De seneste år har danskerne oplevet prisstigninger på mange varer. Nye tal viser, at danskerne ændrer forbrug på nogle varer, mens andre må koste, hvad de koster.

Prisen på chokolade har gennem de seneste år været på himmelflugt. Ifølge nye tal fra analysevirksomheden YouGov er kiloprisen for chokolade steget med hele 38 procent siden 2019. I 2019 var kiloprisen 119,76 kr., mens den i dag er 165,88 kr.
”Prisen på chokolade har været konstant stigende de seneste syv år. Den ene forklaring er inflation, som påvirker mange varer. Den anden er klimaforandringer, der rammer kakaohøsten i særligt Ghana og Elfenbenskysten,” forklarer Charlotte Alring, der er analytiker hos YouGov.
Men nu ser det ud til, at danskerne reagerer på de høje priser. YouGovs data viser nemlig, at i 2019 blev der brugt 128,87 kr. per dansk husholdning per måned på chokolade. Det tal hedder i 2025 103,63 kr. Ifølge Charlotte Alring kan tendensen skyldes flere ting:
”Tallene viser kun tendenser – ikke årsagen bag. Så vi kan se, at danskerne i gennemsnit bruger færre penge på chokolade, men det kan både skyldes de høje priser, ændrede livsstilsvaner eller noget helt tredje. Det er dog bemærkelsesværdigt, at forbruget generelt er faldet siden 2021, hvor de første store prisstigninger ramte, fordi vi på andre produktkategorier kan se, at forbruget stiger i takt med prisstigningerne.”
Kaffe og smør er hellige
Tallene på chokolade tyder på, at det er noget, danskerne godt kan skrue ned for. Dog gør det samme sig ikke gældende på alle varer. For undersøgelsen viser, at på fødevaregrupper som kaffe og smør følger forbruget prisstigningerne.
I 2025 bruger danskerne i gennemsnit 171,51 kr. om måneden på kaffe mod 113,03 kr. i 2019 – en stigning på knap 52 pct.. Og her fulgte kiloprisen fra 65,92 kr. i 2019 til 102,42 i 2025 – en stigning på 55 pct.. Det samme gør sig gældende for smør og blandingsprodukter, hvor danskerne per måned brugte 58,59 kr. i 2019 mod 90,04 kr. i 2025 – en stigning på knap 54 pct. Her hed kiloprisen i 2019 56,55 kr. og 74,37 kr. i 2025 – en stigning på 31 pct.
“Tallene fortæller noget om, hvad danskerne ser som ’need to have’ og ’nice to have’,” siger Charlotte Alring. “Chokolade er ’nice to have’, men det er lettere at vælge fra. Kaffe og smør er derimod basale produkter i mange danskeres hverdag. Det er noget, man ikke går på kompromis med. Heller ikke selvom det bliver dyrere.”