• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosForskning og uddannelseMarkedsføring24. 04. 2019 | Peter Friis

I kø for at bekæmpe madspild

AktueltDetailhandel og en grosForskning og uddannelseMarkedsføring24. 04. 2019 By Peter Friis

Åbningen af Wefood på Nørrebro i 2016. (Foto: Benita Marcussen).
Folkekirkens Nødhjælps Wefood-koncept inspirerer både virksomheder, politikere, forskningsverdenen og organisationer.

Det er ikke kun madvarer med en snarlig udløbsdato eller mindre skavanker, der i den seneste tid er langet over disken i Folkekirkens Nødhjælps Wefood-butikker. Det er i lige så høj grad selve ideen om at anvende overskudsmad på en smart måde og til et godt formål, der har været en supersællert i mange lag af samfundet.
Torsdag efter påske fik Wefood-butikken på Nørrebro i København således endnu et fornemt besøg, denne gang af Venstres spidskandidat til Europa-Parlamentsvalget Morten Løkkegaard og finansminister Kristian Jensen, som havde inviteret sig selv inden for i den nyskabende købmandsbutik.
Morten Løkkegaard fortæller i den forbindelse, at hver enkelt europæer smider årligt 173 kg mad direkte i skraldespanden:
– Det er et stort etisk problem i et velhavende samfund. I EU ser vi nu på, om det kan gøres lettere at donere mad med nye momsregler på området. Det vil gøre det meget lettere for butikker og andre at donere mad til nogle af de mest trængende i samfundet. I Danmark er Wefood et godt og meget konkret initiativ rettet mod den almindelige forbruger, og med det har Folkekirkens Nødhjælp gjort et kæmpe stykke arbejde for at fremme dagsordenen – det kan vi lære noget af i hele Europa.’
Kristian Jensen tilføjer, at det er spild af ressourcer at smide god mad væk, som vi har brugt energi på at producere, transportere og tilberede.
– Mine forældres generation kunne aldrig drømme om at smide god mad væk. Det er den respekt for maden, som vi skal tilbage til.

Nye partnerskaber, tænketank og finsk filial

Og det er ikke kun det politiske segment, der har fået øjnene op for Wefood-konceptet. Kort før påske indgik Folkekirkens Nødhjælp en ny leverandøraftale med websupermarkedet nemlig.com.
– I nemlig.com vil vi være med til at gøre en forskel for at sikre mindst muligt madspild i dagligvarebranchen. Derfor er vi også enormt stolte og glade for at kunne støtte Wefood med overskudsvarer, der kan gøre en forskel og hjælpe Folkekirkens Nødhjælp i deres arbejde, siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i nemlig.com.
Generalsekretær Birgitte Qvist Sørensen er desuden blevet udnævnt til at sidde i bestyrelsen for en tænketank, der skal forebygge madspild og fødevaretab. Tænketanken er nedsat og bestyrelsen udpeget af Miljø- og Fødevareministeriet. Den skal som noget af det første udpege de øvrige medlemmer blandt myndigheder, virksomheder, organisationer og i forskningsverdenen.
Kigger man uden for landets grænser, har konceptet også allerede sat konkrete spor – idet Folkekirkens søsterorganisation, Finn Church Aid i 2018 åbnede det første overskudssupermarked i Finland, modelleret med Wefood som forbillede.
Det er kun kort tid siden, at hhv. fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) og klima- og energiordfører for Socialdemokratiet, Jens Joel, var på besøg i Folkekirkens Nødhjælps madspildsbutik på Vesterbro Torv i Aarhus.
– Vi er selvfølgelig rigtig stolte over, at vi har udviklet og med så stor succes lanceret et koncept, som i den grad vækker genklang på så mange forskellige niveauer – samtidig med at succes’en giver os mulighed for at hjælpe verdens fattigste. Men allermest er vi glade for, at så mange er optaget af den dagsorden, der handler om at komme unødigt spild af fødevarer til livs i vores del af verden, siger Birgitte Qvist-Sørensen, Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Forskning og uddannelse, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

Brød og kagerMarkedsføring05. 06. 2025

Sarah Harris tiltræder som ny Chief Marketing Officer hos Lagkagehuset. Hun kommer fra en stilling som Marketing Director hos Starbucks UK, og med indgående kendskab til digital marketing og ESG-strategi skal hun styrke bagerkædens kommercielle profil i ind- og udland. Sarah Harris har de

Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

Frugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU. Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), er blevet valgt til forperson for den internationale

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som

Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

AktueltFødevareproduktionMejeri05. 06. 2025

Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr. Den nye produktionslinje vil primært producere skyr til det

Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

DrikkevarerFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Når danskerne træder ind på en café eller sætter sig til rette på en restaurant, forventer de mere end blot mad og drikke – Rynkeby Foods lancering af Dagmar-serien tapper direkte ned i den tendens. Produkterne er skabt til den moderne forbruger, der træffer bevidste valg og efterspørger naturlige,

Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

Emballage03. 06. 2025

Nemco opfordrer virksomhederne til at søge rådgivning og medlemskab af en kollektiv ordning. Den 31. maj var der deadline for indberetning af emballagemængder til Dansk Producentansvar. Både fødevarevirksomheder og andre virksomheder med producentansvar for emballage skulle sikre, at deres

Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhed03. 06. 2025

Danskernes madfærdigheder bliver dårligere og dårligere, og det får nu Danmarks største fødevarevirksomhed Arla til at slå alarm. Madfærdigheder er nemlig afgørende, når det kommer til danskernes sundhed, klimaet og det sociale samvær. 42 pct. af danske børn og unge siger, at de ikke kan koge

Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 06. 2025

For sjette år i træk sætter Landbrug & Fødevarer fokus på de offentlige køkkener, der gør en forskel. Med Køkkenprisen 2025 hyldes de madhåndværkere, der kombinerer faglighed, smag og bæredygtighed i hverdagen - og viser vejen for fremtidens offentlige måltider. Hver dag serveres mere end

Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

AktueltMesser og konferencer03. 06. 2025

15.-24. august bliver Københavns gader igen fyldt med langborde og leben, når årets Copenhagen Cooking løber af stablen. I år kan gæsterne glæde sig til 100 oplevelser på tværs af hele byen: Fra petanqueturneringer til pizzakonkurrence, en ny version af Smørrebrødets Dag og middag midt på Kongens

Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

Detailhandel og en grosKonfektureMejeriTop03. 06. 2025

De seneste år har danskerne oplevet prisstigninger på mange varer. Nye tal viser, at danskerne ændrer forbrug på nogle varer, mens andre må koste, hvad de koster. Prisen på chokolade har gennem de seneste år været på himmelflugt. Ifølge nye tal fra analysevirksomheden YouGov er kiloprisen for

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

    05.06.2025

  • Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

    05.06.2025

  • Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

    05.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    05.06.2025

  • Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

    05.06.2025

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik