• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosMarkedsføring28. 06. 2022 | Helle Friemann Nielsen

Forbrugernes fokus på madspild vokser

AktueltDetailhandel og en grosMarkedsføring28. 06. 2022 By Helle Friemann Nielsen

Forbrugernes bevidsthed om madspild er mere end fordoblet siden udbruddet af corona. 72 pct. er i dag bevidste om deres eget madspild – et tal, der lå på 33 pct. i vinteren 2020. Det viser en ny, stor undersøgelse fra Capgemini, som også fastslår, at 90 pct. af forbrugerne i dag foretrækker producenter, der aktivt begrænser madspild, mens 60 pct. vil have butikker og producenter til at gøre mere.

Foto: freepik.com.

Ifølge en ny undersøgelse er mange forbrugere allerede godt i gang, når det handler om at begrænse madspild indenfor hjemmets fire vægge. Og 72 pct. af de i alt 10.000 forbrugere, der deltager i undersøgelsen, svarer, at de i dag er bevidste om deres eget madspild – mere end en fordobling fra 33 pct. på bare to år.
Selv om forbrugerne altså i stigende grad erkender deres eget bidrag til at reducere madspild – seks ud af 10 skammer sig, når de smider mad ud – så retter mange, ifølge Maria Søndergaard, direktør for Produktion og Retail hos Capgemini i Danmark, et kritisk blik mod supermarkeder og fødevareproducenter.

-Generelt ser vi en stigende utilfredshed med, at fødevareindustrien og butikkerne, ifølge forbrugerne ikke gør nok for at reducere madspild. 61 pct. svarer i vores undersøgelse, at de vil have producenter og butikker til at sætte hårdere ind. 57 pct. udtrykker skuffelse over, at branchen ikke er mere proaktive. Det er helt klart, at indsatser mod madspild i dag er et område, hvor supermarkeder og producenter skal kunne vise både strategisk og konkret, at man er seriøst engageret. Madspildsagendaen er gået fra at være en god positioneringsmulighed for de mest fremsynede til at blive et must-have for alle i industrien, forklarer hun.

Maria Søndergaard, direktør for Produktion og Retail hos Capgemini i Danmark.

Undersøgelsen inddrager ikke danske forbrugere, men ifølge Maria Søndergaard, matcher tal fra både Norge og Sverige det generelle billede af forbrugerens præferencer. Også i vores to nabolande har man i flere år særligt i detailhandlen sat ind med forskellige indsatser for at reducere madspild, påpeger hun.
-I Danmark har vi lige som i Norge og Sverige været relativt tidligt i gang med at anerkende madspild, som et problem, der skal sættes ind over for. Både supermarkeder og producenter er bevidste om, at det her er et tema, som mange forbrugere har klare holdninger til og forventer, at branchen gør noget ved. Alligevel mener mange i vores nabolande, at der er plads til væsentlige forbedringer både derhjemme og ude i butikkerne. Det er samme tendens, vi så i Danmark i en undersøgelse fra Stop Spild Af Mad, der udkom i april, siger hun.

Forbrugere savner information
I Capgeminis undersøgelse fremhæver forbrugerne bl.a., at de savner mere klar information fra producenter og butikker. Eksempelvis synes kun fire ud af 10, at den information om ”bedst før”, ”mindst holdbar til” og ”udløbsdato”, de finder på emballage, er tydelig nok. Forbrugerne forventer derfor, at industrien gør mere inden for produktinnovation, emballage, tydelig mærkning og forbedret brugervejledning – herunder digitale mærker med fx QR-koder, der giver adgang til dybere information om produkters oprindelse, kvalitet, opbevaring, mm.
Find rapporten fra Capgemini Research Institute her.

Capgemini Research Institute har spurgt 10.000 forbrugere over 18 år og 1.000 beslutningstagere i fødevareindustrien og detailhandlen. Den globale undersøgelse er udført 11 lande i bl.a. Skandinavien og Europa i maj 2022.

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Charcuteri kan også være grønt

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Charcuteri er normalt lavet på kød, men sådan behøver det ikke at være, hvis man spørger slagter Michael Museth. Han har gennem flere år eksperimenteret med plantebaseret charcuteri. Det har givet både spændende resultater og masser af udfordringer. Hvad laver en slagter egentlig? Er det noget

Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

Messer og konferencer26. 06. 2025

Det var positivt for både antallet af gæster og omsætningen i byens butikker, at Madens Folkemøde i år blev afholdt i Nykøbing Falster. Økonomiudvalget i Guldborgsund Kommune har derfor besluttet at indgå en partnerskabsaftale med Madens Folkemøde og støtte eventet økonomisk de næste tre

To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ26. 06. 2025

Den amerikanske ”Burger Scholar” og manden bag den ikoniske dokumentar HamburgerAmerica, George Motz, gæster Gasoline Grill igen den 2. og 3. juli. Hvis man missede ham i2019 og 2022, får du man en ny og eksklusiv chance for at sætte tænderne i hansverdensberømte Fried Onion Burger – direkte fra

Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

LandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Når Danmark overtager EU-formandskabet i 2025, falder det sammen med opstarten af forhandlingerne om EU’s landbrugspolitik efter 2027. I den forbindelse opfordres regeringen til at bruge formandskabet aktivt til at fremme en grøn omstilling af landbruget på europæisk plan. Økologisk

Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

AktueltFoodserviceMesser og konferencer26. 06. 2025

Den 10. september bliver TAP1 i København omdannet til et madmekka, når ’Madscenen - for professionelle’ finder sted. Her bliver det muligt at opleve over 150 udstillere og masser af gastronomiske events/masterclasses. Sidste år deltog mere end 1.400 madentusiaster i inspirationsmessen, som

Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

LandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Stærke speakere fra hele Europa samles til Organic Summit i København den 18. og 19. august for at blive enige om et fælles charter med konkrete anbefalinger til, hvordan økologisk produktion og forbrug i EU kan vokse til 25 procent i 2030 og dermed bidrage til omstillingen af den fremtidige

Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære “2 for 1”-tilbud: De får os ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud. Madspild er et enormt globalt problem – både økonomisk og klimamæssigt. FN estimerer, at en tredjedel af al mad går til

Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

AktueltFoodserviceMesser og konferencer24. 06. 2025

Sidste uge var en god uge for kokkeveteranen Allan Schultz. Først fik hans restaurant Parsley Salon i Hellerup tildelt i Michelinstjerne, og lørdag kunne han hæve trofæet som vinder af Danmarks største kokkekonkurrence kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem. Det blev Allan Schultz, som med teknisk

De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

AktueltFoodserviceØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Landbrug af Fødevarer kan nu afsløre, hvilke tre offentlige køkkener, der er nomineret til Køkkenprisen 2025. Landbrug & Fødevarer og Køkkenprisens jury er klar til at hædre de offentlige køkkener, hvor faglighed, smag og bæredygtighed går op i en højere enhed. For sjette år i træk uddeles

AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

Forskning og uddannelseFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Indenfor få år kan protein udvundet fra almindeligt kløvergræs være en hovedingrediens i en lang række almindelige fødevarer som f.eks. is, yoghurt og proteindrikke. Forskere på AAU har længe arbejdet på at trække de rene proteinstrenge ud af græsset, og nu er det lykkes at fjerne både smag og farve

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Ny certificering: Vores batteriskabe bestod testen!

  • DENIOS ApS

    Dette er, hvad der sker, når batterier bryder i brand

  • Spirax Sarco Danmark

    Bestil en anlægsgennemgang af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Sommer vedligeholdelsestips til din vakuumpumpe: 6 gode anbefalinger

  • DENIOS ApS

    Sådan udnytter du den stille periode i sommerferien

  • DENIOS ApS

    Så er det sidste chance

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

  • DENIOS ApS

    Sikker tøndehåndtering starter her

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Charcuteri kan også være grønt

    26.06.2025

  • Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

    26.06.2025

  • To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

    26.06.2025

  • Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

    26.06.2025

  • Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

    26.06.2025

  • Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

    24.06.2025

  • Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    24.06.2025

  • Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

    24.06.2025

  • De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

    24.06.2025

  • AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

    24.06.2025

  • Lagkagehuset leverer rekordomsætning i 2024 og forbedrer driften markant

    19.06.2025

  • Energidrik bliver officiel partner på Roskilde Festival

    19.06.2025

  • Klar til indstillinger til Årets Ret Med Gris og Årets Ret med Ost

    19.06.2025

  • Nyt innovationsprogram skal skabe mere bæredygtige løsninger i convenience-branchen

    19.06.2025

  • Pantsystem sparer over 50 kg engangsplast årligt i Nordhavn-kantine

    19.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik