• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice30. 11. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Danskerne forventer at bryde juletraditionerne og købe billigere ind til julemiddagen i år

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice30. 11. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Næsten 8 ud af 10 danskere satser i år på at handle ind for under 2.000 kr. til julemiddagen, og hver syvende dansker er generelt bekymret over årets julemiddag på grund af prisstigningerne på mad. Heraf er godt en fjerdedel klar til at bryde med juletraditionerne og springe nogle af retterne over, viser ny undersøgelse.

Danskerne forventer at bruge færre penge på julemad i år.

Danskerne ser ud til i år at være parate til at gå på kompromis med ambitionerne om at forberede og servere den perfekte, traditionelle julemiddag. Det viser en ny landsdækkende undersøgelse fra måltidskasseleverandøren HelloFresh.

Færre penge og færre retter

Årsagen til de nye overvejelser er, at mange familier er pressede på pengepungen i år. Tæller man i kroner og ører vil næsten 8 ud af 10 danskere i år bruge mindre end 2.000 kr. på julemiddagen – sidste år var det kun 6 ud af 10.

Samtidig siger mere end hver syvende dansker (14,3%) i undersøgelsen, at de er bekymrede for julemiddagen, fordi de ikke har råd til alt denne gang. Af disse satser hver tredje (34,8%) derfor i år på at bruge færre penge på indkøb til julemiddagen, og godt en fjerdedel (27,2%) påtænker at springe nogle af de traditionelle retter over, viser undersøgelsen. Lidt mere end hver fjerde (26,4%) overvejer at bede gæsterne om at medbringe hver deres ret eller ingrediens til julemiddagen.

– Julen er forbundet med en masse dejlige og traditionsrige madtraditioner. Men for mange familier er julen også en dyr og hektisk tid, hvor det kan være svært at leve op til de forventninger, vi har til hinanden. Derfor opfordrer vi i år danskerne til at tale om de forventninger og ønsker vi har til julen i år – et slags juleløfte, kan man kalde det. Gør man det, tror vi på, at mange familier vil opleve, at der både kan spares tid, penge og bekymringer, siger Nanna Elisabeth Kaldan, gastronomisk chef hos HelloFresh.

Flere danskere går efter mindre madspild i julen

Udsigten til en jul, hvor det kan være svært at få budgettet til at hænge sammen, får samtidig danskerne til at ville planlægge deres madindkøb i julen bedre. Godt 90 procent af danskerne har ifølge undersøgelsen ambitioner om at bryde det normale mønster fra juletiden, hvor der traditionelt smides mere mad ud end på andre tidspunkter på året. Det er en væsentligt højere andel end sidste år, hvor blot 70 procent i en tilsvarende undersøgelse fra HelloFresh svarede, at de satsede på at undgå at smide mere mad ud i juletiden.

En måde at mindske madspild på er også, at bruge resterne fra julemiddagen til måltider og retter til dagene efter. Det siger 64 procent af danskerne i undersøgelsen, at de har tænkt sig at gøre i år.

– Traditionelt er der i juletiden blevet smidt rigtigt meget mad ud. Derfor er det rigtig positivt, at vi ser en tendens, hvor danskerne – især midt i en svær tid – er blevet mere opmærksomme på både at mindske besvær, omkostninger og madspild, siger Nanna Elisabeth Kaldan gastronomisk chef hos HelloFresh.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af analysebureauet Wilke for HelloFresh i oktober 2022 blandt 1054 repræsentativt udvalgte respondenter i hele Danmark.

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Foodservice

 
 

Seneste nyt fra redaktionen

Bruxelles for nyt øl-besøgscenter

DrikkevarerMarkedsføring26. 01. 2023

Belgien er kendt som et mekka for øl-elskere fra hele verden, og nu er der ekstra godt nyt. Her får Bruxelles en nyt oplevelsescenter dedikerede netop øl. Til september åbner det længe ventede Belgian Beer World, der bliver et komplet oplevelsescenter omhandlende belgisk ølkultur. Centret får

Kakaoproducenter fra Elfenbenskysten i Vestafrika. 

Fairtrade lancerer interaktivt risiko-kort

CertificeringDetailhandel og en grosFødevareproduktionLandbrugMarkedsføringMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed26. 01. 2023

At ignorere risici i forsyningskæden får dem ikke til at forsvinde. Det er budskabet fra Fairtrade, der i går lancerede et nyt risiko-kort, som sætter fokus på grundlæggende årsager til de værste risici i forhold til menneskerettigheder og miljø i de lande og råvarekategorier, hvor Fairtrade

Konference sætter fokus på sidestrømme fra fisk og skaldyr

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMesser og konferencer26. 01. 2023

Teknikker til at omdanne sidestrømme fra fisk og skaldyr til nye ingredienser. En sorteringsløsning til håndtering af fiskeafskær, omkostningseffektive løsninger til forlængelse af holdbarheden af sidestrømme. Værktøjer til optimering af brugen af sidestrømme i produktionen. Det er blot nogle af de

Formitable CEO Raymond Wilders & Zenchef CEO Xavier Zeitoun

Zenchef og Formitable slår sig sammen: Vil skabe førende teknologi til den europæriske restaurationsbranche

Foodservice26. 01. 2023

Zenchef, en fransk udvikler af førende it-løsninger til restaurationsbranchen, og Formitable, en hollandsk vækstplatform, som optimerer og forbedrer gæsteoplevelsen gennem loyalitets- og reservationsløsninger, vil samarbejde om at skabe førende teknologi til den europæriske

Bælgfrugter på Bornholm, Meyers

Meyers får B Corp-certificering

AktueltCertificeringFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 01. 2023

Meyers har taget endnu et skridt i deres bæredygtighedsrejse. De indtræder nemlig i den anerkendte globale B Corp-certificering, der dokumenterer, at virksomheder lever op til de højeste krav inden for gennemsigtighed og social og miljømæssig ansvarlighed. At blive certificeret som B Corp

Julen er talt op: 18.488 andebryster

Foodservice25. 01. 2023

Ingen juleaften uden stegt and. Sådan tænker de fleste danskere, og det gør Det Danske Madhus også. Så for at sikre juletraditionen, tilberedte Det Danske Madhus ikke færre end 18.488 stegte andebryster og leverede dem ud til borgerne til deres julemiddag. Julemåltidet blev tilberedt i 40

Mange kender ikke Sundhedsstyrelsens anbefalinger om alkohol

AktueltDrikkevarerMiljø og sundhed25. 01. 2023

Over halvdelen af befolkningen har aldrig hørt om eller kender til Sundhedsstyrelsens seneste anbefalinger om, hvor mange genstande man højest skal drikke på en uge. Det viser en ny meningsmåling foretaget af Voxmeter for Blå Kors Danmark. Hvor mange genstande anbefaler Sundhedsstyrelsen, at

Bocuse d'Or-vinder Brian Mark Hansen og hans assistent Elisabeth Madsen

Guld igen: Danmark vinder Bocuse d’Or for tredje gang

FoodserviceMarkedsføringTop24. 01. 2023

Der var dansk jubel i går aftes i Lyon, da Brian Mark Hansen vandt Bocuse d'Or, som betragtes som det uofficielle verdensmesterskab for kokke. Det er tredje gang, at Danmark vinder konkurrencen, ligesom Danmark også har opnået medaljeplaceringer flere andre gange. Der var spænding til det

Fund af nyt sprøjtemiddel understreger alvor for drikkevandet

LandbrugMiljø og sundhed24. 01. 2023

Endnu et sprøjtemiddel kan blive et problem for drikkevandet. Det er den seneste melding fra Miljøstyrelsen, som nu ser på, om godkendelsen af svampemidlet cyazofamid, der anvendes til kartofler og løg, skal trækkes tilbage. Miljøfarlige stoffer skaber i stigende grad problemer for

Bagekursus i Kornets Hus

Kornets Hus år 2 – mere end 21.000 gæster

Brød og kagerLandbrugRåvarer og ingredienser23. 01. 2023

Det går godt for Kornets Hus i Vendsyssel, der slog dørene op første gang i 2021. Således oplevede huset en fremgang i besøgsantal i 2022, hvilket trodsede forventningerne. Vendsyssel er for tiden forvandlet til de 1000 søers land, og som en ø midt i de omkringliggende markers store

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Beckhoff Automation ApS

    Pixel-præcis LED strip og matrix kontrol

  • DENIOS ApS

    Her er det nye katalog: Dit opslagsværk til miljøbeskyttelse

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny kogebog skal inspirere landets kokke til de veganske kuverter

  • Duni A/S

    Dunisoft® bliver til Bio Dunisoft®

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • Spirax Sarco Danmark

    Energibesparende løsning til genvinding af flash-damp

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Seks trin til en skræddersyet vakuumløsning

  • DENIOS ApS

    Så er nyhederne for 2023 her: Få en oversigt over højdepunkterne

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Hvad bør du overveje, før du køber en ny kaffeløsning?

  • Beckhoff Automation ApS

    CX7000 – Embedded PC med ARM Cortex™-M7 processor

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Bruxelles for nyt øl-besøgscenter

    26.01.2023

  • Fairtrade lancerer interaktivt risiko-kort

    26.01.2023

  • Konference sætter fokus på sidestrømme fra fisk og skaldyr

    26.01.2023

  • Zenchef og Formitable slår sig sammen: Vil skabe førende teknologi til den europæriske restaurationsbranche

    26.01.2023

  • Meyers får B Corp-certificering

    26.01.2023

  • Julen er talt op: 18.488 andebryster

    25.01.2023

  • Mange kender ikke Sundhedsstyrelsens anbefalinger om alkohol

    25.01.2023

  • Guld igen: Danmark vinder Bocuse d’Or for tredje gang

    24.01.2023

  • Fund af nyt sprøjtemiddel understreger alvor for drikkevandet

    24.01.2023

  • Kornets Hus år 2 – mere end 21.000 gæster

    23.01.2023

  • Faxe Kondi bliver orange

    23.01.2023

  • Trods medvind – Hanstholms hypede fiskerestaurant genåbner ikke

    23.01.2023

  • Imod al forventning: Burgerkæde ottedobler burgersalget i januar

    23.01.2023

  • Danske Sunset Boulevard sætter omsætningsrekord og vil nu til udlandet

    23.01.2023

  • PFAS fundet i økologiske æg

    23.01.2023

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik