• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceMesser og konferencerTop17. 10. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

God dansk smag vinder stor pris på SIAL

FoodserviceMesser og konferencerTop17. 10. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

SIAL Paris er blandt de største fødevaremesser i verden og på åbningsdagen lørdag fik den danske kok og iværksætter Frank Lantz med virksomheden Uhhmami overrakt prisen for verdens mest innovative nyskabelse i kategorien restaurant- og cateringprodukter. Produkterne er indstillet blandt 400.000 produkter, hvilket naturligvis er med til at øge stoltheden hos den tidligere topkok fra bl.a. Krogs Fiskerestaurant.

Frank Lantz, der står bag Uhhmami, var stolt af at blive fremhævet blandt 400.000 produkter på den enorme SIAL messe i Paris.

Frank Lantz fik overrakt den prestigefyldte pris for bedste nye produkter i kategorien RESTAURANT & CATERING PRODUCTS lørdag aften ved verdens største fødevaremesse, SIAL, i Paris, hvor i alt 21 fødevarepriser blev uddelt.Fødevaremessen for nye, innovative fødevareprodukter afholdes i disse dage i Paris, hvor ca. 300.000 besøgende fra 200 lande gæster messen, der løber over fem dage. Lørdag aften kom Danmark så på skamlen, da madiværksætteren og kokken Frank Lantz fik overrakt den prestigefyldte pris ’restaurant og catering products’ for sin Uhhmami-serie. Fødevaremessen samler i år 7.000 udstillere og i alt 400.000 produkter.

Bacon’ish til veganere

Prisen gives til Franks smagsintense bouilloner og granulater med navnet Uhhmami, der i princippet har lidt samme funktion som en god gammeldags Maggi-terning. De nye produkter er blot 100% naturlige, økologiske og veganske, udviklet med udgangspunkt i det traditionelle, franske køkken og kan med et snuptag tilføre endog meget intens smag til det veganske køkken. Der er fx en ”Beef’ish”- eller ”Ocean’ish”-bouillon, der kan tilføje bøflignende eller fiskelignende smagsnoter til det grønne køkken, eller ”Bacon’ish”-, ”Truffle’ish”- eller ”Cheese’ish”-granulater, der giver enhver plantebaseret ret det intense, velsmagende umamipræg, som mangt en kok er på jagt efter i det grønne køkken.

– Jeg har levet for den gode smag og at eksperimentere og udvikle hele mit liv, de sidste mange år med ønsket om at skabe en grønnere fremtid. Uhhmami skal gøre det nemt og lækkert at spise grønt – for kokke og alle andre. Mange veganske retter bygger på en masse besværlige elementer, der skal løfte smagen og give dybde, fx fermentering eller at brænde grøntsager. Med Uhhmami ville jeg indfange de dybe, intense smage, så folk selv kan tilføre dem i en helt grøn hverdag, eller i en overgangsperiode mod en grønnere hverdag. Det var helt afgørende for mig at lave økologiske og rene produkter uden tilsætningsstoffer og allergener. Smagene er derfor 100% resultat af kokkehåndværk og gode råvarer, forklarer Frank Lantz, der er uddannet kok, men har arbejdet som mad- og techiværksætter de sidste årtier.

Alle produkter i Uhhmami-serien er tørret, så de ikke skal opbevares på køl, og der ikke skal transpores vand, som fylder og vejer, så CO2-regnskabet kan holdes nede. Med 20 gram Uhhmami får man fx en liter fond. Frank Lantz har selv udviklet alle produkterne og fået dem produceret. Han har arbejdet på produkterne alene de sidste to år, og som tingene har taget fart, har han fået hjælp af sin ven og investor Thomas Gjørup (CEO i TAG Holding ApS, og tidl. bestyrelsesmedlem i fx Erik Bagger, Top Toy og Shape Robotics). Thomas er taget med Frank til Paris for at modtage hæderen, og er desuden gået aktivt ind i virksomheden for at hjælpe med strategi, bl.a. ift. at etablere Uhhmami på eksportmarkederne.

Læs mere om SIAL og Uhhmami i Food&Drink nummer 9, der udkommer den 6. december. Tilmeld dig her, og få det direkte i din mailbox: Få Food&Drink gratis online

Skrevet i: Foodservice, Messer og konferencer, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik