Tuborgfondet og Hotel- og Restaurantskolen vil skabe undervisning i verdensklasse og inspirere erhvervsuddannelser i hele landet. Det sker med Gejst, et nyt undervisningslaboratorium med fokus på nye, eksperimenterende og kreative læringsmiljøer.

Grøn gastronomi, sanseværksteder og sanketure. Nu udvider Tuborgfondet og Hotel- og Restaurantskolen samarbejdet for at sprede erfaringerne til flere uddannelser – og gøre Gejst til et fyrtårn, der kan inspirere håndværksfag i hele Danmark. Et uvildigt forskerteam fra Aalborg Universitet skal følge projektet.
Upcycling i grønne laboratorier, neurogastronomi i et sanseværksted med levende vægge og sanketure efter svampe, urter og tang for at få indblik i den vilde natur. I knap to år har udviklingsprojektet Gejst nytænkt undervisningen for Hotel- og Restaurantskolens gastronomiske uddannelser. Et arbejde, der bl.a. har kastet 10 praksisnære værksteder af sig med førende branchefolk ved roret – og med yderligere fire-fem værksteder under udvikling.
Resultatet har været mere sanselig, eksperimenterende og inddragende undervisning – og mere engagerede elever. Efter positiv feedback fra eleverne forlænges og udvides partnerskabet nu, så Gejst de kommende år kan arbejde videre med udvikling af samtlige uddannelser på skolen – og på at udbrede deres erfaringer til bl.a. landets andre erhvervsskoler.
Det sker med en bevilling på 38,2 mio. kr. fra Tuborgfondet i perioden 2026-2030. I samme periode vil Hotel- og Restaurantskolen bidrage med 19,3 mio. kr. til projektet, så Gejst i alt får 57,5 mio. kr. at arbejde med:
”Der er brug for nytænkning, hvis vi skal få flere til at gennemføre en erhvervsuddannelse. Det var derfor, vi satte Gejst i verden, og siden er der kun kommet mere fokus på området – ofte på det, vi allerede er ved at udvikle: praksisnære forløb med håndværk, faglige fællesskaber og grøn omstilling i centrum. Vi er langt, men ikke færdige, og derfor er vi glade for, at Tuborgfondet vil fortsætte samarbejdet, så vores erfaringer kan implementeres bredere, både på vores og andre skoler,” forklarer Hotel- og Restaurantskolens direktør, Søren Kristensen.
Udvikling og effekt følges af uvildigt forskerteam
Gejst handler ikke kun om at skabe forandring på Hotel- og Restaurantskolen – det skal også trække tråde ud i branchen og på sigt blive en brugbar model for uddannelse i bred forstand.
Målet er, at ny viden skal komme alle interesserede uddannelsesmiljøer til gode. Derfor bliver Gejst fulgt af forskningsprojektet PRAXIS, hvor et uvildigt team under ledelse af professor Lene Tanggaard fra Aalborg Universitet vil undersøge, hvilken betydning nye praksisfaglige og eksperimenterende læringsmiljøer kan have på erhvervsuddannelser.
”Som fond har vi mulighed for at give plads til et udviklingsrum. Igennem vores partnerskab med Hotel- og Restaurantskolen vil vi gerne vise, hvordan én skoles erfaringer kan inspirere andre til at gå nye veje og dermed være med til at ændre, hvordan vi tænker erhvervsuddannelser i Danmark. Derfor er jeg også glad for, at vi har uvildige forskere på, som kan få viden fra projektet ud at leve,” siger forperson i Tuborgfondet, Trine Nielsen.
Flere uddannelser – stærkere forankring
Foruden skolens gastronom-uddannelser, vil Gejsts principper og metoder fremover også understøtte uddannelserne til tjener, receptionist, ernæringsassistent og bager/konditor med bl.a. nye værksteder og efteruddannelse til undervisere. Samtidig styrkes skolens grønne laboratorie, som arbejder med bæredygtige løsninger som madspild, upcycling og grøn gastronomi.
“Gejst kan drømme stort og handle ambitiøst. Vi har kaldt projektet ‘på vej mod verdens bedste fagskole’, og det er ikke bare en flot sætning – det er et mål, vi arbejder målrettet hen imod. I Gejst har vi et helt andet niveau af frihed og ressourcer til at eksperimentere, udvikle og finde ud af, hvordan vi skaber den bedst tænkelige skole for vores elever. Så vi kan virkelig rykke noget,” forklarer projektchef Johan K. Dal.
Projektet peger ind i Tuborgfondets strategiske indsatsområde, der skal støtte unges vej fra ungdomsliv til arbejdsliv:
“Vi kan se, at der sker noget, når Gejst får mulighed for at udvikle og virkelig skubbe til undervisningen med afsæt i den håndværksmæssige faglighed. Det er en ny måde at skabe kompetencer, faglig stolthed og stærke fællesskaber på – og vi ser et stort potentiale i udviklingen af ny eksperimenterende undervisning, som kan øge engagement og gøre en forskel for mange unge – også på andre erhvervsuddannelser,” siger Pernille Brems, programansvarlig for Arbejdsmarked i Tuborgfondet.