Tiden hvor vi konkurrerer på pris er for længst løbet fra os. I dag er bæredygtighed et bærende salgspunkt på tværs af eksportmarkeder. En ny Epinionundersøgelse viser, at 44 % af internationale beslutningstagere inden for landbrug- og fødevaresektoren fremhæver bæredygtighed som værende det vigtigste handelsparameter
I årets imageanalyse fra Food Nation har 1.229 internationale beslutningstagere i fødevaresektoren givet deres syn på dansk fødevare- og landbrugsproduktion. Analysen viser, at bæredygtighed er blevet et endnu vigtigere eksportparameter på tværs af seks centrale eksportmarkeder; USA, UK, Tyskland, Kina, Indien og Japan og at Danmark står stærkt som handelspartner.
– I og med at vi lever i en tid med turbulens og usikkerhed på eksportmarkederne er det vigtigt, at vi konstant arbejder for at udvikle en stærk fødevareeksport. Når næsten halvdelen af beslutningstagerne peger på at bæredygtighed er vigtigere end pris eller andre handelsparametre, er det en oplagt mulighed for danske virksomheder til at fortælle om deres konkrete bæredygtige indsatser i forretningen, siger Lise Walbom, CEO i Food Nation.
8 ud af 10 af de internationale beslutningstagere giver udtryk for at bæredygtighed kun vil blive vigtigere for deres virksomhed i de kommende år og 7 ud af 10 beslutningstagere mener, at det er nødvendigt at have bæredygtige produkter og løsninger, hvis man ønsker langsigtet vækst. Beslutningstagerne forbinder i højere grad bæredygtighed med bæredygtig brug af ressourcer, f.eks. reduktion af vand og el samt mere genbrug i produktionsprocessen end reduktion af CO2 aftryk.
Bæredygtighed er en central dansk styrkeposition
Analysen viser at Danmark har et særligt stærkt internationalt image ift. bæredygtighed, dyrevelfærd og lav miljøpåvirkning, og mere end 55% af beslutningstagerne peger på at produkter og løsninger fra den danske fødevareklynge er blandt de mest bæredygtige i verden.
– Den danske landbrugs- og fødevaresektor er en central del af løsningen, når vi skal finde nye bæredygtige måder at producere på. Rapporten slår fast, at danske fødevareproducenter har et stærkt internationalt image som de kan drage yderligere fordel af som leverandører af bæredygtige produkter og løsninger til hele værdikæden, siger Lise Walbom.
Den øgede internationale opmærksomhed omkring danske styrkepositioner er dermed en vigtig driver for eksporten og en anledning til at stå tæt sammen om en samlet fortælling om Danmark som ledende fødevarenation.