• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræMarkedsføringMiljø og sundhedTop12. 12. 2017 | Peter Friis

Er planter det nye kød?

Detailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræMarkedsføringMiljø og sundhedTop12. 12. 2017 By Peter Friis

Det ligner hakket oksekød, det smager som hakket oksekød, og det kommer til at ligge i køledisken ved siden af hakket oksekød, lyder det fra Naturli’ Foods, der lancerer et nyt vegetarisk produkt.

Danskerne har gennem mange år været ét af de mest kødglade folkefærd, men i dag fravælger én ud af fire kødet en dag om ugen, og Dansk Vegetarisk Forening forventer, at halvdelen af danskerne har to kødfrie dage om ugen om tre år. Dagligvarehandlen mærker også en større efterspørgsel efter plantebaseret mad.
Henrik Lund, der er direktør i Naturli’ Foods, mener at befolkningen har taget budskabet om kødløse dage til sig.
– Så vi har knækket en vigtig kode ved at udvikle et produkt, som er 100 pct. plantebaseret og kan erstatte det hakkede oksekød. Målet var at udvikle en plantebaseret udgave af hakket oksekød, som får mundvandet til at løbe – også hos en kødelsker.
Produktet, der har fået navnet Naturli’ Hakket, kan efter nytår købes hos Føtex, Netto og Bilka.

Skal lette overgangen
I Dansk Vegetarisk Forening forventer generalsekretær Rune-Christoffer Dragsdahl, at produktet vil gøre en overgang til mad uden kød hurtigere og nemmere for hele befolkningen, fordi produktet ligner kød, bliver tilgængeligt over hele landet og matcher prisen.
– Potentialet er enormt. Et godt billede på dette er, at Google for to år siden bød 300 mio. dollars for virksomheden Impossible Foods, som fremstiller formede hakkebøffer lavet af planter. Og virksomheden takkede nej. Det siger noget om forventningerne.

Smagen er afgørende
Henrik Lund fra Naturli’ Foods slår fast, at forbrugerne typisk ikke vil gå på kompromis med smagen og undvære retter som lasagne eller hakkebøf, som de er vant til at spise.
– Derfor har smagen og anvendelsesmulighederne haft topprioritet, og så skal det plantebaserede ’kød’ være lige ved hånden og til at betale, hvorfor prisen bliver på niveau med hakket oksekød.
Jeppe Dahl Jeppesen, der er indkøbsdirektør i Dansk Supermarked mærker en meget stor efterspørgsel efter plantebaseret mad kunderne.
– Og vi ser, at flere gerne vil have kødfrie dage, hvilket også gerne må være nemt at gå til i en travl hverdag. Alle de facetter rummer Hakket, som vi ser et stort potentiale i.
Emballagen består i øvrigt af mindst 50 pct. genbrugsplastik, og for hver bakke, der bliver solgt, går 20 øre til Plastic Change, som kæmper for et miljø uden plastikforurening.
– Kloden er på vej til at drukne i plastik. Derfor er vi nødt til at ændre vores forbrugsmønster. Og her er produktet fra Naturli’ Foods et godt eksempel på, hvordan man kan tage hensyn til miljøet – hele vejen ’rundt’, siger Lisbeth Engbo, kommunikationschef hos Plastic Change.

Meget store forventninger
Henrik Lund fortæller afslutningsvis, at virksomheden har en målsætning om at tage 5 pct. af markedet for hakket oksekød inden for fem år. Og det er ikke småting, da danskerne årligt sætter knap 30.000 tons hakket oksekød til livs.

Fakta om Naturli’ Foods og Hakket
Naturli’ Foods er etableret i 1988 og er en frontløber inden for plantebaserede fødevarer i Danmark. Virksomhedens årsomsætning er 110 mio. kr. Se mere på http://www.naturli-foods.dk.
Naturli’ Hakket er 100% plantebaseret, produceret i Randers, ligner friskhakket oksekød med samme farve, smag og tekstur, og det kommer til at ligge i køledisken ved siden af hakket oksekød.
Tekstur og protein kommer fra soya- og hvedeprotein, fedt kommer fra kokos, umami smagen kommer fra mandler, tomat og Karl Johan svampe og farven kommer fra rødbede. Naturli’ Hakket anbefales til både hakkebøf, bolognese, chili con carne, lasagne og kødsauce.
Emballagen er lavet af minimum 50 pct. genbrugsplast og hver gang der sælges en bakke Hakket, går der 20 øre til Plastic Change.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Kød, fisk og fjerkræ, Markedsføring, Miljø og sundhed, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

Brød og kagerMarkedsføring05. 06. 2025

Sarah Harris tiltræder som ny Chief Marketing Officer hos Lagkagehuset. Hun kommer fra en stilling som Marketing Director hos Starbucks UK, og med indgående kendskab til digital marketing og ESG-strategi skal hun styrke bagerkædens kommercielle profil i ind- og udland. Sarah Harris har de

Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

Frugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU. Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), er blevet valgt til forperson for den internationale

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som

Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

AktueltFødevareproduktionMejeri05. 06. 2025

Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr. Den nye produktionslinje vil primært producere skyr til det

Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

DrikkevarerFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Når danskerne træder ind på en café eller sætter sig til rette på en restaurant, forventer de mere end blot mad og drikke – Rynkeby Foods lancering af Dagmar-serien tapper direkte ned i den tendens. Produkterne er skabt til den moderne forbruger, der træffer bevidste valg og efterspørger naturlige,

Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

Emballage03. 06. 2025

Nemco opfordrer virksomhederne til at søge rådgivning og medlemskab af en kollektiv ordning. Den 31. maj var der deadline for indberetning af emballagemængder til Dansk Producentansvar. Både fødevarevirksomheder og andre virksomheder med producentansvar for emballage skulle sikre, at deres

Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhed03. 06. 2025

Danskernes madfærdigheder bliver dårligere og dårligere, og det får nu Danmarks største fødevarevirksomhed Arla til at slå alarm. Madfærdigheder er nemlig afgørende, når det kommer til danskernes sundhed, klimaet og det sociale samvær. 42 pct. af danske børn og unge siger, at de ikke kan koge

Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 06. 2025

For sjette år i træk sætter Landbrug & Fødevarer fokus på de offentlige køkkener, der gør en forskel. Med Køkkenprisen 2025 hyldes de madhåndværkere, der kombinerer faglighed, smag og bæredygtighed i hverdagen - og viser vejen for fremtidens offentlige måltider. Hver dag serveres mere end

Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

AktueltMesser og konferencer03. 06. 2025

15.-24. august bliver Københavns gader igen fyldt med langborde og leben, når årets Copenhagen Cooking løber af stablen. I år kan gæsterne glæde sig til 100 oplevelser på tværs af hele byen: Fra petanqueturneringer til pizzakonkurrence, en ny version af Smørrebrødets Dag og middag midt på Kongens

Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

Detailhandel og en grosKonfektureMejeriTop03. 06. 2025

De seneste år har danskerne oplevet prisstigninger på mange varer. Nye tal viser, at danskerne ændrer forbrug på nogle varer, mens andre må koste, hvad de koster. Prisen på chokolade har gennem de seneste år været på himmelflugt. Ifølge nye tal fra analysevirksomheden YouGov er kiloprisen for

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

    05.06.2025

  • Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

    05.06.2025

  • Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

    05.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    05.06.2025

  • Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

    05.06.2025

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik