• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Klimateknologi

AktueltMesser og konferencer06. 12. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Enhver krise rummer muligheder

AktueltMesser og konferencer06. 12. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Fødevarebranchen blev taget under kærlig behandling på Landbrug og Fødevarers Fødevaredagen 2022 på Hindsgavl Slot.

Sociolog og forbrugerekspert Eva Steensig gav et indblik i den fremtidige forbruger. Foto: Landbrug & Fødevarer, Fødevaredagen 2022/Fotograf: Carsten Andersen.

– I i fødevarebranchen fortjener ros for jeres evne til at holde fødevarekæden stram under de seneste års udfordringer.

Således åbnede direktør for Landbrug & Fødevarer, Flemming Nør-Pedersen, Fødevaredagen 2022 på Hindsgavl Slot i september måned. En fortjent ros til en branche, der er hårdt spændt for, og udfordringerne er ikke overstået, lød det videre:

– Usikkerheden om elforsyningen er bekymrende og skal tænkes ind i, hvordan vi agerer i butikker, restauranter, fabrikker samt håndterer fødevaresikkerheden i den animalske produktion, hvis der slukkes for strømmen. Samtidig er vi udfordret af en kraftig inflation i omegnen af 10 procent, og som følge deraf handler vi sjældnere og mindre, og nogle handler produkter af ringere kvalitet, da pengene ikke rækker, og så er der varmeudgifter, der gør det problematisk overhovedet at komme igennem vinteren. Vi er nødt til at tale omstilling og tænke nyt, sagde han.

Fra fortjent ros til dommedagsstemning, og dagens konferencier, erhvervs- og finansjournalist Pernille Enggaard stemte i:

– Vi står i den største krise, jeg har oplevet i de 30 år, jeg har fulgt markedet og fremtiden er usikker. I de mange år, hvor Danmarks Statistik har indsamlet statistik, har de danske forbrugere aldrig set mere sort på fremtiden.

Men enhver krise rummer muligheder, hvis man kender sig selv, sit marked og sine kunder, og det var det, vi dykkede ned i på Fødevaredagen.

Hvor er forbrugeren på vej hen?

For at detail og foodservice kan agere på markedets tendenser og fastlægge strategien for både en tid med kriser, men også til tiden efter, er det essentielt at dykke ned i den adfærdsændring, som forbrugerne undergår – det fortæller Eva Steensig, der er sociolog og forbrugerekspert. Med udgangspunkt i den nye rapport fra Steensig Partners, Nybrud, fortæller hun, hvordan forbrugerne går fra at skulle fortælle om det perfekte liv på alle platforme, til at vi nu i stigende grad insisterer på at være det uperfekte menneske. Vi har set på diverse online-møder, at selv chefen har rod på køkkenbordet, og vi har indset, at vi ikke bliver lykkelige af at lade som om, at alt er perfekt. Samtidig er der en tendens til, at vi i endnu større grad end tidligere har behov for at vise, hvem vi er, og at vi har ret til at have de holdninger, vi har. Vi kalder det ofte at være woke. Ifølge Eva Steensig er det en tendens, der er blevet boostet af Metoo-æraen, og det er især en tendens, der kan spottes blandt kvinder. En slags kvindeopgør 2.0: vi er, hvem vi er, og det vi tror på, er det rigtige. Det giver os nogle nye eksempler på, hvad der opfattes som værende det gode liv, og når vi alle har ret til alting, er det svært at blive enige. Derfor ser vi nu, og i den nærmeste fremtid, flere regler dukke op på både arbejdspladser, i skoler og lignende, og det kan eksempelvis være alt fra sukkerpolitikker på skolen eller obligatoriske drug-tests.

Kamp og kritik

Vi har gennem de seneste år været tvunget til at tænke på store emner. Først corona og siden krigen i Ukraine. Vi taler om, hvad der foregår her i landet og i det store udland, og især de sociale medier giver os konstant input om de seneste udviklinger. Det starter en bølge af sagsaktivisme, som ikke stopper ved corona og krig, men også manifesterer sig som voldsomme udbrud mod restauranten, der ikke lever op til vores forventninger; når der bygges nye butikker i nærområdet eller det lokale værtshus lukker ned. Så bliver vi sure og vi laver larm på de sociale medier, eller det der er værre. Og den præstationskultur og wokeisme har fødevarebranchen også en fod med i. Vi serverer de perfekte kager, der er som lavet til Instagram, har 40 forskellige slags syltetøj på butikshylden, spæder produkter op med havtorn og frysetørrede hindbær og kalder lagkagemanden for en lagkageperson. Det skaber ifølge Eva Steensig en modreaktion. Det er snart ved at være Kajkagens tid igen. Vi skal ”back to basic”.

Fødevaredagen er en årligt tilbagevendende begivenhed, hvor fødevarebranchen samles til fælles drøftelse om branchens fremtid. Foto: Landbrug & Fødevarer, Fødevaredagen 2022/Fotograf: Carsten Andersen.

Branchens ansvar

En anden tendens vejen til det nye, uperfekte menneske viser, er et ønske om bedre dyrevelfærd og et øget fokus på klimakrisen. Forbrugerne spiser mindre kød, for det er moderne, men det rykker ikke helt nok. Virksomhederne giver i øget grad mulighed for at handle klimavenligt, og der bliver hele tiden udviklet nye produkter. Men det er heller ikke helt nok. Lige nu oplever vi enorme prisstigninger på energi, og forbrugerne viser, at de godt kan vaske tøj om natten, tage toget, købe genbrugstøj og så videre. Vi ændrer altså ikke vores vaner for klimaets skyld, men for pengepungen, og derfor mener Eva Steensig, at en regulering i form af afgifter eller belønning er vejen frem, for fælles lidelser fordrer også ændringer. Det er i hvert fald lidelser, der har flyttet vores holdninger til dyrevelfærden. Grimme billeder af dyr, der ikke har det godt, har flyttet vores holdninger og hvis tendenserne med sagsaktivisme tager til, kan vi forvente en endnu større modreaktion mod dårlige dyrehold end tidligere. Alt sammen er det noget, som kommer til at have stor betydning for fødevarebranchen og Eva Steensig advarer branchen om at sidde på hænderne.

Der skal tænkes produkter og løsninger, der spiller en rolle i fortællingen om det uperfekte menneske. Men der skal også tages højde for, at distributionen af fødevarer, både i detail og foodservice har ændret sig gevaldigt siden coronaens komme. Beliggenhed er ikke længere nødvendigvis et konkurrenceparameter, når ghost kitchens og dark stores såsom nemlig.com gør afstanden fra fødevarer til forbrugernes tallerken kort og bekvem. Samtidig kan kundernes gunst ikke vindes på pris alene. Den vindes på, at man som virksomhed gør og vil noget – og modigt går sin egen vej.

Artiklen er fra den seneste udgave af Food&Drink, der kan læses online her: Food&Drink nr. 9 2022

Skrevet i: Aktuelt, Messer og konferencer

 
 

Seneste nyt fra redaktionen

Bruxelles for nyt øl-besøgscenter

DrikkevarerMarkedsføring26. 01. 2023

Belgien er kendt som et mekka for øl-elskere fra hele verden, og nu er der ekstra godt nyt. Her får Bruxelles en nyt oplevelsescenter dedikerede netop øl. Til september åbner det længe ventede Belgian Beer World, der bliver et komplet oplevelsescenter omhandlende belgisk ølkultur. Centret får

Kakaoproducenter fra Elfenbenskysten i Vestafrika. 

Fairtrade lancerer interaktivt risiko-kort

CertificeringDetailhandel og en grosFødevareproduktionLandbrugMarkedsføringMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed26. 01. 2023

At ignorere risici i forsyningskæden får dem ikke til at forsvinde. Det er budskabet fra Fairtrade, der i går lancerede et nyt risiko-kort, som sætter fokus på grundlæggende årsager til de værste risici i forhold til menneskerettigheder og miljø i de lande og råvarekategorier, hvor Fairtrade

Konference sætter fokus på sidestrømme fra fisk og skaldyr

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMesser og konferencer26. 01. 2023

Teknikker til at omdanne sidestrømme fra fisk og skaldyr til nye ingredienser. En sorteringsløsning til håndtering af fiskeafskær, omkostningseffektive løsninger til forlængelse af holdbarheden af sidestrømme. Værktøjer til optimering af brugen af sidestrømme i produktionen. Det er blot nogle af de

Formitable CEO Raymond Wilders & Zenchef CEO Xavier Zeitoun

Zenchef og Formitable slår sig sammen: Vil skabe førende teknologi til den europæriske restaurationsbranche

Foodservice26. 01. 2023

Zenchef, en fransk udvikler af førende it-løsninger til restaurationsbranchen, og Formitable, en hollandsk vækstplatform, som optimerer og forbedrer gæsteoplevelsen gennem loyalitets- og reservationsløsninger, vil samarbejde om at skabe førende teknologi til den europæriske

Bælgfrugter på Bornholm, Meyers

Meyers får B Corp-certificering

AktueltCertificeringFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 01. 2023

Meyers har taget endnu et skridt i deres bæredygtighedsrejse. De indtræder nemlig i den anerkendte globale B Corp-certificering, der dokumenterer, at virksomheder lever op til de højeste krav inden for gennemsigtighed og social og miljømæssig ansvarlighed. At blive certificeret som B Corp

Julen er talt op: 18.488 andebryster

Foodservice25. 01. 2023

Ingen juleaften uden stegt and. Sådan tænker de fleste danskere, og det gør Det Danske Madhus også. Så for at sikre juletraditionen, tilberedte Det Danske Madhus ikke færre end 18.488 stegte andebryster og leverede dem ud til borgerne til deres julemiddag. Julemåltidet blev tilberedt i 40

Mange kender ikke Sundhedsstyrelsens anbefalinger om alkohol

AktueltDrikkevarerMiljø og sundhed25. 01. 2023

Over halvdelen af befolkningen har aldrig hørt om eller kender til Sundhedsstyrelsens seneste anbefalinger om, hvor mange genstande man højest skal drikke på en uge. Det viser en ny meningsmåling foretaget af Voxmeter for Blå Kors Danmark. Hvor mange genstande anbefaler Sundhedsstyrelsen, at

Bocuse d'Or-vinder Brian Mark Hansen og hans assistent Elisabeth Madsen

Guld igen: Danmark vinder Bocuse d’Or for tredje gang

FoodserviceMarkedsføringTop24. 01. 2023

Der var dansk jubel i går aftes i Lyon, da Brian Mark Hansen vandt Bocuse d'Or, som betragtes som det uofficielle verdensmesterskab for kokke. Det er tredje gang, at Danmark vinder konkurrencen, ligesom Danmark også har opnået medaljeplaceringer flere andre gange. Der var spænding til det

Fund af nyt sprøjtemiddel understreger alvor for drikkevandet

LandbrugMiljø og sundhed24. 01. 2023

Endnu et sprøjtemiddel kan blive et problem for drikkevandet. Det er den seneste melding fra Miljøstyrelsen, som nu ser på, om godkendelsen af svampemidlet cyazofamid, der anvendes til kartofler og løg, skal trækkes tilbage. Miljøfarlige stoffer skaber i stigende grad problemer for

Bagekursus i Kornets Hus

Kornets Hus år 2 – mere end 21.000 gæster

Brød og kagerLandbrugRåvarer og ingredienser23. 01. 2023

Det går godt for Kornets Hus i Vendsyssel, der slog dørene op første gang i 2021. Således oplevede huset en fremgang i besøgsantal i 2022, hvilket trodsede forventningerne. Vendsyssel er for tiden forvandlet til de 1000 søers land, og som en ø midt i de omkringliggende markers store

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Beckhoff Automation ApS

    Pixel-præcis LED strip og matrix kontrol

  • DENIOS ApS

    Her er det nye katalog: Dit opslagsværk til miljøbeskyttelse

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny kogebog skal inspirere landets kokke til de veganske kuverter

  • Duni A/S

    Dunisoft® bliver til Bio Dunisoft®

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • Spirax Sarco Danmark

    Energibesparende løsning til genvinding af flash-damp

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Seks trin til en skræddersyet vakuumløsning

  • DENIOS ApS

    Så er nyhederne for 2023 her: Få en oversigt over højdepunkterne

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Hvad bør du overveje, før du køber en ny kaffeløsning?

  • Beckhoff Automation ApS

    CX7000 – Embedded PC med ARM Cortex™-M7 processor

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Bruxelles for nyt øl-besøgscenter

    26.01.2023

  • Fairtrade lancerer interaktivt risiko-kort

    26.01.2023

  • Konference sætter fokus på sidestrømme fra fisk og skaldyr

    26.01.2023

  • Zenchef og Formitable slår sig sammen: Vil skabe førende teknologi til den europæriske restaurationsbranche

    26.01.2023

  • Meyers får B Corp-certificering

    26.01.2023

  • Julen er talt op: 18.488 andebryster

    25.01.2023

  • Mange kender ikke Sundhedsstyrelsens anbefalinger om alkohol

    25.01.2023

  • Guld igen: Danmark vinder Bocuse d’Or for tredje gang

    24.01.2023

  • Fund af nyt sprøjtemiddel understreger alvor for drikkevandet

    24.01.2023

  • Kornets Hus år 2 – mere end 21.000 gæster

    23.01.2023

  • Faxe Kondi bliver orange

    23.01.2023

  • Trods medvind – Hanstholms hypede fiskerestaurant genåbner ikke

    23.01.2023

  • Imod al forventning: Burgerkæde ottedobler burgersalget i januar

    23.01.2023

  • Danske Sunset Boulevard sætter omsætningsrekord og vil nu til udlandet

    23.01.2023

  • PFAS fundet i økologiske æg

    23.01.2023

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik