• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceForskning og uddannelseTop01. 05. 2025 | Mikkel Bækgaard

Det smager af larm: Hvordan påvirker støj smagsløgene?

FoodserviceForskning og uddannelseTop01. 05. 2025 By Mikkel Bækgaard

Smagssansen påvirkes negativt, når vi spiser i lokaler med dårlig akustik. I forbindelse med International Noise Awareness Day i går satte global akustikambassadør fokus på, hvordan akustisk indretning kan forbedre smagsoplevelsen og derfor imødekomme den største klageårsag blandt restaurantgæster.

Hvis akustikken er dårlig på en restaurant, kan det påvirke dine smagsløg. Det er konklusionen på et stort forskningsprojekt fra 2021, hvor professor Charles Spence fra Afdelingen for Eksperimentel Psykologi ved Oxford University kaster lys over, hvordan smagen af kaffe ændrer sig alt afhængig af, hvilke omgivelser, den bliver indtaget i. Forskning, der er særligt interessant i 2025 i en tid, hvor moderne arkitektur og indretningstrends udfordrer lydmiljøer på cafeer og restauranter. 

“Mange restauranter har en urban, industriel æstetik præget af beton, træ, metal og glas, som giver akustiske udfordringer på grund af deres begrænsede lydabsorptionsevne. Man skal huske på, at god akustik ikke kun gør rum mere behagelige at være i; det får også maden til at smage bedre,” udtaler global akustikekspert i virksomheden Rockfon, Pascal van Dort, der har beskæftiget sig med netop støj i det offentlige rum i mange år.

”The restaurant dilemma”

Kaffeforskningen er blot en lille del af det videnskabelige krydsfelt, der undersøger, hvordan vores sanser påvirker hinanden – i dette tilfælde hvordan smagssansen påvirkes af, hvad vi hører, og hvor markant lydtapetet er, mens vi smager. Et forskningsområde, der nok engang er højaktuelt i forbindelse med International Noise Awareness Day onsdag den 30. april. Her sættes der verden over fokus på, hvordan man kan imødekomme støjgener og skabe behagelige akustiske miljøer i alt fra skoler over arbejdspladser som i det offentlige rum.

Netop støj i det offentlige rum er Pascal van Dort særligt interesseret i. For hvordan kan støjniveau påvirke smagssansen, og hvorfor er der ikke større fokus på det akustiske indeklima, hvis man ønsker at holde fast i et ”instagrammable” look? Når akustikeksperten holder oplæg for virksomheder omkring mulige akustiske løsninger, er det derfor ofte med udgangspunkt i netop et støjende restaurantbesøg for at påvise vigtigheden af god akustik i et rum.

“Fænomenet hedder ”the restaurant dilemma” og stammer fra en stor undersøgelse fra 2018 foretaget af analyseinstituttet Zagat, der fremlagde larm som værende den primære klagegrund for restaurantgæster foran dårlig service. Baggrundsmusik og dårlig akustik i form af eksempelvis rumklang holder dig fra at nyde de omgivelser, du spiser i – nu er det så også påvist, at det påvirker, hvordan maden smager dig, i takt med at decibelene stiger,” forklarer Pascal van Dort.

Et spørgsmål om smag – helt enkelt

Flere studier har dokumenteret, hvordan lydniveauet påvirker smagssansen. Blandt andet har et stort forskningsprojekt fra University of Manchester (Effect of Background Noise on Food Perception, red.) fastslået, at mad smager markant mindre sødt, en del mindre salt og generelt mindre smagfuldt i omgivelser med baggrundslarm. Alligevel ses ofte, at nyåbnede restauranter benytter sig at meget få akustiske hjælpemidler i kampen mod en dårlig lydoplevelse – og det undrer akustikeksperten.

“Det er utroligt nemt at gøre noget ved rumklang og larm på eksempelvis restauranter, helt uden at gå på kompromis med det designmæssige udtryk, man ønsker. Jeg oplever, at mange primært tænker i loftsplader, når jeg nævner akustikforbedring. Men det er kun ét af flere forskellige tiltag, man kan ty til, for at forbedre akustikken i fx en restaurant. I dag er teknologien så god, at akustikplader kan integreres i både vægge, lofter men også som rumdelere, i forskellige former, farver og udtryk, uden at det stikker ud fra rummets arkitektoniske eller designmæssige stil,” understreger Pascal van Dort og tilføjer:

“Selvom vi oplever en større bevidsthed omkring det lydlige landskab på spisesteder, så er restauratører stadig dybt fokuseret på kvaliteten og smagen af mad og drikke, mens arkitekter fortsætter med at prioriterer visuel appel. Derfor bliver akustik nemt overset, og det er en skam, når nu det gang på gang fremhæves, hvor stor betydning lydniveauet har på restaurantgæsters totaloplevelse og tilbøjelighed til at komme igen. Restauranterne bør i langt højere grad indtænke akustiske løsninger fra start, så alle parter, arkitekter, designere og bygherrer, sammen kan skabe en optimal løsning for såvel det visuelle udtryk som det akustiske.”

International Noise Awareness Day er en global kampagne, startet af Center for Hearing and Communication, og som første gang fandt sted i 1996 med målet om at sætte fokus på støj, og hvad det gør ved os mennesker. I år faldt dagen igår den 30. april og blev markeret verden over med forskellige arrangementer og workshops for at forbedre akustiske forhold.

Skrevet i: Foodservice, Forskning og uddannelse, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik