• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosFoodserviceFrugt og grøntFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMejeriPolitik og eksportTop22. 02. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Gastronomi kan udvikle fremtidens fødevarer

Detailhandel og en grosFoodserviceFrugt og grøntFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMejeriPolitik og eksportTop22. 02. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

I et lokale i Københavns Kødby samledes 60 aktører fra alle led i fødevarekæden for at diskutere og udveksle tanker om morgendagens gastronomiske tendenser. Spådommen er klar for fremtiden: Bedre, ikke mere mad. 

– Vi skal ikke producere flere, men bedre fødevarer, lyder spådommen fra Flemming Birch, der er partner i Birch & Birch. Under sin præsentation fremlagde han denne trend som den generelle tendens for fremtidens fødevarebranche. Med det som paraplybegreb gjorde han også opmærksom på tre tendenser, der knytter sig til denne trend: såkaldt ”storyliving”, bæredygtighed og sunde convenience fødevarer. Storytelling er ikke nyt inden for fødevarer. Men forbrugere er efterhånden så engagerede i deres indkøb, at de ikke bare vil høre og læse historien bag et godt produkt – de vil opleve den. Tag for eksempel den hollandske supermarkedskæde Albert Heijn. De tilbyder kunderne jord under neglene, når de selv plukker deres friske krydderurter i en dertil indrettet have midt i forretningen. Bæredygtighed er også i konstant udvikling. I plantebaserede produkter, som mange kunder vælger af bæredygtighedsårsager, foregår en ny bevægelse. Flemming Birch spår, at vi er ved at nå en ny bølge inden for disse produkter, hvor et måltid ikke længere bygges med kød som det vigtigste. For fremtiden er det ikke nødvendigvis meningen, at de plantebaserede produkter skal smage og ligne kød, men produceres og markedsføres for, hvad de er: grøntsager og frugter.
Denne tendens gør sig også gældende i convenience. Her er fremtiden ”gør-det-selv”-færdigretter, hvor man køber de fornødne (ofte vegetariske) råvarer til et måltid i en samlet pakke med en opskrift. Det ikke nødvendigvis palæo, glutenfrit eller vegansk, men snarere god, simpel og sund mad, der kan tilpasses et travlt liv.

Gastronomi som strategi
Efter Flemming Birchs oplæg skiftede arrangementet fokus fra tanke til handling: Hvordan bruger danske virksomheder gastronomi til forretningsudvikling? Tre workshops med Danish Crown Guldrummet, Nordisk tang og Gastronomisk Innovation/Arla Unika præsenterede løsninger for hele sanseapparatet:

  • Guldrummet er en afdeling i Danish Crown der laver unikke udskæringer og modner kød for den gastronomiske scene. Det vigtigste koncept er samarbejde med kokkene, så de kan levere lige præcis de løsninger, kokkene har brug for. Kokke kan så i samarbejde med Guldrummet føre ideer og eksperimenter ud i livet. Dagens eksempel var tatar af krydskalv.
  • Gastronomisk Innovation og Arla Unika forklarede i deres workshop, hvordan deres samarbejde har bragt Arla Unika produkter fra restaurantens hvide duge ind til kundens indkøbskurv – alt imens de serverede fortrinlig ostefondue.
  • Hos Nordisk Tang blev der lavet dal med tang, der kunne eksemplificere tangens fantastiske umamismag samt dets sunde og bæredygtige egenskaber.

Gastronomi som løftestang
En vigtig konklusion for denne dag var, at danske virksomheder er i verdensklasse på mange områder. Men skal de blive i førertrøjen, kan gastronomien bruges som løftestang til at udvikle endnu bedre løsninger. De forskellige workshops viste alle, hvordan samarbejde langs værdikæden og innovation inden for gastronomi kan resultere i unikke produkter og løsninger.

Vil du deltage i Food Nations næste Inspirational Outlook om kvalitet og fødevaresikkerhed? Det foregår onsdag den 27. marts fra 14-16 i Lokomotivværkstedet under fødevaremessen ”Madværkstedet”. Tilmeld dig gratis her: https://www.eventbrite.com/e/inspirational-outlook-food-quality-safety-in-2030-what-to-act-on-now-registration-51509258579

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Foodservice, Frugt og grønt, Fødevareproduktion, Kød, fisk og fjerkræ, Mejeri, Politik og eksport, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

Drikkevarer22. 05. 2025

Nu kan vinentusiaster modtage vinanbefalinger fra Danmarks dygtigste sommelierer og samtidigt støtte lokale vinhandlere. Initiativet er blevet taget så godt imod, at vinplatformen Bottle Hero nu gør klar til at gå internationalt med frisk kapital i ryggen.  Nu kan man få vinoplevelsen fra

Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

Forskning og uddannelseMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Når tusindvis af unge, undervisere, virksomheder og organisationer samles til Green Innovation Week i Skive den 25. september, bliver det med bæredygtighed på både programmet og menuen. I år er det nemlig elever fra tre fødevareuddannelser – Nordic Food College, FGU Skolen Skive og Aarhus Tech – der

Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

AktueltDrikkevarerFoodservice22. 05. 2025

Go Nordic Cruiseline, selskabet bag Oslobåden, skifter fra Heineken til Carlsberg som ny ølleverandør på ruten mellem København og Oslo. Skiftet er led i en større rebranding med øget fokus på nordisk identitet, hvor Carlsberg viser sig at være gæsternes foretrukne øl. Fremover vil passagererne

Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

AktueltFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Små og mellemstore fødevarevirksomheder kan søge om at deltage i PlanteVÆKST - et skræddersyet udviklingsforløb med adgang til ekspertise, testfaciliteter og professionelt netværk. Teknologisk Institut åbner døren for små og mellemstore fødevarevirksomheder, der ønsker at styrke deres position

Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

FoodserviceTop22. 05. 2025

Da tusindvis af københavnske skoleelever tirsdag satte sig til frokost, var det ikke bare dagens ret, de fik serveret – det var den allerførste, der er produceret i skolemadordningen EAT’s nye storkøkken. På menuen står der enten klassisk hønsekødssuppe med hvidløgsbrød eller pasta med

Foodexpo lancerer nyt messekoncept

Messer og konferencer20. 05. 2025

Et helt nyt messekoncept med 15 unikke zoner venter de besøgende på næste års Foodexpo, der med den nye konstruktion samler brancherne i hver deres zone. Nordens største event for fødevareprofessionelle finder sted 22.-24. marts 2026 i MCH Messecenter Herning. Udstillerne på næste års Foodexpo

Ny AI skal nudge til at spise grønnere

Detailhandel og en grosForskning og uddannelseFrugt og grøntMiljø og sundhed20. 05. 2025

Forskere fra SDU, AU og KU vil udvikle en kunstig intelligens, der kan få forbrugere til at smide sundere og mere bæredygtige dagligvarer i deres indkøbskurve, når de handler online. Hvis du bruger Netflix, Spotify eller TikTok, kender du også til den anbefalelsesalgoritme, som baseret på dine

Finalister til Produktprisen og Irmaprisen 2025 er fundet

AktueltMesser og konferencerMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed20. 05. 2025

70 spændende, lokale produkter fra hele landet er reduceret til 12, der nu skal dyste om Produktprisen 2025 i kategorierne Mad, Konfekture, Drikke og Innovation. Ved smagningen smagte og udvalgte dommerne samtidig fem produkter, der for første gang skal dyste om Coops nye pris, Irmaprisen, og dermed

Madens Folkemøde trak 35.000 mennesker til Nykøbing Falster

AktueltMesser og konferencer20. 05. 2025

15.-17. maj blev Madens Folkemøde afholdt Nykøbing Falster. Folkemødet har tidligere været afholdt på et lokalt gods, men flyttede i år netop for at kunne få flere besøgende. Madens Folkemøde mere end tredoblede deres besøgstal i forhold til sidste år.  André Andersen har været direktør i

Christian Wellendorf er Danmarks næste Bocuse D´Or kandidat

FoodserviceMesser og konferencerTop20. 05. 2025

Tre af Danmarks dygtigste kokke dystede fredag på torvet i Nykøbing Falster for at blive landets næste repræsentant ved de prestigefyldte Bocuse d’Or-konkurrencer. Vinderen er nu fundet: Christian Wellendorf, køkkenchef og partner på Babette i København. Christian Wellendorf konkurrerede mod

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

    22.05.2025

  • Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

    22.05.2025

  • Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

    22.05.2025

  • Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

    22.05.2025

  • Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

    22.05.2025

  • Foodexpo lancerer nyt messekoncept

    20.05.2025

  • Ny AI skal nudge til at spise grønnere

    20.05.2025

  • Finalister til Produktprisen og Irmaprisen 2025 er fundet

    20.05.2025

  • Madens Folkemøde trak 35.000 mennesker til Nykøbing Falster

    20.05.2025

  • Christian Wellendorf er Danmarks næste Bocuse D´Or kandidat

    20.05.2025

  • Medaljeregn til Slagter Lampe

    15.05.2025

  • Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

    15.05.2025

  • Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

    15.05.2025

  • Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

    15.05.2025

  • Det er blevet dyrere at spise varme hveder

    15.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik