
Efter at være blevet eneejer skifter Salling Fondene navnet på Dansk Supermarked til Salling Group. Dansk Supermarked, der ejer blandt andet Netto og Føtex, skifter navn til Salling Group. Det skriver Dansk Supermarked i en pressemeddelelse.
– Med kæder som Føtex, Bilka, Netto, Salling og Wupti arbejder vi for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Flere end 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen, Sverige og Danmark servicerer hver uge ni millioner kunder, skriver Dansk Supermarked i en pressemeddelelse.
Dansk Supermarked har heddet Dansk Supermarked siden 1964, hvor A.P. Møller – Mærsk blev medejer. Supermarkedskædens historie startede dog langt tidligere, da Hermann Salling åbnede en manufakturhandel i Aarhus i 1906 og siden et stormagasin i 1948. Han åbnede den første Føtex i 1960 og stiftede Jysk Supermarked, som A.P. Møller – Mærsk altså købte sig ind i fire år senere. Siden 2014 har A.P. Møller – Mærsk dog solgt ud af sin ejerandel til Salling Fondene, der nu er eneejer.
Omsætningen i Dansk Supermarked lød i 2017 på små 60 milliarder kroner og i de seneste år har Dansk Supermarked klaret sig bedre end Coop har haltet. Ved årsregnskabet for Dansk Supermarked understregede virksomheden, at det faktum, at Salling Fondene nu er eneejere, hjælper på udviklingen, da der ikke længere skal fokuseres på at sende overskud til aktionærerne.
– Det unikke ved os er, at alle de penge, vi tjener, går enten tilbage til virksomheden eller til uddeling via fonden, sagde administrerende direktør Per Bank.
Åbning af nye butikker og opkøb har været top of mind hos Dansk Supermarked sidste år. I Danmark åbnede Dansk Supermarked 50 nye butikker, blandt andet fordi kæden overtog lejemål fra den hedengangen discountkæde Kiwi.
Samlet investerede Dansk Supermarked knap 1,5 milliarder kroner i nye butikker og it i 2017. I løbet af året købte Dansk Supermarked tillige 80 procent af virksomheden Skagenfood, der leverer måltidskasser.