• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræMarkedsføringMiljø og sundhedTop12. 12. 2017 | Peter Friis

Er planter det nye kød?

Detailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræMarkedsføringMiljø og sundhedTop12. 12. 2017 By Peter Friis

Det ligner hakket oksekød, det smager som hakket oksekød, og det kommer til at ligge i køledisken ved siden af hakket oksekød, lyder det fra Naturli’ Foods, der lancerer et nyt vegetarisk produkt.

Danskerne har gennem mange år været ét af de mest kødglade folkefærd, men i dag fravælger én ud af fire kødet en dag om ugen, og Dansk Vegetarisk Forening forventer, at halvdelen af danskerne har to kødfrie dage om ugen om tre år. Dagligvarehandlen mærker også en større efterspørgsel efter plantebaseret mad.
Henrik Lund, der er direktør i Naturli’ Foods, mener at befolkningen har taget budskabet om kødløse dage til sig.
– Så vi har knækket en vigtig kode ved at udvikle et produkt, som er 100 pct. plantebaseret og kan erstatte det hakkede oksekød. Målet var at udvikle en plantebaseret udgave af hakket oksekød, som får mundvandet til at løbe – også hos en kødelsker.
Produktet, der har fået navnet Naturli’ Hakket, kan efter nytår købes hos Føtex, Netto og Bilka.

Skal lette overgangen
I Dansk Vegetarisk Forening forventer generalsekretær Rune-Christoffer Dragsdahl, at produktet vil gøre en overgang til mad uden kød hurtigere og nemmere for hele befolkningen, fordi produktet ligner kød, bliver tilgængeligt over hele landet og matcher prisen.
– Potentialet er enormt. Et godt billede på dette er, at Google for to år siden bød 300 mio. dollars for virksomheden Impossible Foods, som fremstiller formede hakkebøffer lavet af planter. Og virksomheden takkede nej. Det siger noget om forventningerne.

Smagen er afgørende
Henrik Lund fra Naturli’ Foods slår fast, at forbrugerne typisk ikke vil gå på kompromis med smagen og undvære retter som lasagne eller hakkebøf, som de er vant til at spise.
– Derfor har smagen og anvendelsesmulighederne haft topprioritet, og så skal det plantebaserede ’kød’ være lige ved hånden og til at betale, hvorfor prisen bliver på niveau med hakket oksekød.
Jeppe Dahl Jeppesen, der er indkøbsdirektør i Dansk Supermarked mærker en meget stor efterspørgsel efter plantebaseret mad kunderne.
– Og vi ser, at flere gerne vil have kødfrie dage, hvilket også gerne må være nemt at gå til i en travl hverdag. Alle de facetter rummer Hakket, som vi ser et stort potentiale i.
Emballagen består i øvrigt af mindst 50 pct. genbrugsplastik, og for hver bakke, der bliver solgt, går 20 øre til Plastic Change, som kæmper for et miljø uden plastikforurening.
– Kloden er på vej til at drukne i plastik. Derfor er vi nødt til at ændre vores forbrugsmønster. Og her er produktet fra Naturli’ Foods et godt eksempel på, hvordan man kan tage hensyn til miljøet – hele vejen ’rundt’, siger Lisbeth Engbo, kommunikationschef hos Plastic Change.

Meget store forventninger
Henrik Lund fortæller afslutningsvis, at virksomheden har en målsætning om at tage 5 pct. af markedet for hakket oksekød inden for fem år. Og det er ikke småting, da danskerne årligt sætter knap 30.000 tons hakket oksekød til livs.

Fakta om Naturli’ Foods og Hakket
Naturli’ Foods er etableret i 1988 og er en frontløber inden for plantebaserede fødevarer i Danmark. Virksomhedens årsomsætning er 110 mio. kr. Se mere på http://www.naturli-foods.dk.
Naturli’ Hakket er 100% plantebaseret, produceret i Randers, ligner friskhakket oksekød med samme farve, smag og tekstur, og det kommer til at ligge i køledisken ved siden af hakket oksekød.
Tekstur og protein kommer fra soya- og hvedeprotein, fedt kommer fra kokos, umami smagen kommer fra mandler, tomat og Karl Johan svampe og farven kommer fra rødbede. Naturli’ Hakket anbefales til både hakkebøf, bolognese, chili con carne, lasagne og kødsauce.
Emballagen er lavet af minimum 50 pct. genbrugsplast og hver gang der sælges en bakke Hakket, går der 20 øre til Plastic Change.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Kød, fisk og fjerkræ, Markedsføring, Miljø og sundhed, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik