• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed30. 09. 2025 | Mikkel Bækgaard

Første supermarkeder i Danmark sætter mål for planteproteiner

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed30. 09. 2025 By Mikkel Bækgaard

Lidl Danmark og Wolt Market vil fremover måle og følge andelen af plantebaserede proteiner i salget. Vegetarisk Forening håber, at andre kæder vil følge eksemplet.

Målet i Lidl Danmark er at øge andelen af plantebaserede alternativer i sortimentet. Konkret skal plantebaserede alternativer til kød stige fra 12 til 20 procent og for mejeriprodukter fra 5 til 10 procent frem mod 2030. Foto: DVF

For første gang i Danmark opstiller to supermarkedskæder konkrete mål for planteproteiner i sortimentet. Lidl Danmark og Wolt Market vil fremover systematisk registrere og følge udviklingen i proteinsammensætningen. 

Som det første online supermarked i Danmark bruger Wolt Market værktøjet The Protein Tracker. Værktøjet, der er udviklet af Green Protein Alliance og ProVeg International, anvendes allerede i Holland af kæder som Albert Heijn og Jumbo.

“At måle og følge udviklingen i vores proteinmix er et vigtigt skridt i vores arbejde med en større andel plantebaserede proteiner. Animalske proteiner er generelt forbundet med et højere gennemsnitligt CO₂-aftryk pr. kg protein end flere plantebaserede alternativer. Ved at tracke proteinmixet med The Protein Tracker får vi indsigt, der gør os i stand til at sætte mål, forstå nuværende status og træffe beslutninger på baggrund af konkrete data,” siger Martin Rouchmann, Head of Category, Wolt Market.

Wolt, der er Wolt Markets moderselskab, har sat mål om at reducere egne CO₂-udledninger med 50 % i 2028 fra baseline 2021 og nå nettonul i 2040.

Ændringer i proteinsammensætningen er en del af dette arbejde.

Strategi for flere plantebaserede valg

Lidl Danmark arbejder ud fra en international proteinstrategi, hvor målet er at øge andelen af plantebaserede alternativer i sortimentet. Konkret skal plantebaserede alternativer til kød stige fra 12 til 20 % og for mejeriprodukter fra 5 til 10 % frem mod 2030, med 2022 som baseline. 

Lidl måler udviklingen gennem Verdensnaturfondens (WWF) metode og tester løbende nye kampagner og initiativer i samarbejde med forskere fra Copenhagen Business School.

“Vi kan se, at forbrugerne i stigende grad efterspørger plantebaserede alternativer, og med vores proteinstrategi ønsker vi at gøre det nemt og tilgængeligt at vælge disse produkter i hverdagen. Vores mål om at øge andelen af plantebaserede alternativer er både en vigtig del af vores samlede strategi og et udtryk for, at vi som dagligvarekæde prioriterer at udvikle sortimentet i en tydelig retning,” siger Maibritt Braukmann, Manager i CSR indkøb, Lidl Danmark.

Det kan inspirere andre

Dansk Vegetarisk Forening hilser initiativerne velkommen og håber, at andre kæder vil følge det gode eksempel.

“Det er første gang, at vi ser danske supermarkeder sætte mål for planteproteiner. Det sender et vigtigt signal til hele branchen om, at gennemsigtighed og ansvar er vejen frem. Begge supermarkedskæder viser, at de arbejder systematisk med området, og vi håber, at flere vil følge efter,” siger Marie Luja Rasmussen, der er markedskonsulent i Dansk Vegetarisk Forening.

Som organisation understreger Green Protein Alliance, at de danske erfaringer er et vigtigt skridt i forlængelse af de hollandske initiativer.

“Med den danske lancering af The Protein Tracker viser Wolt Market, at de arbejder systematisk med at følge og styre udviklingen mod en større andel plantebaserede proteiner. Det kan inspirere andre aktører i branchen,” siger Anke van’t Klooster fra Green Protein Alliance.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Frugt og grønt, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Første supermarkeder i Danmark sætter mål for planteproteiner

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed30. 09. 2025

Lidl Danmark og Wolt Market vil fremover måle og følge andelen af plantebaserede proteiner i salget. Vegetarisk Forening håber, at andre kæder vil følge eksemplet. For første gang i Danmark opstiller to supermarkedskæder konkrete mål for planteproteiner i sortimentet. Lidl Danmark og Wolt

Rørt åbner moderne smørrebrøds-restaurant i Bernikow Gården

Foodservice30. 09. 2025

Håndmads-konceptet Rørt udvider igen. Denne gang indtager det moderne smørrebrødskoncept på den mondæne adresse Østergade 26c i Bernikow Gården. Rørt er kendt for at udfordre den traditionelle tilgang til smørrebrød med moderne madder, der toner ned på overflødig pynt og tungt kødpålæg, men skruer

FNs Internationale Madspildsdag: Tusindvis af svenske flag prydede København i går

AktueltMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed30. 09. 2025

Danmark ligger blandt de to dårligste lande i EU, når det gælder madspild, mens vores svenske naboer klarer sig langt bedre. Det synliggjorde Too Good To Go synliggjort i går, på FN's Internationale Madspildsdag, med en klar opfordring til danskerne om at "komme ind i kampen og vise

Nyt Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice30. 09. 2025

Årets sjette udgave af branchemagasinet Food&Drink er nu på gaden. Bladet sætter har blandt andet besøgt Restaurant l'Alsace i København, der har revitaliseret sig selv. Og vi har været i Norge for at blive klogere på norsk cider. Bladet sætter som altid også spot på nyheder og udfordringer

Mindre madspild i svanemærkede kantiner

FoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed30. 09. 2025

Svanemærkede kantiner har i perioden 2023–2025 i gennemsnit reduceret deres madspild med 11 pct.. Det viser en ny analyse. Reduktionen svarer til en besparelse på 0,11 kg CO₂e pr. frokostportion. Det er ikke bare dyrt at smide mad ud. Det belaster også miljøet, og det skaber et unødigt

Madspild koster en dansk gennemsnitsfamilie 2.150 kr. årligt

Miljø og sundhedØkologi og bæredygtighed25. 09. 2025

En dansk familie spilder årligt mad for 2.150 kr. Det viser en ny rapport fra tænketanken ONE\THIRD. Op til Danmarks madspildsdag, mandag den 29. september, sætter tænketanken fokus på, hvordan kunstig intelligens (AI) kan hjælpe danskerne med at redde maden og samtidig spare penge. Madspild

Dagrofa Foodservice donerer 97 tons fødevarer videre til Stop Spild Lokalt i kampen mod madspild

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed25. 09. 2025

Et samarbejde mellem fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice og den frivillige organisation Stop Spild Lokalt har i år reddet 97 tons overskudsmad fra at ende som madspild. I stedet er fødevarerne blevet uddelt til økonomisk pressede personer og familier over hele landet. Mandag 29. september er

Hollywood møder europæiske landmænd til plantebaseret topmøde i København

AktueltMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed25. 09. 2025

København bliver den 20.-21. oktober centrum for debatten om fremtidens fødevaresystem, når EU-formandskabskonferencen Plant Food Summit samler hundredevis af deltagere fra hele Europa i Skuespilhuset. Plant Food Summit samler visionære landmænd, innovative iværksættere, topforskere,

EU strammer reglerne for listeria i spiseklare fødevarer

FoodserviceFødevareproduktionFødevaresikkerhedPolitik og eksport25. 09. 2025

Stigning i infektioner med listeria i EU får Kommissionen til at indføre skrappere krav til producenter af spiseklare fødevarer fra juli 2026. Det viser den nyeste zoonoserapport, der giver overblik over sygdomme, som overføres til mennesker fra fødevarer og dyr. Rapporten er udarbejdet af DTU

Danske kokkene satte grøntsagerne i front

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed25. 09. 2025

En ny undersøgelse af Landbrug & Fødevarer viser, at hver tredje dansker ønsker at spise mere mad fra planter i fremtiden. Derfor samledes nogle af Danmarks mest visionære kokke og madprofessionelle til Grønt Kokketræf 2025 for at gå foran og demonstrere, hvordan det grønne køkken kan inspirere

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch Vacuum Solutions på DanFish International 2025 i Nordens Paris

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Infusion giver lavere energiforbrug og bedre produktion

  • DENIOS ApS

    I morgen sker det

  • DENIOS ApS

    Så er det nu eller aldrig

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Første supermarkeder i Danmark sætter mål for planteproteiner

    30.09.2025

  • Rørt åbner moderne smørrebrøds-restaurant i Bernikow Gården

    30.09.2025

  • FNs Internationale Madspildsdag: Tusindvis af svenske flag prydede København i går

    30.09.2025

  • Nyt Food&Drink på gaden

    30.09.2025

  • Mindre madspild i svanemærkede kantiner

    30.09.2025

  • Madspild koster en dansk gennemsnitsfamilie 2.150 kr. årligt

    25.09.2025

  • Dagrofa Foodservice donerer 97 tons fødevarer videre til Stop Spild Lokalt i kampen mod madspild

    25.09.2025

  • Hollywood møder europæiske landmænd til plantebaseret topmøde i København

    25.09.2025

  • EU strammer reglerne for listeria i spiseklare fødevarer

    25.09.2025

  • Danske kokkene satte grøntsagerne i front

    25.09.2025

  • Verdens eneste cocktail bar som serverer 100 pct. økologiske cocktails ligger i København – nu med guldmærke fra Fødevarestyrelsen

    23.09.2025

  • NOLO Collective køber det danske drikkevarebrand Lillow

    23.09.2025

  • Flere bælgfrugter på danskernes tallerkener

    23.09.2025

  • Stor stigning i antal svanemærkede kantiner

    23.09.2025

  • Orkla og stjernekok med i globalt partnerskab: Vil lave mad ud af CO₂

    23.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik