I forrige uge samledes 12 danske økologiske og plantebaserede fødevarevirksomheder i Berlin for at deltage i et målrettet eksportfremstød arrangeret af Landbrug & Fødevarer i samarbejde med den danske ambassade i Berlin. Initiativet, der var støttet af Fonden for økologisk landbrug, skulle styrke dansk øko-eksport til Tyskland, der er Danmarks største eksportmarked for økologiske fødevarer.

Tyskland er Europas største marked for økologiske fødevarer og hjem for over 83 millioner forbrugere. Særligt i Berlin og Brandenburg-området er interessen for økologi og plantebaserede alternativer markant stigende. Ifølge de seneste tal udgør økologiske varer nu over 6 pct. af det samlede fødevaremarked i Tyskland, og andelen er endnu højere i storbyområder som Berlin. Tyske forbrugere efterspørger i stigende grad innovative, bæredygtige løsninger.
I tråd med økologistrategi
Eksportfremstødet er i tråd med Landbrug & Fødevarers økologistrategi, der sætter retningen for udviklingen af dansk økologi frem mod 2026. Strategien har som vision, at Danmark skal være spydspids i udviklingen af bæredygtig, økologisk produktion og afsætning. Der er et særligt fokus på økologiens rolle i den grønne omstilling, hvor målet er at fordoble det økologiske areal frem mod 2030 og bidrage til 70% klimareduktion gennem styrket ressourceeffektivitet, forbedret biodiversitet, høj dyrevelfærd og gode rammer for både landmænd og virksomheder.
Programmet omfattede møder med en række centrale tyske aktører, blandt andre HelloFresh, BIO COMPANY, REWE, Scandic Hotels, Selgros, Frische Paradies og Terra Naturkosthandel.
Blandt de deltagende danske virksomheder var Dava Foods, Matr Foods, Good Sodas, The Green Farm, Naturfrisk, NODA, Kombucha Time, Østerberg Foods, Løgismose, Micro Greens, Uhhmami og Nocla.
Solidt eksportpotentiale
Fremstødet viste, at der var et solidt eksportpotentiale for danske økologiske og plantebaserede fødevarer i Tyskland. Interessen var stor blandt både detailkæder og foodservice-aktører, som efterspurgte danske bæredygtige løsninger. Kontakten til de tyske aktører blev endnu engang styrket, hvilket kan åbne døre for nye eksportmuligheder og bidrage til, at Danmark bliver mere synlig for andre lande, som leverandør af økologiske og plantebaserede produkter.
Det oplevede de danske virksomhederne også tydeligt.
“De mængder vi potentielt kan afsætte til tysk foodservice er i en hel anden skala end herhjemme. Gennem det kommercielle netværk vi bliver præsenteret for gennem Landbrug & Fødevarers indsatser, kan vi mere direkte og effektivt nå bredt ud til en række potentielle kunder og samarbejdspartnere og præsentere dem for vores produkter. Det skaber en derfor kæmpe værdi for os i Nocla at kunne deltage i sådanne indsatser,” forklarer Andreas Foldager, Head of Finance & Business Development, Nocla.
Landbrug & Fødevarer ser fremstødet som et vigtigt skridt mod at udvide den danske tilstedeværelse på det tyske marked og skabe langsigtede muligheder for økologiske og plantebaserede fødevarer.

