• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Certificering
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Emballage
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Klimateknologi

FødevareproduktionMarkedsføring01. 06. 2020 | Peter Friis

Fødevare- og bioressource-klynge vil gøre branchen verdensførende

FødevareproduktionMarkedsføring01. 06. 2020 By Peter Friis

En ny national klynge indenfor fødevarer og bioressourcer er født. Med tårnhøje ambitioner i bagagen, er klyngen klar til at hjælpe danske virksomheder til vækst.

Navnet er Food & Bio Cluster Denmark, og med 250 medlemmer, en nyvalgt bestyrelse og 40 medarbejdere bag roret er klyngen klar med tårnhøje ambitioner om at sikre den danske fødevare og bioressource industri en førerplads på verdensplan. For den nyvalgte bestyrelsesformand, Lars Dalsgaard, Senior VP Product & Innovation hos Arla Foods, er den fusionerede klynge et vigtigt skridt:
– Vi har i Danmark en stærk position indenfor fødevarer – det inkluderer vores fødevareproduktion, pirmærproduktion, følgeindustrierne samt vores uddannelsesplatform indenfor fødevarer. For at kunne bevare denne stærke position, så er innovation helt essentielt. I den forbindelse synes jeg, at det er stærkt, at vi samler kræfterne. Nu har vi et netværk, der kan drive innovation på tværs af hele klyngen. Endvidere ser jeg frem til at bidrage til at bygge bro mellem de store og de små spillere. Der er ingen grund til at modarbejde hinanden, da der er rigeligt plads til begge.
En kerneopgave for den nye klynge består i at hjælpe virksomheder med at skabe nye forretningsideer, innovative produkter samt accelerere virksomhedernes forretnings- og markedsudvikling:
– Vi ser det som vores fornemmeste opgave at hjælpe danske virksomheder til vækst igennem innovationsaktiviter, netværk, matchmaking og funding, fortæller Lars Visbech Sørensen, interim CEO, Food & Bio Cluster Denmark.
– Hos Food & Bio Cluster Denmark vil vi konstant have fingeren på pulsen i forhold til nye trends, tendenser og teknologier.
Etableringen af Food & Bio Cluster Denmark sker i en tid, hvor rigtig meget rimer på bæredygtighed. Den grønne omstilling stiller i endnu højere grad krav til, at alle gør sit for at gøde udviklingen af grønne løsninger og den grønne omstilling.
– Mange virksomheder indenfor branchen har både fokus på og klare strategier for, hvordan de vil bidrage til regeringernes ambitiøse 70 procent CO2-reduktion. Vi ser en vigtig opgave i at hjælpe virksomhederne med at opnå dette, pointerer Lars Visbech Sørensen.

Ikke bare en fusion
Det er organisationerne Danish Food Cluster, Agro Business Park, Videncenter for Fødevareudvikling (VIFU) og Nordjysk Fødevareerhverv, som er gået sammen om fusionen. Men etableringen af Food & Bio Cluster Denmark er ikke bare fire organisationer, der fusionerer, det er også områderne fødevarer og bioressourcer, der fusionerer.
– Der er så mange synergier mellem fødevarer og bioressourcer, og det giver nye muligheder og løsninger at tænke værdikæder på tværs, fortæller Lars Visbech Sørensen.
Til den stiftende generalforsamling i Food & Bio Cluster Denmark, som fandt sted fredag den 29. maj, var der kamp om de 9 ledige pladserne til bestyrelsen. 22 profiler fra klyngen stillede op til bestyrelsen, hvilket betød kampvalg i kategorien for små og mellemstore virksomheder, store virksomheder og øvrige medlemmer.
Valget om formandsposten faldt på Lars Dalsgaard fra Arla. Lars Dalsgaard har 36 års erfaring inden for branchen, og han har været med til at bygge nogle af Arlas virksomheder op i udlandet – heriblandt England. Til daglig spiller Lars Dalsgaard en central rolle i Arla ambitiøse innovationsmål om at fordoble deres innovations impact.
– Jeg er utrolig glad og stolt over, at man har vist mig den tillid. Jeg glæder mig til at bidrage med min lange erfaring indenfor branchen – og sikre en førerposition for Food & Bio Cluster Denmark. Og her er samarbejde et essentielt element. Det er den filosofi, som jeg arbejder med til daglig i blandt andet Arlas Innovationscenter i Skejby, hvor åben innovation i samarbejde med partnere som startups, leverandører og kunder er fundamentet for centret, fortæller den nyvalgte formand, Lars Dalsgaard.

Food &. Bio Clusters bestyrelse:
Claus Christensen, Sæby Fiske-Industri
Lars Dalsgaard, Arla Foods
Mette Schacht Færch, Danish Crown
Henning Preiss, Aquapri Denmark
Peter Toft, Toft Care
Henrik Rendbøll, Møllerup Gods
Vibeke Kistrup Holm, FORCE Technology
Poul Melgaard Jensen, Danish Seafood Association
Erik Bisgaard Madsen, Københavns Universitet
Kurt Nielsen, Aarhus Universitet
Christine Nelleman, DTU
Mikael Poulsen, Teknologisk Institut
Leif Nielsen, Dansk Industri
Anders Martin Klöcker, Landbrug & Fødevarer

Det handler om synergi og bæredygtige løsninger
Det er organisationerne Danish Food Cluster, Agro Business Park, Videncenter for Fødevareudvikling (VIFU) og Nordjysk Fødevareerhverv, som er gået sammen om fusionen.
Fusionsplanen er skabt med hjælp fra Landbrug & Fødevarer og DI Fødevarer. Dertil med opbakning fra centrale danske vidensinstitutioner: Aarhus Universitet, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Københavns Universitet og Teknologisk Institut (på vegne af GTSerne).
Food & Bio Cluster Denmark vil få en national repræsentation med lokale hubs placeret i Aarhus, Viborg, Aalborg, Holstebro, Syddanmark og København.
Tankerne bag fusionen er:
•Skabe synergi og initiere fremtidens bæredygtige løsninger til gavn for erhvervet og Danmark
•Modstå konkurrencen fra internationale klynger
•Fastholde og forbedre Danmarks internationalt anerkendte, ledende position inden for fødevareinnovation
•Sikre, at Danmark fortsat er centrum for udvikling af fremtidens løsninger inden for fødevarer og bioressourcer
•Efterkomme virksomhedernes efterspørgsel efter forenkling og bedre overblik over tilbud inden for forretningsudvikling og innovation
•Kan ansøge om offentlige midler til styrkepositionerne ”fødevarer og bioressourcer”.

Skrevet i: Fødevareproduktion, Markedsføring

 

Seneste nyt fra redaktionen

Første veganske produkt hos McDonald’s

Frugt og grønt18. 01. 2021

McDonald’s lancerer en ny, mættende måltidssalat med syltede gulerødder og spidskål. Salaten føjer sig til listen over grønne og grove produkter, der er blevet flere og flere af de seneste år. Der er i forvejen tre vegetariske burgere, og marketingdirektør Marie Hürdum er stolt af, at kæden nu kan

Dansk kulturinstitution fylder 100

FoodserviceTop18. 01. 2021

En kold tirsdag i 1921 rullede den første flåde pølsevogne på gaden og de kan derfor d. 18 januar i år fejre deres 100 års fødselsdag. Cafe Fodkold er gået fra at være en lille trækvogn med en opvarmet gryde, hvor pølserne lå i, til dagens moderne foderbræt. I 1921 lå prisen for en rød pølse

Mådehold er moderne – selv i december

AktueltDetailhandel og en grosDrikkevarer18. 01. 2021

Mens tallene for salget af alkoholfri øl på landsplan, for 2020 ikke ligger klar endnu, kan ny dansk øl-webshop bevidne om stor succes med salget af alkoholfri øl fra mikrobryggerier. Bottle & Can måtte således melde udsolgt af deres ølpakker med alkoholfri øl i december December plejer at

Chilien til de danske ganer

Foodservice14. 01. 2021

Chili er noget, alle danskere skal kunne gå på opdagelse i. Derfor har pølsemand Jacob Hoffman udviklet en chilisauce til danske ganer I 2014 satte Jacob Hoffman jagten ind på at udvikle den optimale chilisauce til det danske marked. Gennem sit mangeårige arbejde som pølsemand oplevede han et

Er det en romkugle?

Brød og kagerMarkedsføringØkologi og bæredygtighed14. 01. 2021

I sidste uge oplevede danskerne en sand identitetskrise og med stor debat til følje. For er det en romkugle? En trøffel? En krymmelkugle? Eller en sputnik? Svaret afhænger tydeligvis af, hvor i landet man kommer fra. Men ens for alle varianterne er, at de er geniale til at bekæmpe madspild. Og det

Carlsberg har stor tiltro til alkoholfri øl

DrikkevarerMarkedsføringTop14. 01. 2021

Januar blev skudt i gang med en kampagneskål for alkoholfri øl i ny film med den danske skuespiller Mads Mikkelsen. Det er Carlsbergs første globale kampagne for alkoholfri øl. Filmen kommer i begyndelsen af et år, hvor det forventes, at flere mennesker end nogensinde før drikker alkoholfri

Danske og kinesiske tunger smager forskelligt

AktueltForskning og uddannelse13. 01. 2021

Det har blandt forskere været kendt i flere år, at kvinder generelt er bedre end mænd til at smage bitterstoffer. Nu tyder forskning fra Københavns Universitet på, at etnicitet også kan spille en rolle for, hvor god man er til at smage de bitre smage, som man fx finder i broccoli, rosenkål og mørk

Fødevaregodkendt folie i genanvendt plast

Emballage13. 01. 2021

Sealed Air har udviklet verdens første fødevaregodkendte plastfolie indeholdende genanvendt plast. Dette er et led i at skabe en emballageløsning til fødevare, der er baseret på 100 procent genbrugsplast inden 2025.Den nye Cryovac rBDF S10-folie er fremstillet med op til 30 procent genanvendt plast;

Pesticider i halvdelen af al konventionel frugt og grønt

AktueltMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed13. 01. 2021

Fødevarestyrelsens årlige pesticidrapport viser, at der i gennemsnit er rester af pesticider i mere end halvdelen af de konventionelle frugter og grøntsager. Der er gennemsnitligt pesticidrester i mere end halvdelen af den konventionelle frugt og grønt, der bliver solgt i de danske butikker.

Dagrofa lytter til kunderne: Mere plantebaseret kost på hylderne

Detailhandel og en gros13. 01. 2021

Dagrofa, som ejer kæderne, MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb har ambitiøse mål om at gøre de grønne fødevarer tilgængelige for alle i hele Danmark. En ny stor aftale med Naturli' gør det muligt for den enkelte købmand at efterkomme de lokale kunders efterspørgsel på plantebaserede produkter. - I

Tilmeld Nyhedsbrev

Arkiv over seneste nyhedsbreve
 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Overstå snetjansen hurtigere, end du kan støvsuge gufskålen

  • DENIOS ApS

    Vil du have plads til mere uden at bygge til?

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Brug din kaffemaskine uden at røre ved den

  • Beckhoff Automation ApS

    Beckhoff scorer hattrick

  • DENIOS ApS

    Sådan ”salter” du – helt uden salt

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuum pakning af fødevare

  • DENIOS ApS

    Har du fået dig en dunk hen over julen?

  • DENIOS ApS

    Glædelig jul og godt nytår fra DENIOS

  • DENIOS ApS

    Sidste chance: Spar 25% på absorbenter til bl.a. olie og kemikalier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vulkanisering effektiviseres gennem vakuum

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Første veganske produkt hos McDonald’s

    18.01.2021

  • Dansk kulturinstitution fylder 100

    18.01.2021

  • Mådehold er moderne – selv i december

    18.01.2021

  • Chilien til de danske ganer

    14.01.2021

  • Er det en romkugle?

    14.01.2021

  • Carlsberg har stor tiltro til alkoholfri øl

    14.01.2021

  • Danske og kinesiske tunger smager forskelligt

    13.01.2021

  • Fødevaregodkendt folie i genanvendt plast

    13.01.2021

  • Pesticider i halvdelen af al konventionel frugt og grønt

    13.01.2021

  • Dagrofa lytter til kunderne: Mere plantebaseret kost på hylderne

    13.01.2021

  • Dit bio-skrald skal bruges som gødning på markerne

    12.01.2021

  • Delicate opruster efter convenience-boom

    12.01.2021

  • Arla satser på onlinesalg

    12.01.2021

  • Nemlig.com vil skabe 1.000 nye arbejdspladser i Aarhus

    11.01.2021

  • Nu skal vores madportioner være mindre!

    11.01.2021

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk

Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk

Privatlivspolitik
Denne hjemmeside benytter cookies. Acceptér Afvis Læs mere om vores brug af cookies her: Brug af cookies
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Nødvendige
Altid slået til

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Ikke nødvendige

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.