Januar er lig med sundhed og øget fokus – blandt andet i kraft af koncepter som Grøn Januar og Veganuary. Men faktisk vinder grønne, veganske produkter ind hele året. Det oplever man hus Supermarkedskæden Lidl, hvor 2022 blev et vendepunkt, hvor veganske og vegetariske produkter for alvor blev en integreret del af sortimentet.

Udvalget af veganske og vegetariske produkter på hylderne i Lidl bliver hele tiden større og større. Således har discountkæden de senere år øget sit sortiment af plantebaserede produkter og samtidig udvidet sin private label-serie, Vemondo. Aktuelt er Lidl oppe på omkring 70 plantebaserede alternativer, som kunderne kan finde på hylderne året rundt, heraf er de 55 rent veganske.
Ambitionerne vokser hos discountkæden, hvor den plantebaserede livsstil skal være dagligdag. Og det er ikke bare tomme ord, for Lidl blev i november kåret som ’Årets plantebaserede discount-supermarked 2022’ af Dansk Vegetarisk Forening med begrundelsen:
”Lidl udmærker sig især ved at have bredt sortiment og har bl.a. sin egen veganske private label-serie Vemondo. Priserne i Lidl er meget konkurrencedygtige, og man er ligeledes god til at placere de veganske produkter på logiske steder i butikkerne, således, at f.eks. den veganske ost kan findes der, hvor de andre oste også er.”
Stolte af pris som årets plantebaserede supermarked
Hos Lidl er man selvsagt meget stolt af prisen, men den får ikke lov til at blive en sovepude. For jagten fortsætter på endnu flere gode og prisvenlige plantebaserede produkter, og det gælder både produkter fra eksterne leverandører og Lidls eget mærke, Vemondo.
“Det veganske sortiment trender i flere Lidl-lande, og vi har den fordel at have masser af gode, udenlandske kollegaer,som vi kan dele erfaringer med. Vi lader os inspirere af, hvad de gør og har, og med den succesrate vi ser udenfor de danske grænser, kan jeg kun forestille mig endnu flere nye plantebaserede produkter i vores private label-serie Vemondo,” fortæller direktør Rasmus Pape.