• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosForskning og uddannelse03. 01. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

De sunde indkøbsvaner topper allerede i januar

Detailhandel og en grosForskning og uddannelse03. 01. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Januar er år efter år den måned, hvor vi køber de sundeste varer i supermarkedet, viser nye tal fra Københavns Universitet. Måske fordi mange har lavet et nytårsforsæt om en sundere livsstil. Men tallene viser også, at vi hurtigt falder tilbage til de gamle vaner og resten af året køber mindre sundt, indtil vi rammer bunden i december.

Årsskiftet har en stor effekt på folks indkøbsvaner.

Når champagnepropperne springer, og vi står og tæller ned til den første time af det nye år, er der ikke grænser for, hvor mange nytårsforsætter, vi kan have for fremtiden. Vi føler os overbeviste om, at vi nok skal få løbet en maraton og spist de fem stykker frugt og grønt om dagen.

Men desværre bliver vi hurtigt indhentet af virkeligheden og de gamle vaner, viser nye beregninger fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet. Tallene viser nemlig, at når det kommer til indkøb af sunde fødevarer, så starter vi det nye år ud som lyn og torden og fylder indkøbskurven med mindre sukker, mindre fedt og salt, samt flere kostfibre og fuldkorn. Men derfra går det støt og sikkert den forkerte vej resten af året. Og mønstret gentager sig år efter år.

– Årsskiftet har en ret vild effekt på folks indkøbsvaner. Og det er påfaldende, at det er det samme mønster, vi ser hvert eneste år. Folk køber absolut sundest ind i januar, hvorefter det så gradvist bliver mindre og mindre sundt indtil det ultimative kollaps med julefrokoster og søde sager i december, og så starter det hele forfra i januar året efter, forklarer Ph.d. Carl-Emil Pless fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, der til daglig forsker i forbrugeradfærd.

Billedet er det samme, når forskerne ser på, hvordan folk efterlever de generelle kostråd. Her går det også rigtig godt i januar, mens det går støt nedad bakke resten af året.

Forsætter efter grafen

Daglig data fra omkring 2.500 danske husholdninger, som har rapporteret ca. 9 millioner køb fra 2015-2020. Y-aksen er andelen af husholdningernes energiindtag, som kommer fra nøglehulsmærkede fødevarer og X-aksen er tid. Det store spring, der sker hvert år, er fra slutningen af december til den første uge af januar. Beregninger er lavet af IFRO på baggrund af tal fra GfK Danmark og DTU Food.

Din alder kan have betydning

Ifølge forskerne er forudsætningen for et vellykket nytårsfortsæt i høj grad bundet op på, hvor meget selvkontrol, du har. Selvkontrol, i en økonomisk sammenhæng, handler om, hvor gode vi er til at holde fokus på langsigtede mål, fremfor at lade os friste til at gøre de ting, som vi har lyst til lige nu og her. Men her kæmper vi imod den særlige kraft som nuet har, hvilket kan gøre det svært at modstå en fristelse, der måske får dig til at svigte dit nytårsforsæt.

– Masser af forskning viser, at vi tillægger nuet en helt særlig værdi, som gør, at vi ofte vil træffe valg på kort sigt, som er i modstrid med vores mere langsigtede mål. Eksperimenter viser nemlig, at folk godt kan gennemskue hvad det mest økonomisk fornuftige valg er, når de bliver bedt om at sammenligne beløb de skal vælge imellem en nær og fjern fremtid. Når man blander nuet og fristelsen ind i valget, bliver resultaterne derimod mere mudret, forklarer Carl-Emil Pless.

Men nye vaner tager tid og kræfter at få ind under huden. Og af årsagerne til, at det kan være svært at efterleve fx et nytårsforsæt skyldes bl.a., at der konstant foregår en indre kamp mellem to personligheder i os. Den ene er fornuftig og tænker langsigtet, mens den anden er impulsiv og helst vil leve i nuet. Og det mismatch giver problemer, indtil en ny vane er blevet en fast del er hverdagen.

Men nye vaner tager tid og kræfter at få ind under huden. Og af årsagerne til, at det kan være svært at efterleve fx et nytårsforsæt skyldes bl.a., at der konstant foregår en indre kamp mellem to personligheder i os. Den ene er fornuftig og tænker langsigtet, mens den anden er impulsiv og helst vil leve i nuet. Og det mismatch giver problemer, indtil en ny vane er blevet en fast del er hverdagen.

– Vi har det ’langsigtede jeg’, som er det der taler, når man laver sit nytårsforsæt. Det ’langsigtede jeg’ er rationelt og kan fx udtrykke et ønske om at ville spise sundere i en nær fremtid. Det ’kortsigtede jeg’ er det der taler, når vi så står og skal afsted i fitnesscentret en kold og mørk mandag eftermiddag, men ender med at smide os på sofaen, fordi det virker rarest her og nu, siger lektor Sinne Smed, der er økonom og som ligeledes forsker i forbrugeradfærd.

Men forskningen viser, at nogle af os er bedre til det med selvkontrol end andre, og at det muligvis er en egenskab, der kan trænes. Således er ældre mennesker gennemsnitligt bedre til at styre deres impulser og holde fokus på et langsigtet mål, end yngre er.

– I forskellige undersøgelser kan vi se, at ældre har mere selvkontrol og derfor kan den gruppe som udgangspunkt også være bedre til at efterleve fx et nytårsforsæt. Hvorfor det forholder sig sådan, er forskningen ikke entydig sikker på, siger forklarer Carl-Emil Pless.

Skru op for straf og belønning

Vil du have succes med dit nytårsforsæt drejer det sig ifølge forskerne om at benytte forskellige metoder, der forpligter dig til dit langsigtede mål og gør, at det ikke bliver gratis for dig, hvis dit ’kortsigtede jeg’ overtaler dig til at springe fra.

– Der er mange eksperimenter, der viser, at det virker at få gjort omkostningen ved at fejle til en del af dit projekt. Det kan fx være en social omkostning, hvor man har fortalt en masse mennesker om sit nytårsforsæt eller måske har en fast aftale med en træningsmakker, som altså står og venter på dig. Det kan også være en økonomisk omkostning, hvor du betaler penge til en ven hver måned, som enten giver dig pengene retur, hvis du holder dit nytårsfortsæt eller donerer dem til velgørenhed, hvis du fejler, siger Sinne Smed.

– Det lyder måske lidt hårdt, men man skal overveje, hvordan man på forhånd kan straffe sig selv mere, hvis man fejler og omvendt skabe større gevinster, hvis man har succes med sit nytårsforsæt og gerne vil fortsætte med at have det, slutter Carl-Emil Pless.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Forskning og uddannelse

Seneste nyt fra redaktionen

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

DrikkevarerForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

I jagten på nye måder at producere protein på, har forskere på Aalborg Universitet forvandlet restprodukter fra ølproduktion til et proteinrigt produkt, som kan erstatte almindeligt kød i f.eks. pølser. Resultatet er både velsmagende, bæredygtigt og økonomisk fordelagtigt. For mange går en øl

Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

AktueltFoodserviceForskning og uddannelse11. 11. 2025

Mens hotel- og restaurationsbranchen kæmper med mangel på kvalificeret arbejdskraft, har Hotel Vejlefjord succes med at fastholde og udvikle medarbejdere gennem målrettede talentprogrammer. Hotel- og restaurationsbranchen har i flere år været blandt de hårdest ramte af forgæves rekrutteringer.

Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

AktueltFødevareproduktionLandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den 18.–19. november samles landmænd, forskere, rådgivere og virksomheder i Kolding til Økologikongres 2025. Med 47 faglige sessioner og temaer fra grøn trepart til sundhed og økologisk regenerativt landbrug sætter kongressen fokus på, hvordan økologien kan levere løsninger på tidens største

Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMesser og konferencerMiljø og sundhedTop11. 11. 2025

Den offentlige debat om ultraforarbejdede fødevarer fylder meget hos både forbrugere og fødevaresektor. På årets fødevarekonference, Fremtidens Fødevarer, hos Teknologisk Institut satte forskere og aktører problemstillingen under lup og opfordrede til at flytte fokus fra proces til

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik