SIAL Paris er blandt de største fødevaremesser i verden og på åbningsdagen lørdag fik den danske kok og iværksætter Frank Lantz med virksomheden Uhhmami overrakt prisen for verdens mest innovative nyskabelse i kategorien restaurant- og cateringprodukter. Produkterne er indstillet blandt 400.000 produkter, hvilket naturligvis er med til at øge stoltheden hos den tidligere topkok fra bl.a. Krogs Fiskerestaurant.

Frank Lantz fik overrakt den prestigefyldte pris for bedste nye produkter i kategorien RESTAURANT & CATERING PRODUCTS lørdag aften ved verdens største fødevaremesse, SIAL, i Paris, hvor i alt 21 fødevarepriser blev uddelt.Fødevaremessen for nye, innovative fødevareprodukter afholdes i disse dage i Paris, hvor ca. 300.000 besøgende fra 200 lande gæster messen, der løber over fem dage. Lørdag aften kom Danmark så på skamlen, da madiværksætteren og kokken Frank Lantz fik overrakt den prestigefyldte pris ’restaurant og catering products’ for sin Uhhmami-serie. Fødevaremessen samler i år 7.000 udstillere og i alt 400.000 produkter.
Bacon’ish til veganere
Prisen gives til Franks smagsintense bouilloner og granulater med navnet Uhhmami, der i princippet har lidt samme funktion som en god gammeldags Maggi-terning. De nye produkter er blot 100% naturlige, økologiske og veganske, udviklet med udgangspunkt i det traditionelle, franske køkken og kan med et snuptag tilføre endog meget intens smag til det veganske køkken. Der er fx en ”Beef’ish”- eller ”Ocean’ish”-bouillon, der kan tilføje bøflignende eller fiskelignende smagsnoter til det grønne køkken, eller ”Bacon’ish”-, ”Truffle’ish”- eller ”Cheese’ish”-granulater, der giver enhver plantebaseret ret det intense, velsmagende umamipræg, som mangt en kok er på jagt efter i det grønne køkken.
– Jeg har levet for den gode smag og at eksperimentere og udvikle hele mit liv, de sidste mange år med ønsket om at skabe en grønnere fremtid. Uhhmami skal gøre det nemt og lækkert at spise grønt – for kokke og alle andre. Mange veganske retter bygger på en masse besværlige elementer, der skal løfte smagen og give dybde, fx fermentering eller at brænde grøntsager. Med Uhhmami ville jeg indfange de dybe, intense smage, så folk selv kan tilføre dem i en helt grøn hverdag, eller i en overgangsperiode mod en grønnere hverdag. Det var helt afgørende for mig at lave økologiske og rene produkter uden tilsætningsstoffer og allergener. Smagene er derfor 100% resultat af kokkehåndværk og gode råvarer, forklarer Frank Lantz, der er uddannet kok, men har arbejdet som mad- og techiværksætter de sidste årtier.
Alle produkter i Uhhmami-serien er tørret, så de ikke skal opbevares på køl, og der ikke skal transpores vand, som fylder og vejer, så CO2-regnskabet kan holdes nede. Med 20 gram Uhhmami får man fx en liter fond. Frank Lantz har selv udviklet alle produkterne og fået dem produceret. Han har arbejdet på produkterne alene de sidste to år, og som tingene har taget fart, har han fået hjælp af sin ven og investor Thomas Gjørup (CEO i TAG Holding ApS, og tidl. bestyrelsesmedlem i fx Erik Bagger, Top Toy og Shape Robotics). Thomas er taget med Frank til Paris for at modtage hæderen, og er desuden gået aktivt ind i virksomheden for at hjælpe med strategi, bl.a. ift. at etablere Uhhmami på eksportmarkederne.
Læs mere om SIAL og Uhhmami i Food&Drink nummer 9, der udkommer den 6. december. Tilmeld dig her, og få det direkte i din mailbox: Få Food&Drink gratis online



