• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

LandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 09. 2023 | mikkelb

Danske virksomheder går sammen om ansvarlig sojadyrkning i Brasilien

LandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 09. 2023 By mikkelb

Det er lykkedes en række store danske virksomheder at gå sammen om fælles indkøb af ansvarlige sojakreditter i Brasilien. Med en fælles aftale vil virksomhederne støtte en ansvarlig produktion og beskytte den truede natur her og nu, samtidigt med i højere grad at gøre det muligt for virksomheder at købe certificeret soja.

Traktor i sojamark

Soja kan være en problemfyldt afgrøde. Den udgør en af de største globale risici for skovrydning, og derudover kan dyrkning af afgrøden også være skyld i tab af biodiversitet, højt pesticidforbrug og landejerskabs-konflikter, m.m.

Derfor har en lang række danske sojaaktører på tværs af sektorer siden 2019 arbejdet sammen i ’Dansk Alliance for Ansvarlig Soja’ for at fremme ansvarlig sojaproduktion igennem et langsigtet og forpligtende samarbejde. Og nu er en række af de største danske sojaforbrugende virksomheder fra alliancen blevet om enige om en fælles aftale for indkøb af ansvarlige RTRS- kreditter (Roundtable for Responsible Soy). Den fælles aftale er en del af det større Partnerskab for Bæredygtig Soja i samarbejde mellem WWF Danmark og Etisk Handel Danmark, støttet af Udenrigsministeriet. 

Et handelssystem med udfordringer

RTRS-kreditter kan købes af virksomheder, og én kredit svarer til et ton certificeret soja. Når virksomheder køber kreditterne, støtter man sojabønder, der dyrker ansvarlig soja ud fra 108 RTRS-kriterier. Forskning har vist, at selv om alle RTRS-kreditter sikrer, at produktionen lever op til de samme kriterier, repræsenterer de ikke nødvendigvis den samme effekt. Det skyldes, at kreditter kan købes ”blinde”, og det vil sige, at køberen ikke har indsigt i hvem eller hvordan kreditterne støtter en positiv udvikling.  

Enkelte danske aktører, der har købt kreditter i de foregående år, har været opmærksomme på denne udfordring og sikret en højere grad af transparens. Bygget på disse erfaringer har alliancen nu udarbejdet en model, hvor alliancemedlemmer går sammen om at støtte en transformationen af sojaproduktionen i et højrisikoområde. Modellen bygger på flere elementer, herunder; geografisk bestemt til højrisikoområder, samarbejde på tværs af leverandørkæden, øget dialog/adgang til producenter og flerårig forpligtelse. Ifølge Aske Skovmand Bosselmann, Lektor og Ph.d. ved Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet, har Alliancen lagt en god strategi med fælles indkøb af ansvarlige sojakreditter:  

”Det kræver store investeringer i både infrastruktur og logistik at få den ansvarlige soja fysisk adskilt fra den konventionelle. Og det kræver især, at der produceres nok ansvarlig soja. Derfor er det en god strategi at gå flere aktører sammen om at købe fra ét område, så der skabes incitament til at skabe rammerne til det. Regionelle kreditter er et skridt i denne retning. Flere europæiske lande, som fx Frankrig, er også begyndt at kigge på Danmark, som en god case. Og det skyldes, at der i alliancen samarbejdes på tværs af forskellige aktører, som jo ellers er i konkurrence med hinanden.”  

Skabe impact i Cerradoen i Brasilien 

I den fælles aftale har alliancemedlemmer valgt at købe kreditter fra producenter i én af de mest sårbare regioner i Sydamerika, nemlig Cerradoen. Et område, som har brug for omgående investeringer og støtte ift. at undgå rydning af skov og tab af biodiversitet og natur. Ved at investere i regionale kreditter i højrisikoområder, bidrager deltagerne til at stoppe udnyttelsen af naturen, mens det på længere sigt giver større mulighed for fysisk sporbare kæder fra regionen i fremtiden. Gennem aftalen støtter Alliancen sojaproducenter, der producerer ansvarlig soja og bidrager dermed til tilgængeligheden på markedet. Derudover viser det producenterne i Cerrado-området, at der er et marked for ansvarlig sojaproduktion. Det giver danske aktører et transparent overblik over, hvem der producerer soja, der kan indgå i de danske forsyningskæder. 

”Vi har nået en vigtig milepæl med denne fælles aftale. Vi har i alliancen samlet de største danske købere af sojakreditter, og vi kan dermed skabe reel impact i Brasilien og dokumentere fremgang i forhold til klimaresiliens, pesticidforbrug, sundhed, biodiversitet osv. Og på sigt vil vi gerne inspirere andre lande og flere aktører til lignende modeller,” udtaler Janine Dortmundt, rådgiver i Etisk Handel Danmark.  

Sofie Tind Nielsen, Senior Specialist, Forest fra WWF Danmark, tilføjer yderligere:  

”Det er positivt, at virksomheder vil samarbejde om at sikre ansvarlig soja i højrisikolande som Brasilien. Den fælles ambition er ansvarlig soja og verificeret skovrydnings- og konverteringsfri soja i 2025, og det kommer til at kræve, at virksomhederne også tager de næste vigtige skridt sammen med os.” 

Alliancen tester flere løsninger 

Ud over at bidrage til den umiddelbare beskyttelse af natur i højrisikoområder, kan den fælles aftale om indkøb af ansvarlige sojakreditter være med til at skabe et mere langsigtet incitament til Brasilianske sojabønder. Det er dermed et skridt på vejen til en mere bæredygtig sojasektor, men det er ikke i sig selv en gylden løsning. Derfor arbejder den danske sojaalliance på flere forskellige metoder, som skal bringe alliancen tættere på at nå visionen; at al soja importeret til Danmark er produceret ansvarligt og lovligt i 2025 – og at alliancen bidrager til den globale produktion af ansvarlig soja. Andre metoder er vidensdeling, due diligence, styrket internationalt samarbejde og koordinering om regionale skov-aftaler. Og ikke mindst afprøvning af konkrete løsninger på markedet.  

Derudover stiller Alliancen ikke kun krav til skov og natur. Alliancen stiller også krav til ansvarlige arbejdsforhold, dyrkningsmetoder og respekt for lokalbefolkningerne – alt sammen områder, der er med til at fremme en mere ansvarlig sojaproduktion. Alliancens medlemmer har et fælles mål om, at det senest skal være opfyldt fra 2025. Det betyder, at al soja, der indgår i danske værdikæder inden for landbrug, fødevareproduktion og detailhandel, skal senest fra 2025 være ansvarligt produceret inkl. verificeret skovrydnings- og konverteringsfri. 

Skrevet i: Landbrug, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Brugsen-butik

De første 11 Brugsen-butikker åbner med nyt koncept

AktueltDetailhandel og en gros21. 09. 2023

Fredag den 22. september kl. 08.00 åbner de tre første Brugsen-butikker med nyt koncept i København og Nordsjælland. De tre butikker er de første i rækken af 11 Irma-butikker, der genåbner som Brugsen i København og Nordsjælland. Det nye Brugsen-koncept tager udgangspunkt i Brugsens arv -

Vinder kantineprisen 2023

Advokat-kantine er Danmarks bedste

FoodserviceTopØkologi og bæredygtighed21. 09. 2023

Advokater og personale i Gorrissen Federspiel kan glæde sig over virkelig god mad. Kantinen i det Københavnske advokatfirma blev i går kåret som vinder af Kantineprisen 2023. Prisen blev uddelt på Fødevaredagen, hvor en glad køkkenchef modtog prisen. Kantineprisen uddeles hvert år til landets

Hvem skal vinde prisen som Verdens Bedste Indkøber 2023?

Detailhandel og en grosFoodservice21. 09. 2023

Det batter for kloden, hvis virksomheder og offentlige organisationer indkøber mere bæredygtigt. Både på den grønne og sociale bundlinje. Derfor skal vi hylde de bedste indkøbere – og du kan bidrage ved at indstille en virksomhed, institution eller organisation til prisen Verdens Bedste

Tubog Sunsæt

På trods af rekordvåd juli: Ny sommer-pilsner var en succes

Drikkevarer21. 09. 2023

For første gang i 10 år sendte Tuborg en ny sommer-øl på gaden. Henover sommeren har Tuborg Sunsæt været en stor succes. Den taget markedsandele i volumen og drevet vækst for salget af Tuborg. Sommeren er forbi, og Tuborg gør status på sommerens særlancering, der på trods af en våd juli, viste

Skuffelse over EU-domstolens afgørelse i pantsag

AktueltDrikkevarerEmballagePolitik og eksport21. 09. 2023

Afgørelsen fra EU-Domstolen om manglende pant på tyske dåser går desværre ikke Dansk Erhverv og Danmarks Naturfredningsforenings vej. Parterne vil nu nærlæse dommen og overveje andre muligheder for løse det konkurrence- og miljøproblem, som den manglende tyske pant udgør. I sagaen om den

Produkter fra Tasteful Foods

Conveniencedirektør: Volume er afgørende for grøn logistik

EmballageØkologi og bæredygtighed21. 09. 2023

En ny klimarapport giver den danske conveniencevirksomhed Tasteful Foods et uundværligt værktøj til at mindske deres aftryk, mens deres forretning vokser. Volumen giver os mulighed for at gøre en stor forskel i hele værdikæden, siger direktøren. Det tynde stykke pap på lasagnepakken ser måske

Nyt madspildsinitiativ: ”Hver bid tæller”

Råvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed21. 09. 2023

Et nyt samarbejde mellem Lidl og Too Good To Go skal engagere børnefamilier i madspildskampen og give dem værktøjer til at reducere madspild på en nem og velsmagende måde. En rundspørge blandt Too Good To Gos brugere viser nemlig, at 70 pct. af de adspurgte er interesserede i at minimere madspild og

Salling Group modtager særpris ved Sustainability Awards 2023

Detailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed19. 09. 2023

Ved Dansk Erhverv og EY’s Sustainability Awards 2023 modtog Salling Group særprisen for Long Term Value Creation for sine vedholdende indsatser inden for klima, bæredygtighed og inkluderende virksomhedskultur. ”Årets vinder har et stærkt og dybt forankret fokus på at løfte et socialt ansvar i

Asger Rothenborg

Ny salgs- og marketingdirektør i Dagrofa Foodservice

Foodservice19. 09. 2023

Asger Rothenborg tiltræder den 1. november som ny salgs- og marketingdirektør i Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Han har tidligere blandt andet været managing director hos Nespresso Professionel. Den 1. november starter Asger

Niels Fuglsang

S-profil efter Åbent Landbrug: Dyrevelfærden halter voldsomt!

Kød, fisk og fjerkræLandbrugPolitik og eksport19. 09. 2023

Medlem af Europa-Parlamentet, Niels Fuglsang (S), besøgte i weekenden sammen med dyreværnsorganisationen Anima arrangementet Åbent Landbrug, hvor udvalgte gårde åbner dørene for offentligheden. Fuglsang ville ved selvsyn konstatere, om landbruget nu også er åbent og virkeligt vover at vise alle

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Spar på energiforbruget, når du varmebehandler dine medier

  • Beckhoff Automation ApS

    En pålidelig og fleksibel tilgang til præcise, meget dynamiske bevægelser med EtherCAT

  • Kastberg Is ApS

    Bos Food GmbH forhandler Kastbergs Gourmet-Is

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice: Lad dig inspirere på Casual Dining 2023

  • Kastberg Is ApS

    Is til desserten i årets nytårsmenu

  • DENIOS ApS

    NYHED: Spar plads i din opbevaring med én ændring

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Kender du en potentiel deltager til kokkekonkurrencen BMW MASTERS Talent?

  • Beckhoff Automation ApS

    Beckhoff på EMO 2023

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch demonstrer den nyeste teknologi indenfor Analytics og R&D på LabDays 2023

  • Beckhoff Automation ApS

    Beckhoff på Husum Wind

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • De første 11 Brugsen-butikker åbner med nyt koncept

    21.09.2023

  • Advokat-kantine er Danmarks bedste

    21.09.2023

  • Hvem skal vinde prisen som Verdens Bedste Indkøber 2023?

    21.09.2023

  • På trods af rekordvåd juli: Ny sommer-pilsner var en succes

    21.09.2023

  • Nyt madspildsinitiativ: ”Hver bid tæller”

    21.09.2023

  • Conveniencedirektør: Volume er afgørende for grøn logistik

    21.09.2023

  • Skuffelse over EU-domstolens afgørelse i pantsag

    21.09.2023

  • Salling Group modtager særpris ved Sustainability Awards 2023

    19.09.2023

  • Ny salgs- og marketingdirektør i Dagrofa Foodservice

    19.09.2023

  • S-profil efter Åbent Landbrug: Dyrevelfærden halter voldsomt!

    19.09.2023

  • MSC: Akut behov for internationalt samarbejde for at beskytte vores have

    19.09.2023

  • På tur til Bruxelles: Fødevareministeren søger mere enkle regler for landmænd, fiskere og fødevarevirksomheder

    19.09.2023

  • LabDay Aarhus 2023 var et stort trækplaster

    19.09.2023

  • Lader du låget sidde på mælkekartonen?

    19.09.2023

  • Danskerne mangler viden om malkekøer

    14.09.2023

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik