Hvor det tidligere især var københavnerne og nordsjællænderne, der købte økologi, har tendensen nu bredt sig. Nye tal viser, at økologi vinder popularitet i både Jylland, Fyn og Sjælland. Faktisk er salget af økologiske mejeriprodukter steget med 10-12 procent i alle landets regioner fra 2016 til 2017.
– Madtendenser starter ofte i de store byer og blandt de unge, og så spreder den sig langsomt til resten af befolkningen. Det har været tilfældet med økologi i Danmark. Københavnerne tog de økologiske fødevarer til sig først, men nu er jyderne og fynboerne i den grad kommet med på bølgen. I dag køber danskere i alle landets regioner økologisk. Det kan vi tydeligt mærke hos Arla, hvor der er en voksende efterspørgsel på vores økologiske produkter, siger Ditte Søndergaard, ansvarlig for økokategorien i Arla.
Selvom Jylland og Fyn er hoppet med på økobølgen, er der stadig store forskelle mellem regionerne. København har fortsat førertrøjen som den region, der køber flest øko-varer. 12 procent af de fødevarer, som sælges i København, er nemlig økologiske. Det samme gør sig kun gældende for syv procent af fødevarerne i Nordjylland, Syddanmark og på Sjælland.
Øko-mælk og grønt er mest sælgende
Danskerne vælger primært deres økologiske varer fra supermarkedets grøntsagsafdeling og i køledisken. Det er særligt frugt, grønt og mejeriprodukter, der ryger i indkøbskurvene. 29 procent af den totale omsætning af økologiske fødevarer stammer nemlig fra frugt og grønt, mens mejeriprodukter udgør 25 procent.
– Det er især mejeriprodukter, frugt og grøntsager, som danskerne prioriterer at købe økologisk. En af årsagerne er, at man i en årrække har kunnet købe økologiske varianter i netop de kategorier. I dag er sortimentet for øko-varer udvidet markant, og du kan købe alt fra økologisk vin til økologisk tøj og hudpleje, siger Ditte Søndergaard og tilføjer:
– Tallene bekræfter også idéen om den såkaldte økotrappe. Vi ved fra markedsundersøgelser, at mælk ofte er indgangen til, at danskere begynder at købe økologiske madvarer. Vi ser derfor, at hvis en forbruger køber én økologisk vare, er det mælk. Hvis de køber to, er det mælk og æg, og hvis forbrugeren køber tre, er det mælk, æg og en grøntsag. Det stemmer fint overens med tallene og bekræfter, at danskerne prioriterer økologiske mejeriprodukter højest.
Fakta om økologi i Danmark
•Salget af økologiske produkter er steget med 15 procent siden 2015
•Økologiske produkter udgør mere end 10 procent af det samlede fødevaresalg i Danmarks detailhandel. Det gør Danmark til det i verden land, hvor forbrugerne køber flest økologiske fødevarer.
•29 procent af den totale omsætning af økologiske fødevarer stammer fra frugt og grønt, mens 25 procent stammer fra mejeriprodukter. 21 procent stammer fra øvrige madkategorier, mens 12 procent stammer fra ris, brød, mel og gryn. Kød, pålæg og fisk står fra syv procent, mens æg alene står for seks procent.
•Økologi er ikke længere en niche forbeholdt visse danske landsdele. Alle regioner oplever i gennemsnit vækst i økologisalget af mejeriprodukter på 10-12 procent.
• I København er 12 procent af alle solgte fødevarer økologiske, tilsvarende tal for det øvrige Sjælland, Nordjylland og Syddanmark er syv procent, og i Midtjylland er 9 procent fødevarerne økologiske.
Kilde: Arla, Danmarks Statistik og Økologisk Landsforening