Det er over et år siden, at Burger King lancerede den plantebaserede burger, Rebel Whopper, i Danmark. Nu skal navnet justeres, så det bliver nemmere at finde planteburgeren på menukortet.

Det bliver sværere og sværere at kende forskel på den traditionelle burger og de plantebaserede pendanter, der i de seneste år er dukket op på menukortene hos flere af de store kæder. Burger King var blandt de første, da de lancerede deres plantebaserede Rebel Whopper i 2019. Den blev hurtigt en populær tilføjelse, men burgerkongen er ikke færdige med den plantebaserede rejse. Burgeren skifter nu navn til Plant-based Whopper, og kæden vil samtidig gøre det mere fleksibelt at vælge kødet fra.
– Det nye navn er mere gennemsigtigt og viser tydeligt, hvad det er – en plantebaseret burger. I samme ombæring skifter vi også den traditionelle mayonnaise ud med en mayo uden æg. Det bliver også muligt at vælge den plantebaserede bøf i andre af vores burgere – f.eks. World Gourmet. Det er vigtigt at det ikke bliver en lukket lille niche, men et fleksibelt tilvalg til dem, der ønsker det, siger Maria Oddbjörn, innovationsansvarlig i Burger King Danmark. Hun bemærker også, at navnet vil gøre det nemmere for gæsterne at bestille uanset om det er i restauranten, i DriveThru eller som hjemmelevering.
Burgeren henvender sig ifølge Maria Oddbjörn primært til kødspisere og flexitarer, som sætter pris på at vælge kødfrit ved lejlighed. Samtidig kan det være en udfordring for vegetarer og veganere, at bøfferne tilberedes på samme grill som kødet.
Det er svært at kende forskel
Det kræver efterhånden veludviklede smagsløg og skarpe øjne at kende forskel på burgere med og uden kød. Burger Kings seneste danske undersøgelse viser samtidig, at den plantebaserede burger scorer lige så højt på smag som den traditionelle Whopper. Samtidig siger 44% af de adspurgte, at de ikke kan smage forskel på de to burgere.
– Målet er altid servere noget, som gæsterne er glade for – det gælder også vores plantebaserede produkter. Vi følger udviklingen og kigger på flere plantebaserede produkter i fremtiden. Det er naturligvis afgørende, at det er noget, som gæsterne efterspørger – det er altid vores udgangspunkt for produktudvikling, siger Maria Oddbjörn fra Burger King Danmark.
Bøfferne i Plant-based Whopper kommer fra The Vegetarian Butcher – et koncept skabt af den økologiske, hollandske landmand, Jaap Korteweg, der i 2010 besluttede at udvikle 100 % plantebaserede protein-produkter til kødelskere.
Den nye Plant-based Whopper er at finde i alle Burger Kings restauranter fra uge 7 og koster det samme som den klassiske Whopper. Den får samtidig en grafisk overhaling i tråd med Burger Kings nye visuelle identitet, der skabte masser af medieomtale tidligere på året.