEA/PR

Meget tyder da også på, at kunderne har fået smag for de plantebaserede måltider. I seneste regnskabsår serverede Ikea Danmark 192.855 Veggie hotdogs, svarende til mere end 100 veggie hotdogs dagligt pr. varehus. Siden 2021 er salget steget støt, og andelen af veggiedogs ud af det samlede antal af hotdogs i Ikea Danmark udgjorde sidste år ca. 15 procent. I restauranterne udgjorde plante- og grøntsagsbollerne ca. 20 procent af alle solgte boller i restauranterne.

Ifølge Peter Broholm, der er kokkeuddannet, er opskriften på succes, at der ikke bliver gået på kompromis med gastronomien. Retterne skal være af høj kvalitet og indbydende sammensat.

– Vi er lykkedes med at udvikle plantebaserede alternativer, som selv kødelskerne synes smager godt. For eksempel har vores planteboller samme saftige bid og smag som kødbollerne. Og de koster det samme. Derfor kan alle være med, og det giver flere mod på at forsøge sig med den plantebaserede bøf i burgeren, siger Peter Broholm og pointerer:

– Plantebaseret kost skal være for de mange, ikke de få. Sådan kan vi skabe en grøn bevægelse, som gør en forskel for vores klima og miljø.

Valgfrihed er vigtigt

Siden Ikea introducerede den første plantebaserede ret med grøntsagsboller og ris i 2014, har virksomheden haft fokus på at gøre grønne måltider til en fuldt integreret del af sortiment på linje med kødretterne. For Ikea handler det om at give kunder muligheden for at vælge et miljøvenligt alternativ.

– Vi ønsker ikke at være en løftet pegefinger eller diktere et valg. Tværtimod. Udover at Ikea har ambitioner om at gøre en forskel for miljøet, handler de mange alternativer også om, at vi har mærket en øget efterspørgsel på plantebaseret mad fra vores kunder. Derfor giver vi dem nu flere valgmuligheder, så de kan vælge, hvad de har lyst til, siger Peter Broholm.

Hver anden ret bliver plantebaseret i 2025

Over de kommende år kommer Ikea til at præsentere flere grønne alternativer i restauranten, bistroen og til det Svenske Madmarked, hvor kunder kan købe nemme hverdagsretter med hjem på frost.

Artiklen forsætter efter billedet …

16 procent af alle købte softice var plantebaserede. Foto: IKEA/PR

Ifølge Peter Broholm er ambitionerne store, og målsætningen frem mod 2025 er, at 50 procent af alle Ikea-måltider skal være plantebaserede, mens 80 procent kommer til at være uden rødt kød. Derudover erstatter Ikea løbende de animalske ingredienser med de plantebaserede i retterne. For eksempel er briochebollen, mayonnaisen og barbecuesaucen i den traditionelle burger allerede plantebaseret.

Madspildssamarbejde med Too Good To Go

Det er ikke kun ingredienserne, der er med til at gøre madområdet i Ikea mere klimavenligt. I august indgik Ikea i et nyt samarbejde med madspildsvirksomheden Too Good To Go, så varme og kolde retter samt kager, der er i overskud, bliver til lykkeposer, der kan nydes derhjemme.

Siden samarbejdets start i foråret 2022 er 3.035 måltider blevet reddet, og omregnet til CO2 er det 7,6 tons. Det svarer nogenlunde til 33 flyveture fra København til London eller 1,3 millioner opladninger af en iPhone.

Udover samarbejdet med Too Good To Go arbejder Ikea med at minimere madspild på mange andre fronter.

Klimapositiv i 2030

Den grønne omstilling af Ikeas mad- og fødevareforretning er et led i en større transformation af virksomheden. Målet er, at Ikea skal være klimapositiv i 2030.

– I Ikea arbejder vi alle på at indfri det ambitiøse mål for omstillingen af vores forretning, og på madområdet er der fortsat et stort potentiale. Det skal vi forløse med endnu flere grønne alternativer, der bidrager til omstillingen og en grønnere hverdag for rigtig mange mennesker, siger Peter Broholm.

Skrevet i: Foodservice, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

DrikkevarerFoodservice13. 05. 2025

I maj måned siger Hallernes Smørrebrød farvel til Coca Cola og byder i stedet velkommen til BRØL Kola Kola – en danskproduceret, økologisk og cirkulær cola, som matcher både smag og værdier bag Hallernes Smørrebrød. BRØL Kola Kola er brygget lokalt på genanvendte kaffekirsebær, der er et biprodukt

Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

Detailhandel og en grosMejeri13. 05. 2025

I 2025 relanceres Mejeriprisen med et nyt og styrket koncept. For første gang bliver prisen landsdækkende - og det er nu hele butikskædens mejeriafdeling, der vurderes og kan vinde – ikke blot én enkelt butik. Samtidig får forbrugerne en større stemme i bedømmelsen. Landbrug & Fødevarer

Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

AktueltFoodserviceFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed13. 05. 2025

Det plantebaserede mejeriprodukt FÆRM er blevet kåret som vinder af Mavens Hule 2025 – en innovationskonkurrence for grønne fødevareiværksættere, arrangeret af Compass Group og Dagrofa Foodservice. Sejren åbner døren til et skræddersyet udviklingsforløb og muligheden for at få produktet ud og leve

Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

AktueltFoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrug13. 05. 2025

Hvordan taler vi om kvæg, bæredygtighed og ernæring på en måde, der giver mening både for dem, der passer dyrene, og dem, der laver maden til tusindvis af danskere hver dag? Det spørgsmål undersøger en ny webinar-serie for madprofessionelle.   Oksekød og mejeri står ofte for

Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

EmballageFoodserviceFødevaresikkerhedMiljø og sundhedTop13. 05. 2025

Paptallerkener, pizzabakker og bagepapir købt i udlandet er ofte produceret med PFAS, som kan være sundhedsskadeligt. I Danmark har forhandlerne stort set fjernet problemet med PFAS i fødevarekontaktmaterialer, viser Fødevarestyrelsens kontrol. PFAS kan bruges til at gøre pap og papir fedt- og

Ny institutdirektør på DTU Aqua

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ08. 05. 2025

Professor Anna Rindorf vil som ny leder af DTU Aqua bakke op om innovation på både instituttet og i samfundet: ”Vi skal vokse videre på trods af en usikker verden.” DTU har udpeget professor og sektionsleder Anna Rindorf til ny direktør for DTU Aqua med tiltrædelse den 1. juli. Hun har både

Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

DrikkevarerMiljø og sundhed08. 05. 2025

Rynkeby Foods A/S udvider sin produktportefølje under Valsølille-brandet ved at lancere Valsølille Vitamin Water – en vitaminvand uden brus og med 20 procent frugt. Med lanceringen af Valsølille Vitamin Water styrker Rynkeby Foods sin position på markedet for funktionelle drikkevarer og

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Det handler om at styrke landbrug, folkesundhed og fødevareindustri: Økologien er atter på dagsordenen hos fødevaregiganten Dragsbæk, der nu vil sende klart signal til landmænd, politikere og privatforbrugere om de mange fordele ved den danske raps. Efter en periode med stilstand er økologien

Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

AktueltFødevareproduktionØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Danmarks fødevareindustri genererer årligt 385.000 tons madspild. Nu skal et nyt projekt til 13 millioner kroner hjælpe virksomheder med at udnytte deres sidestrømme fra fødevareproduktionen mere effektivt og dermed nedbringe madspildet. Projektet er støttet og sat i gang af Industriens Fond,

Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

Brød og kagerDetailhandel og en grosFoodserviceTop08. 05. 2025

Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

    13.05.2025

  • Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

    13.05.2025

  • Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

    13.05.2025

  • Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

    13.05.2025

  • Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

    13.05.2025

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

  • Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

    06.05.2025

  • Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

    06.05.2025

  • Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

    06.05.2025

  • Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

    06.05.2025

  • Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

    06.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik