
Arla Foods lancerede tidligere i år et treårigt program for at opnå besparelser og effektiviseringer for mere end 400 millioner euro, der skal omdanne Arla Foods til en stærkere og mere konkurrencedygtig virksomhed. Programmet, som kaldes Calcium, har ifølge ledelsen til formål at transformere Arlas organisation, for at fokusere endnu mere på forretningens frontlinje, hvor værdiudvekslingen med kunder og forbrugere finder sted.
– For at opnå dette skal virksomhedens drift og funktioner strømlines. Denne proces er nu begyndt, og vi er startet med globale funktioner som Finance, Legal & IT, Corporate Strategy, Member Relations, HR & Corporate Affairs, skriver ledelsen i en pressemeddelelse, og oplyser, at 195 stillinger på tværs af de berørte funktioner nedlægges. Det drejer sig fortrinsvis om stillinger i virksomhedens hovedkontor i Aarhus, men et mindre antal stillinger på virksomhedens administrationskontorer andre steder i Europa vil også blive berørt.
Osteproduktion samles i Storbritannien
Også i Storbritannien sker der effektviseringer og første punkt i denne plan er, at nedlægge Cheddar-produktionen på Arlas mejeri i Llandyrn og flytte den til mejerierne i Taw Valley og Lockerbie, samt at alle cheddar-pakkelinjer samles på pakkefaciliteten i Oswestry, hvorfor de mindre pakkefaciliteter i Malpas og Lockerbie lukkes.
Den foreslåede konsolidering, som afhænger af resultatet af høringsprocessen, kan medføre, at omkring 154 stillinger i Storbritannien nedlægges inden udgangen af 2018.
I løbet af de næste tre år vil Calcium-programmet transformere aktiviteter i hele Arla, bl.a. i forbindelse med produktion, produkter, indkøb, markedsføring og HR. Programmet foregår på et tidspunkt, hvor Arla står over for to unikke eksterne udfordringer som følge af omfanget af virksomhedens eksponering mod det britiske pund og den ugunstige udvikling på råvaremarkederne.
– Vi ønsker at nå vores mål om at opbygge et stærkere og mere konkurrencedygtigt Arla, som servicerer vores kunder og forbrugere bedre og giver vores andelshavere større afkast. Det kræver at vi træffer en række svære beslutninger. For at Arla fortsat skal kunne leve op til vores Good Growth 2020-strategi, der forsyner millioner af forbrugere rundt om i verden med innovative mejeriprodukter, skal vi være en af de mest fleksible og forbrugerorienterede virksomheder på det aktuelle, tempofyldte og komplekse globale fødevaremarked, siger CEO i Arla Foods Peder Tuborgh.
– Det er aldrig let at sige farvel til værdsatte kolleger, især ikke under disse omstændigheder, og jeg vil gerne takke dem, der forlader os, for det bidrag, de har ydet til Arla Food, og jeg ønsker dem alt godt for fremtiden. Vi vil give vores fulde støtte til de kolleger, der er berørt af denne proces, siger han.
Topchefen understreger, at Calcium-programmet stadig er i en tidlig fase, hvorfor han endnu ikke kan fortælle, hvad de helt nøjagtige konsekvenser vil være inden for andre specifikke områder af virksomheden.