• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FødevareproduktionRåvarer og ingredienser20. 03. 2024 | Mikkel Bækgaard

Emmelev køber 25 pct. af fødevareingrediensvirksomhed: Vil gøre raps til gængs fødevare

FødevareproduktionRåvarer og ingredienser20. 03. 2024 By Mikkel Bækgaard

Den nordfynske virksomhed Emmelev A/S, der specialiserer sig i biobrændsel, rapsolie og -kager, udvider forretningen og satser på rapsproteiningredienser til fødevarer i et nyt partnerskab, der skal opkvalificere rapskager fra foder til fødevarer.

Morten Simonsen fra Emmelev A/S (højre) har købt 25% af fødevareingrediensvirksomheden FERM FOOD ApS grundlagt a

Emmelev Tradings nye selskab, NordFyns Planteprotein, har fra årsskiftet købt 25 pct. af den danske fødevareingrediensvirksomhed FERM FOOD ApS, der har brugt en årrække på at udvikle en særlig fermenteringsteknologi til fremstilling af fødevareingredienser fra planter og korn. Partnerskabet er indgået efter en længere testfase, hvor parterne i et tæt samarbejde har kørt fermenteringstest med formålet om at forløse fødevarepotentialet i raps.

“Beslutningen om at satse på rapsprotein til fødevarer igangsatte en undersøgelse af processer på markedet, og vores valg er faldet på FERM FOODs. Deres fermenteringsteknologi har vist sig at være yderst effektiv og konkurrencedygtig, og teamet kommer med en viden, der er afgørende for vores målsætning om at gøre raps egnet som fødevare,” fortæller Morten Simonsen, medejer af Emmelev og NordFyns Planteprotein.

Fermentering: Fra biprodukt til fødevareingrediens 

Efter rapsolien er presset, er rapskagen tilbage. Og det er denne del af rapsen, Emmelev vil kunne bruge til at levere nye sunde, danske fødevareingredienser i samarbejde med FERM FOOD.

“Raps er naturligt rig på protein, kostfibre, mineraler og vitaminer og har gode dyrkningsbetingelser i Danmark. Derfor er det ideelt at udnytte rapsen til fødevarer. Med mælkesyrefermentering kan vi nedbryde de bitre stoffer, og gøre rapsen velegnet til konsum,”f orklarer FERM FOODs grundlægger Jens Legarth.

Fermenteringsprocessen er afgørende for at gøre rapsen spiselig. Ved at fermentere rapskagen med mælkesyrebakterier kan de bitre glukosinolater reduceres til et så lavt niveau, at de ikke længere kan påvises i laboratoriet. Derudover kan fermenteret rapskage naturligt forlænge holdbarheden på de brød-, plante- og kødprodukter, den anvendes i og dermed reducere madspild uden brug af tilsætningsstoffer.  

Stort potentiale i raps

Ifølge Jens Legarth har særligt raps et stort potentiale til fødevareproduktion, og netop derfor kan Emmelev bidrage til FERM FOODs videre udvikling:

“Rapsprotein har en fordelagtig aminosyresammensætning med et højt indhold af svovlholdige aminosyrer. Hvor planteproteiner baseret på bælgfrugter er fattige på aminosyren methionin, kan rapskagen supplere bælgfrugter med sin høje koncentration af methionin, tryptofan og threonin og således sørge for, at forbrugerne får dækket deres komplette proteinbehov gennem planteprodukter.” 

Den strategiske beslutning om at indgå i et partnerskab bringer dermed nye muligheder med sig og understøtter målsætningen om at gøre rapskage til gængs fødevare:

“Vi ser frem til det nyetablerede partnerskab og til at udvikle på det nye forretningsben, hvor hovedfokus er at skabe nye, sunde fødevareingredienser af høj kvalitet og bidrage til en mere bæredygtig fødevareindustri,” afslutter Morten Simonsen.

Skrevet i: Fødevareproduktion, Råvarer og ingredienser

Seneste nyt fra redaktionen

Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

Konfekture04. 09. 2025

Toms Gruppen relancerer den ikoniske Guldæske med fokus på mindre emballage og bedre genanvendelighed. Det klassiske design og antallet af de elskede praliner bevares, mens æsken får et moderne og funktionelt løft. Toms Gruppen annoncerer en relancering af den ikoniske Guldæske, som er

Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

AktueltBrød og kagerFoodservice04. 09. 2025

Der er fokus på alt godt fra kornet i den seneste udgave af magasinet Food&Drink. Læs blandt andet om de seneste trends og om brødserveringen på den nye Restaurant Paula. Vi har dog også fyldt glasset med dansk pinot noir og ser på Sveriges største madmesse i Malmø. Det er årets femte

1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

FoodserviceForskning og uddannelse04. 09. 2025

By- og madoplevelsen Moveat går i partnerskab med uddannelsesinstitutionen DIS og skræddersyer 26 gastronomiske gåture i 10 byer i Danmark. 1400 studerende fra USA bliver introduceret til dansk madkultur og lokal gastronomi. De skal opleve klassikere som smørrebrød, tarteletter og gammeldags

Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

AktueltForskning og uddannelse04. 09. 2025

H.M. Kong Frederik 10. gæster EuroSkills Herning 2025, hvor han blandt andet skal overvære en række konkurrencer og møde en stribe af de danske deltagere. Det officielle europamesterskab for unge faglærte finder sted i MCH Messecenter Herning 10.-12. september, hvor Herning samtidig er vært for et

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

Detailhandel og en grosFødevareproduktionTop04. 09. 2025

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund,

McDonald’s og Toms lancerer McFlurry Heksehyl

FoodserviceKonfekture02. 09. 2025

Efter succesen med McFlurry Skildpadde går McDonald’s og Toms igen sammen om at give danskerne en ny is-variant. Denne gang er det den ikoniske lakridsslik Heksehyl, der flytter ind i ismenuen hos McDonald’s. McFlurry Heksehyl kombinerer McDonald’s klassiske vaniljeis med en intens lakridssovs,

Stigende kødpriser tvinger kantiner til omstilling: Food Festival samler branchen om praktiske løsninger

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræMesser og konferencerMiljø og sundhedTop02. 09. 2025

Når Food Festival 5.-7. september slår dørene op til Danmarks største madfestival, sætter det professionelle program fokus på et brændende aktuelt emne: Høje priser på især oksekød tvinger både offentlige og private kantiner og storkøkkener til at tænke nyt og grønt. Med målrettede arrangementer

7-Eleven og Carlsberg lancerer limited edition-øl brygget på upcyclet kaffe

Detailhandel og en grosDrikkevarerØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

7-Eleven gentager succesen med at sætte limited edition-øl på hylderne. Sammen med Husbryggeriet Jacobsen lancerer conveniencekæden ’Jacobsen Coffee Corner’ – en limited edition kaffestout brygget på upcyclet kaffe fra Peter Larsen Kaffe, som ellers ville være gået til spilde. Øllen fås eksklusivt i

45 millioner æbler reddet siden opstarten af Årets Ævlerov

AktueltDrikkevarerFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

Når verden forandrer sig, vokser behovet for det, vi kan regne med. For mange fynboer er Årets Ævlerov netop dét: en årlig, nærværende tradition, hvor man i fællesskab samler æbler i haven og kører dem til Ørbæk, så de kan blive til most – en tradition hvor fællesskab, omtanke og lokale værdier står

Madspild koster Danmark 11 milliarder kroner årligt – kunstig intelligens kan være løsningen

AktueltFoodserviceFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

En ny rapport fra tænketanken ONE\THIRD afslører, at Danmarks madspild nu koster samfundet 11 milliarder kroner årligt. I lyset af de bekymrende tal peger tænketanken på kunstig intelligens som en afgørende teknologi til at vende udviklingen - både hos private og virksomheder. Den nye rapport,

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

    04.09.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

    04.09.2025

  • 1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

    04.09.2025

  • Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

    04.09.2025

  • Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

    04.09.2025

  • McDonald’s og Toms lancerer McFlurry Heksehyl

    02.09.2025

  • Stigende kødpriser tvinger kantiner til omstilling: Food Festival samler branchen om praktiske løsninger

    02.09.2025

  • 7-Eleven og Carlsberg lancerer limited edition-øl brygget på upcyclet kaffe

    02.09.2025

  • 45 millioner æbler reddet siden opstarten af Årets Ævlerov

    02.09.2025

  • Madspild koster Danmark 11 milliarder kroner årligt – kunstig intelligens kan være løsningen

    02.09.2025

  • Findus gør comeback i dansk detailhandel

    28.08.2025

  • Danmark har fået sin første herboende Master of Wine

    28.08.2025

  • Ny madkonkurrence vil samle generationer om kartoflen

    28.08.2025

  • Nye tal: Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

    28.08.2025

  • Anuga med koreansk partnerskab og ti fagmesser

    28.08.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik