Lidl Danmark og Wolt Market vil fremover måle og følge andelen af plantebaserede proteiner i salget. Vegetarisk Forening håber, at andre kæder vil følge eksemplet.

For første gang i Danmark opstiller to supermarkedskæder konkrete mål for planteproteiner i sortimentet. Lidl Danmark og Wolt Market vil fremover systematisk registrere og følge udviklingen i proteinsammensætningen.
Som det første online supermarked i Danmark bruger Wolt Market værktøjet The Protein Tracker. Værktøjet, der er udviklet af Green Protein Alliance og ProVeg International, anvendes allerede i Holland af kæder som Albert Heijn og Jumbo.
“At måle og følge udviklingen i vores proteinmix er et vigtigt skridt i vores arbejde med en større andel plantebaserede proteiner. Animalske proteiner er generelt forbundet med et højere gennemsnitligt CO₂-aftryk pr. kg protein end flere plantebaserede alternativer. Ved at tracke proteinmixet med The Protein Tracker får vi indsigt, der gør os i stand til at sætte mål, forstå nuværende status og træffe beslutninger på baggrund af konkrete data,” siger Martin Rouchmann, Head of Category, Wolt Market.
Wolt, der er Wolt Markets moderselskab, har sat mål om at reducere egne CO₂-udledninger med 50 % i 2028 fra baseline 2021 og nå nettonul i 2040.
Ændringer i proteinsammensætningen er en del af dette arbejde.
Strategi for flere plantebaserede valg
Lidl Danmark arbejder ud fra en international proteinstrategi, hvor målet er at øge andelen af plantebaserede alternativer i sortimentet. Konkret skal plantebaserede alternativer til kød stige fra 12 til 20 % og for mejeriprodukter fra 5 til 10 % frem mod 2030, med 2022 som baseline.
Lidl måler udviklingen gennem Verdensnaturfondens (WWF) metode og tester løbende nye kampagner og initiativer i samarbejde med forskere fra Copenhagen Business School.
“Vi kan se, at forbrugerne i stigende grad efterspørger plantebaserede alternativer, og med vores proteinstrategi ønsker vi at gøre det nemt og tilgængeligt at vælge disse produkter i hverdagen. Vores mål om at øge andelen af plantebaserede alternativer er både en vigtig del af vores samlede strategi og et udtryk for, at vi som dagligvarekæde prioriterer at udvikle sortimentet i en tydelig retning,” siger Maibritt Braukmann, Manager i CSR indkøb, Lidl Danmark.
Det kan inspirere andre
Dansk Vegetarisk Forening hilser initiativerne velkommen og håber, at andre kæder vil følge det gode eksempel.
“Det er første gang, at vi ser danske supermarkeder sætte mål for planteproteiner. Det sender et vigtigt signal til hele branchen om, at gennemsigtighed og ansvar er vejen frem. Begge supermarkedskæder viser, at de arbejder systematisk med området, og vi håber, at flere vil følge efter,” siger Marie Luja Rasmussen, der er markedskonsulent i Dansk Vegetarisk Forening.
Som organisation understreger Green Protein Alliance, at de danske erfaringer er et vigtigt skridt i forlængelse af de hollandske initiativer.
“Med den danske lancering af The Protein Tracker viser Wolt Market, at de arbejder systematisk med at følge og styre udviklingen mod en større andel plantebaserede proteiner. Det kan inspirere andre aktører i branchen,” siger Anke van’t Klooster fra Green Protein Alliance.