• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en gros13. 02. 2024 | Mikkel Bækgaard

Den fysiske dagligvarebutik hitter hos danskerne

Detailhandel og en gros13. 02. 2024 By Mikkel Bækgaard

En befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd viser, at ni ud ti danskere foretrækker den lokale købmand frem for en digital dagligvarehandel.

Til trods for at nethandlen er i vækst, er det stadig den fysiske butik, der hitter hos kunderne i forhold til de daglige indkøb. Selv blandt de 18-34-årige foretrækker mere end 87 pct. stadig den fysiske indkøbskurv, når der skal handles dagligvarer, og der skal hentes inspiration til familiens måltider.

Langt fra al handel er rykket online. Der er således store forskelle i, hvilke varegrupper der havner i den digitale indkøbskurv. Især beklædning, billetter og take-away-mad er populære onlinekøb blandt danskerne, mens dagligvarer stadig primært købes i lokale dagligvarebutikker.

”Det glæder mig, at så mange danskere stadig er begejstret for den fysiske butik, men det overrasker mig ikke. Vores købmænd gør en kæmpe indsats for, at deres butikker fremstår spændende og indbydende, og der er masser af inspiration at hente til vores måltider. Det tiltrækker naturligvis mange kunder,” siger adm. direktør for De Samvirkende Købmænd, Jannick Nytoft.

Dagligvarebutikkerne har ifølge Jannick Nytoft været dygtige til at tilpasser sig forbrugernes efterspørgsel på sortiment og service, og mange nye koncepter er kommet til, herunder flere convenience-produkter.

“Selvom vi har travlt, og vores tidsforbrug er under pres, så viser undersøgelsen, at det at handle dagligvarer er forbundet med et mønster og en væsentlig rutine. I den fysiske butik kan du se, røre ved og dufte produkterne, hvilket kan hjælpe kunden med at træffe bedre beslutninger og vælge de bedste produkter. Der er også mulighed for personlig rådgivning fra medarbejdere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp til at finde bestemte produkter. Og så får du de købte varer med det samme, og du undgår leveringsomkostninger og risikoen for forsinkelser eller andre problemer med leveringen.” pointerer Jannick Nytoft.

Skrevet i: Detailhandel og en gros

Seneste nyt fra redaktionen

Dansk teknologi garanterer fødevaresikkerhed i hollandsk råmælksost

FødevareproduktionFødevaresikkerhedMejeri12. 06. 2025

Nu kan råmælksost sikres mod uønskede bakterier, samtidig med at den unikke smag bevares. Det hollandske gårdmejeri Novelle Kaas bruger den energi- og vandbesparende teknologi raslysering fra danske Lyras. Det giver både høj fødevaresikkerhed og en god smag, da ostens naturlige vitaminer, enzymer og

Videnskabsfolk fra alle kontinenter: Havet er ved et tippepunkt

AktueltCertificeringForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed12. 06. 2025

En ny undersøgelse viser, at videnskabsfolk fra alle kontinenter siger, at havets sundhed og biodiversitet er ved et tippepunkt. Der er dog optimisme i forhold til muligheden for at vende de negative påvirkninger af havet, hvis der handles nu. Forskere fra hvert eneste beboede kontinent er

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri får ny departementschef

Politik og eksport12. 06. 2025

Henrik Kjærgaard er udnævnt som ny departementschef i Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Henrik Kjærgaard kommer fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, hvor han har været afdelingschef siden 2020. Minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Jacob Jensen siger om den nye

Ny restaurant i Carlsberg Byen sætter fisken og det frie valg i front

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræØkologi og bæredygtighed12. 06. 2025

I går den 12. juni fik Carlsberg Byen et nyt gastronomisk pejlemærke, da Paula åbnede dørene til en restaurant, der hylder nordisk skånsomt fanget fisk og skaldyr, fritlevende vildt og danske grøntsager.   Køkkenchefen Stefan Hansen medbringer erfaring fra bl.a. Kong Hans Kælder og

Michelin-opvarmning: Madfestival med fri entré, koncerter og stjernestøv

MarkedsføringMesser og konferencerTop12. 06. 2025

På mandag bliver de eftertragtede Michelinstjerner uddelt ved et arrangement i Odsherred. Og som optakt til stjerneuddelingen er der fra 13. til 15. juni der liv og glade dage i Anneberg Kulturpark, når madfestivalen ’Smag på Anneberg’ løber af stablen for allerførste gang. Festivalen markerer

Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

Brød og kagerMarkedsføring05. 06. 2025

Sarah Harris tiltræder som ny Chief Marketing Officer hos Lagkagehuset. Hun kommer fra en stilling som Marketing Director hos Starbucks UK, og med indgående kendskab til digital marketing og ESG-strategi skal hun styrke bagerkædens kommercielle profil i ind- og udland. Sarah Harris har de

Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

Frugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU. Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), er blevet valgt til forperson for den internationale

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som

Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

AktueltFødevareproduktionMejeri05. 06. 2025

Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr. Den nye produktionslinje vil primært producere skyr til det

Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

DrikkevarerFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Når danskerne træder ind på en café eller sætter sig til rette på en restaurant, forventer de mere end blot mad og drikke – Rynkeby Foods lancering af Dagmar-serien tapper direkte ned i den tendens. Produkterne er skabt til den moderne forbruger, der træffer bevidste valg og efterspørger naturlige,

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

  • DENIOS ApS

    Sikker tøndehåndtering starter her

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Dansk teknologi garanterer fødevaresikkerhed i hollandsk råmælksost

    12.06.2025

  • Videnskabsfolk fra alle kontinenter: Havet er ved et tippepunkt

    12.06.2025

  • Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri får ny departementschef

    12.06.2025

  • Ny restaurant i Carlsberg Byen sætter fisken og det frie valg i front

    12.06.2025

  • Michelin-opvarmning: Madfestival med fri entré, koncerter og stjernestøv

    12.06.2025

  • Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

    05.06.2025

  • Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

    05.06.2025

  • Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

    05.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    05.06.2025

  • Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

    05.06.2025

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik