• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Kød, fisk og fjerkræ17. 06. 2025 | Mikkel Bækgaard

Direktørskifte i Danish Crowns handelsselskab ESS-FOOD

Kød, fisk og fjerkræ17. 06. 2025 By Mikkel Bækgaard

Danish Crown har ansat Anders Boecker Pedersen som ny CEO for ESS-FOOD, der er koncernens handelsselskab. Med en fortid i bl.a. PepsiCo og Carlsberg er han en stærk lederprofil, som skal overtage posten efter den mangeårige CEO, Morten Holm, der har valgt at gå på pension.

Anders Boecker Pedersen skal fra 1. august være den nye CEO for ESS-FOOD, Danish Crown-koncernens globale handelsvirksomhed med speciale i eksport af kød og fødevarer. Anders Boecker Pedersen kommer fra en stilling som General Manager, Northern Europe Beverages i PepsiCo.

Det er netop den internationale erfaring, som Group CEO Niels Duedahl fremhæver først ved ansættelsen af Anders Boecker Pedersen, eftersom ESS-FOOD opererer i over 90 lande og har en omsætning på over 6 milliarder kroner.

“Vi er meget glade for at kunne præsentere Anders som vores nye CEO for ESS-FOOD. Vi er sikre på, at han kan styrke ESS-FOODs position som en global markedsleder. Med et solidt erfaringsgrundlag og en stærk vision for fremtiden ser vi frem til, han sætter sig i stolen i ESS-FOOD og også kommer til at bidrage til vores globale ledelsesteam i Danish Crown-koncernen,” siger Niels Duedahl.

Får verden som sin arbejdsplads

Anders Boecker Pedersen ser frem til at arbejde videre med ESS-FOODs udvikling og til den kommende strategiproces, hvor den fremtidige retning skal sættes.

“ESS-FOOD er en international forretning med et enormt potentiale, og det er lidt en drøm for mig at blive en del af et globalt team med hele verden som arbejdsplads. Det motiverer mig at kunne bidrage til at styrke Danish Crowns position uden for de traditionelle kernemarkeder og samtidig være med til at levere fødevareløsninger i en tid, hvor efterspørgslen på kød og proteiner vokser globalt,” siger Anders Boecker Pedersen.

Hans formelle titel bliver Executive Vice President for ESS-FOOD, og det betyder også, at Anders Boecker Pedersen bliver en del af det globale ledelsesteam i Danish Crown-koncernen. Derfor skal han også på koncernniveau bidrage til den markante turnaround, Danish Crown lige nu er i gang med.

Farvel til en sand pioner

Anders Boecker Pedersen afløser Morten Holm, der har valgt at give stafetten som CEO i ESS-FOOD videre efter 17 år i chefstolen og knap 35 år i Danish Crown-koncernen.

“Morten har ydet en kæmpe indsats og efterlader et flot aftryk. ESS-FOOD blev etableret i 1984 og har udviklet sig til en af verdens førende aktører inden for fødevarehandel med årlig håndtering af ca. 376.000 tons fødevarer. Morten har lagt vægt på at opbygge tillidsfulde og langvarige partnerskaber med både leverandører og kunder, og det er noget, jeg har stor respekt for,” siger Niels Duedahl.

Morten Holm takker af med en følelse af, at timingen er den rette, eftersom Danish Crown i efteråret skal i gang med at udvikle fremtidens koncernstrategi.

“Jeg har stået i spidsen for ESS-FOODs retning i mange år efterhånden, men det skal ikke være mig, der tegner retningen i den kommende strategiperiode, så det er et naturligt punktum for mig nu. Jeg føler mig privilegeret over at have tilbragt størstedelen af mit arbejdsliv i Danish Crown-koncernen og især i ESS-FOOD. ESS-FOOD er i dag blandt de ti største virksomheder i verden inden for handel med kødproteiner, og vi er kendt for kvalitet og troværdighed. Det er ikke sket af sig selv. Derfor har jeg brug for at sige en særlig tak til vores medarbejdere. Det er jer, der har skabt ESS-FOOD og hver eneste dag driver os fremad. Den loyalitet og det engagement gør mig både stolt og ydmyg,” fortæller Morten Holm.

Skrevet i: Kød, fisk og fjerkræ

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik