
Specialbrygget IPA, mousserende æblevin og økologisk gin er nogle af de specialprodukter, som de seneste år er blevet mere og mere populære blandt danskerne. Men netop de små drikkevareproducenter lider ekstra meget under coronakrisen, og restriktionerne kan i værste fald betyde, at flere af dem må dreje nøglen om. Nu er detailkæden Irma klar med en redningspakke, der skal gøre det attraktivt for forbrugerne at støtte de små drikkevareproducenter.
I lørdags introducerede 66 Irma-butikker et tiltag, der sætter ekstra fokus produkter fra Copenhagen Winery, Bad Company CPH, Læsk og en række andre små drikkevareproducenter. Detailkæden har nemlig indkøbt en stor beholdning drikkevarer fra små, danske producenter, som kunderne kan købe med 22 procent rabat. De 22 procent er en reference til reglen om, at restauranter skal lukke kl. 22, da reglen har været særligt udfordrende for de små producenter.
– Når restauranter og barer skal lukke kl. 22, bliver der selvfølgelig solgt færre drikkevarer. Men restauranterne bliver også mere konservative, når de skal indkøbe og servere drikkevarer for gæsterne. De satser på det sikre, og det kan vi som lille spiritusproducent tydeligt mærke. Faktisk stoppede bestillingerne hos os den dag, 22-reglen trådte i kraft, og det har været et hårdt slag, siger Jens Lund fra den lille spiritusproducent Bad Company CPH.
Diversitet i fødevareprodukter er vigtig
Hos Irma ved man, at det er mange bække små, der skal hjælpe de små producenter i land på den anden side. Og Irma mener, at de som større detailkæde har et ansvar for at holde hånden under de små producenter, som vi er kendt for i Danmark.
– Vi står midt i en global pandemi, der for alvor har bidt sig fast. Derfor må vi som detailkæde hjælpe der, hvor vi kan. Og det gør vi ved at holde hånden under de små producenter, som er særligt pressede i krisetiden. Hvis de små drikkevareproducenter, som vi ellers er så stolte af, ikke klarer sig igennem krisen, mister vi en vigtig del af diversiteten i vores fødevareprodukter, siger Trine Meyer, Konceptchef for CSR hos Irma.
Hos Irma har man købt stort ind til fuld pris hos de små producenter. Irma sælger derefter produkterne med 22 procent rabat til kunderne for at booste salget, men Irma tjener væsentligt mindre end vanligt på salget. Kæden agerer dermed distributionsled for de små producenter, som ellers ikke får solgt deres varer i krisetiden.
Initiativet vil vare så længe der er lager på hylderne, eller så længe det giver mening for de små producenter.