Food Nation markerede den 15. december 2025 den officielle åbning af fødevareklyngens Visitor Centre i København i nye fysiske rammer. Det opdaterede og udvidede udstillingsvindue præsenterer det ypperste inden for danske fødevareløsninger, bæredygtig innovation og globalt samarbejde.

Ved åbningen deltog H.M. Kong Frederik samt minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Jacob Jensen, sammen med repræsentanter fra hele fødevareklyngen.
Det nye Visitor Centre bygger videre på centrets formål: at inspirere, informere og imponere internationale beslutningstagere og samarbejdspartnere gennem et oplevelses- og videncenter, der samler og formidler Danmarks styrkepositioner inden for landbrug og fødevarer. Som fødevareklyngens vindue til verden giver centret delegationer indsigt i, hvordan Danmark udvikler fremtidens fødevareløsninger, og skaber en platform, hvor virksomheder og internationale interessenter kan mødes og etablere nye samarbejder og partnerskaber. Årligt besøges centret af omkring 1.500 gæster fra mere end 30 markeder.
Med flytningen til Industriens Hus er Food Nations Visitor Centre blevet løftet og udvidet i indhold og udtryk. Besøgende bliver mødt af et ambitiøst fortælleunivers med digitale og interaktive installationer og udstillingselementer, der nu også omfatter AI-teknologi. Udviklingen er realiseret med støtte fra Industriens Fond, der har muliggjort den kreative og teknologiske fornyelse af centrets formidling.
Et fælles løft for fødevareklyngen
Den danske fødevareklynge står for ca. 23% af Danmarks samlede vareeksport og repræsenterer hele værdikæden – fra landbrug og fødevareproduktion til teknologi, ingredienser, forskning og gastronomi. Med en dokumenteret stærk position inden for fødevaresikkerhed og -kvalitet, effektivitet og innovation er Danmark en attraktiv samarbejdspartner globalt.
Formand i Food Nation Jais Valeur fremhæver;”Danmark er et lille land, men en stærk fødevarenation, som kan skabe reel værdi globalt. Med åbningen af det nye Visitor Centre får vi et vigtigt afsæt for at fremvise vores kompetencer og løsninger til internationale partnere”.
Visitor Centret skal understøtte fødevareklyngens internationale profilering og fungere som en konkret udviklings- og dialogplatform for virksomheder, delegationer og organisationer, der søger viden om danske fødevareprodukter og løsninger. Med den officielle åbning intensiverer Food Nation samtidig den løbende kommunikation til både danske virksomheder, der kan bruge centret som ramme for møder med internationale samarbejdspartnere, til internationale ambassader i Danmark med behov for et professionelt afsæt for delegationer, og til Danmarks repræsentationer i udlandet, som kan anvende det opdaterede Visitor Centre som ét samlet kontaktpunkt til den danske landbrugs- og fødevaresektor.
Besøgende fik tour gennem Danmarks grønne fødevarefortælling
Ved åbningen blev gæsterne guidet gennem centerets interaktive elementer, som samlet set illustrerer fødevareklyngens historiske udvikling, fremtidens teknologier og konkrete eksempler på innovation. Centret er et centralt redskab i arbejdet med at styrke Danmarks globale position som fødevarenation.
”Food Nations Visitor Centre er Danmarks fælles udstillingsvindue for hele fødevareklyngen. Med de nye rammer og det stærke indhold kan vi give både danske og internationale gæster en solid og aktuel oplevelse af, hvordan vi som nation arbejder innovativt, effektivt og bæredygtigt med at løse globale fødevareudfordringer,” siger Lise Walbom, Direktør i Food Nation.

