Sjø har gastronomisk afsæt i råvarer, som findes i Skandinavien. Især havets råvarer indgår i menuen, så det er helt naturligt, at lystsejlere og andre på havet på Oslobådens rute skal spise med, også selvom de ikke er om bord på Oslobåden. Og nu ønsker DFDS så at udvide konceptet med take away, som går under navnet ’Sjø Sail Away’ til lystsejlere, fragtskibe eller eksempelvis udenlandske cruiseskibe, når de får en pludselig lyst til nordisk gourmetmad. Med en nyudviklet app, kan man som f.eks. lystsejler bestille fra Sjøs menukort via billeder. Det vil sige, at selv i høj sø, kan man se menuen tydeligt, og skal blot klikke på billederne, betale i samme app, og så sender den samtidigt koordinaterne for bådens position.
– Vi er nået frem til det, som vi mener, er den mest skånsomme og hurtige løsning – nemlig at levere maden med en speedbåd, som vi har liggende klar i lodslugen. For at processen ikke forsinkes, så går en elevator direkte fra køkkenet ned til speedbåden, hvor det modtages, pakkes forsvarligt og så er det ellers bare afsted, forklarer Casper Puggaard entusiastisk. Han afslører desuden, at den svære opgave varetages af tidligere bådførere fra Frømandskorpset for at sikre stabilitet i leveringen.
– Sjø står for kvalitet i form af de bedste råvarer tilberedt af de bedste kokke, og vi går ikke på kompromis med kvalitet, uanset hvor maden skal leveres eller nydes, siger Casper Puggaard, der tilføjer, at man med Sjø og det tidligere søsatte projekt ’Rejsen mod stjernen’ drømmer om at få en af de eftertragtede Michelin-stjerner, som kun gives til de absolut bedste restauranter.
– Vi ønsker at tilbyde søens folk en helt unik mulighed for at nyde Sjøs mad i egen båd. Og hvor mange andre kender I, der leverer direkte til rælingen midt i Skagerrak?, siger en stolt Casper Puggaard, der forsikrer, at selve oplevelsen af maden vil være den samme som ombord.
– Vi har tænkt meget over, hvordan vores kunder kan få helhedsoplevelsen og dermed den høje service og opmærksomhed fra tjenerne, når man bestiller take away. Det løser vi med en virtuel tjener, som via app’en præsenterer de forskellige retter ned til mindste detalje. Vi føler os ret sikre på, at man vil få en helt særlig oplevelse,- afslutter Casper Puggaard, som forventer, at der med dette nye koncept sættes helt nye standarter for take away.
Det nye Sjø gourmet take away-koncept – Sjø Sail Away, bliver søsat i løbet af sommeren 2019.