• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed30. 04. 2024 | Mikkel Bækgaard

Danskerne købte økologi for 15,5 milliarder kroner i supermarkederne i 2023

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed30. 04. 2024 By Mikkel Bækgaard

Der blev i 2023 solgt økologiske fødevarer for i alt 15,5 milliarder kr. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det er en uændret omsætning i forhold til 2022, mens der er tale om et fald på 4 pct. i mængde.

Mor med dreng i supermarked med øko-net

At den uændrede økologiomsætning og nedgangen i mængde i detailhandlen fortsætter i 2023, kommer ikke bag på Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.

“Vi har hørt fra virksomhederne og detailhandlen, at økologisalget i særligt første halvår 2023 var presset, så det er ikke overraskende at tallene for hele året 2023 viser en lille nedgang i mængde. Den høje inflation og mindre råderum i de danske familiers husholdningsbudgetter er årsagen til at flere danskere har valgt at skære ned på økologiforbruget,” siger hun.

Tallene fra Danmarks Statistik viser, at nedgangen i økologisalget har været størst for kødvarer, der er faldet 14 pct. i omsætning og 13 pct. i mængde. Til gengæld steg salget af grøntsager med 5 pct., mens frugt faldt 8 pct. Der blev i alt solgt frugt & grøntsager for 5,7 mia. kr. og er dermed den største økologiske varegruppe. Salget af mejerivarer steg med 5 pct. til i alt 3,3 mia. kr. hvilket var den næststørste varegruppe i 2023. Der blev solgt økologisk kød og æg for hhv. 0,9 mia. og 0,8 mia. kr.

Fortrøstningsfulde for fremtide

Til trods for uændret økologisalg og lille nedgang i mængde i 2023 er Landbrug & Fødevarer fortrøstningsfulde for fremtiden.

“Vores analyser viser, at danskerne bakker op om de økologiske kerneværdier som god dyrevelfærd og beskyttelse af klima, natur og miljø. Og i takt med at inflationen falder og de seneste lønstigninger slår igennem, får danskerne igen flere penge mellem hænderne, og det gør at vi forventer at økologisalget begynder at stige igen – både i omsætning og mængde,” siger Kirsten Lund Jensen.

Lignende melding lyder fra Thomas Roland, Chef for Vareansvarlighed og kvalitet i Coop, til trods for at Coop har oplevet et marginalt fald i økologisalget fra første kvartal 2024 i forhold til samme periode i 2023

“Der er nogle strukturelle tendenser i markedet, som giver grund til optimisme. Vi har nu lukket de sidste Irma butikker, og derfor vil vi ikke se et tab af økologisk salg med den begrundelse mere. Samtidig er den store trafik af kunder over imod discountbutikker bremset op, og nu vinder supermarkederne med et bredere økologisk sortiment igen en smule markedsandele.”

I Coop er priserne på for eksempel økologisk kød og kylling på vej nedad igen efter inflationschokket i 2022, og detailkæden ser nu en stigende tendens i salget af kød, frugt & grønt og kolonialvarer.

“Alt i alt får det mig til at konkludere, at vi nu har set bunden af faldet og er klar til fornyet vækst,” siger Thomas Roland.

Stadig højeste øko-markedsandel i EU

Optimismen har man også hos Økologisk Landsforening. Tal fra analysevirksomheden Kauza viser en lille vækst på 1,2 pct. i salget målt i værdi af økologiske fødevarer i detail.

”Det slår dermed også gode takter an for udviklingen her i 2024. Markedet skal nok returnere til positive vækstrater, når de større samfundsøkonomiske udfordringer som inflation, stagnation og renteudvikling er kommet under kontrol. Både resultaterne fra 2023 og vores dialoger med markedets aktører peger på, at vi i år samlet set kan forvente fremgang,” siger Carsten Ahrenfeldt, som er markedschef i Økologisk Landsforening.

Den økologiske markedsandel i detailsalget er af Danmarks Statistik beregnet til 11,8 pct., hvilket fortsat er den højeste andel i EU med Østrig på anden pladsen med 11,0 pct. i 2023.

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

Drikkevarer22. 05. 2025

Nu kan vinentusiaster modtage vinanbefalinger fra Danmarks dygtigste sommelierer og samtidigt støtte lokale vinhandlere. Initiativet er blevet taget så godt imod, at vinplatformen Bottle Hero nu gør klar til at gå internationalt med frisk kapital i ryggen.  Nu kan man få vinoplevelsen fra

Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

Forskning og uddannelseMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Når tusindvis af unge, undervisere, virksomheder og organisationer samles til Green Innovation Week i Skive den 25. september, bliver det med bæredygtighed på både programmet og menuen. I år er det nemlig elever fra tre fødevareuddannelser – Nordic Food College, FGU Skolen Skive og Aarhus Tech – der

Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

AktueltDrikkevarerFoodservice22. 05. 2025

Go Nordic Cruiseline, selskabet bag Oslobåden, skifter fra Heineken til Carlsberg som ny ølleverandør på ruten mellem København og Oslo. Skiftet er led i en større rebranding med øget fokus på nordisk identitet, hvor Carlsberg viser sig at være gæsternes foretrukne øl. Fremover vil passagererne

Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

AktueltFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Små og mellemstore fødevarevirksomheder kan søge om at deltage i PlanteVÆKST - et skræddersyet udviklingsforløb med adgang til ekspertise, testfaciliteter og professionelt netværk. Teknologisk Institut åbner døren for små og mellemstore fødevarevirksomheder, der ønsker at styrke deres position

Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

FoodserviceTop22. 05. 2025

Da tusindvis af københavnske skoleelever tirsdag satte sig til frokost, var det ikke bare dagens ret, de fik serveret – det var den allerførste, der er produceret i skolemadordningen EAT’s nye storkøkken. På menuen står der enten klassisk hønsekødssuppe med hvidløgsbrød eller pasta med

Foodexpo lancerer nyt messekoncept

Messer og konferencer20. 05. 2025

Et helt nyt messekoncept med 15 unikke zoner venter de besøgende på næste års Foodexpo, der med den nye konstruktion samler brancherne i hver deres zone. Nordens største event for fødevareprofessionelle finder sted 22.-24. marts 2026 i MCH Messecenter Herning. Udstillerne på næste års Foodexpo

Ny AI skal nudge til at spise grønnere

Detailhandel og en grosForskning og uddannelseFrugt og grøntMiljø og sundhed20. 05. 2025

Forskere fra SDU, AU og KU vil udvikle en kunstig intelligens, der kan få forbrugere til at smide sundere og mere bæredygtige dagligvarer i deres indkøbskurve, når de handler online. Hvis du bruger Netflix, Spotify eller TikTok, kender du også til den anbefalelsesalgoritme, som baseret på dine

Finalister til Produktprisen og Irmaprisen 2025 er fundet

AktueltMesser og konferencerMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed20. 05. 2025

70 spændende, lokale produkter fra hele landet er reduceret til 12, der nu skal dyste om Produktprisen 2025 i kategorierne Mad, Konfekture, Drikke og Innovation. Ved smagningen smagte og udvalgte dommerne samtidig fem produkter, der for første gang skal dyste om Coops nye pris, Irmaprisen, og dermed

Madens Folkemøde trak 35.000 mennesker til Nykøbing Falster

AktueltMesser og konferencer20. 05. 2025

15.-17. maj blev Madens Folkemøde afholdt Nykøbing Falster. Folkemødet har tidligere været afholdt på et lokalt gods, men flyttede i år netop for at kunne få flere besøgende. Madens Folkemøde mere end tredoblede deres besøgstal i forhold til sidste år.  André Andersen har været direktør i

Christian Wellendorf er Danmarks næste Bocuse D´Or kandidat

FoodserviceMesser og konferencerTop20. 05. 2025

Tre af Danmarks dygtigste kokke dystede fredag på torvet i Nykøbing Falster for at blive landets næste repræsentant ved de prestigefyldte Bocuse d’Or-konkurrencer. Vinderen er nu fundet: Christian Wellendorf, køkkenchef og partner på Babette i København. Christian Wellendorf konkurrerede mod

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

    22.05.2025

  • Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

    22.05.2025

  • Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

    22.05.2025

  • Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

    22.05.2025

  • Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

    22.05.2025

  • Foodexpo lancerer nyt messekoncept

    20.05.2025

  • Ny AI skal nudge til at spise grønnere

    20.05.2025

  • Finalister til Produktprisen og Irmaprisen 2025 er fundet

    20.05.2025

  • Madens Folkemøde trak 35.000 mennesker til Nykøbing Falster

    20.05.2025

  • Christian Wellendorf er Danmarks næste Bocuse D´Or kandidat

    20.05.2025

  • Medaljeregn til Slagter Lampe

    15.05.2025

  • Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

    15.05.2025

  • Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

    15.05.2025

  • Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

    15.05.2025

  • Det er blevet dyrere at spise varme hveder

    15.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik