Madudbringningstjenensten Foodora, der åbnede i Danmark i slutningen af 2022, har meddelt, at de har til hensigt at forlade det danske marked, så snart de har afsluttet konsulterende møder med deres medarbejdere. Foodora fortsætter driften som normalt, indtil en endelig ophørsdato er fundet.

På trods af fremgang på det danske marked gennem de sidste 18 måneder har ændrede forhold som udfordrende makroøkonomiske udviklinger ført til en beslutning om at omfordele virksomhedens ressourcer til andre aktive markeder.
“Der starter en dialog med de påvirkede medarbejdere. Så snart dialogen er overstået, er det virksomhedens ønske at tilbyde støtte og fratrædelsesordninger for at facilitere en god overgang til medarbejdernes næste karriereskridt. I mellemtiden vil foodora understrege virksomhedens taknemmelighed for alle medarbejderes hårde arbejde, dedikation og bidrag til foodora i Danmark. Foodora ønsker samtidig at støtte værdikæden: Når den endelige ophørsdato er fundet, vil bude, restaurantpartnere og kunder blive underrettet og modtage specifik information om overgangen og de næste skridt, herunder detaljer for opsigelsesaftaler. Mens dialogen finder sted, vil alle brugere kunne bruge foodora som normalt,” lyder det i en pressemeddelelse.
Baggrunden for at Foodora forlader Danmark er uklar. De har dog oplyst følgende til RetailNews:
“foodora kigger hele tiden på markedsudviklingen som en del af et forsigtighedsprincip i den strategiske allokering af kapital. På trods af fremgangen på det danske marked har ændrede forhold – herunder udfordrende makroøkonomiske udviklinger og konkurrence – ledt til en overvejelse af ressourcefordelingen på vores aktive markeder.”