• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFoodserviceForskning og uddannelseØkologi og bæredygtighed14. 03. 2024 | Mikkel Bækgaard

Dansk stjernekok skal lave mad på kanten af verdensrummet

AktueltFoodserviceForskning og uddannelseØkologi og bæredygtighed14. 03. 2024 By Mikkel Bækgaard

I 2025 tager Rasmus Munk ud i stratosfæren. I samarbejde med to amerikanske virksomheder skal Alchemist-kokken skabe en holistisk spiseoplevelse ombord på Space Perspectives rumkapsel Neptune. Seks passagerer vil skabe verdenshistorie ved at nyde deres livs måltid på den yderste kant af jordens atmosfære. Kapslen forventes at lette fra Floridas kyst i 2025, og prisen for at tage med på eventyret starter på 3,5 million DKK. Alt overskuddet fra ekspeditionen doneres til Space Prize Foundation, der fremmer ligestilling indenfor rumvidenskab og teknologi.

På restaurant Alchemist i København udfolder Rasmus Munk sin filosofi om ”Holistic Cuisine” som fusionerer kunst, visuel teknologi, musik, og videnskab i ønsket om at forandre verden gennem gastronomi. Den tilgang har fanget opmærksomheden hos de amerikanske virksomheder SpaceVIP og Space Perspective, som nu samarbejder med Michelinkokken om at arrangere verdens første holistiske spiseoplevelse i rummet, ombord på verdens første CO2-neutrale rumkapsel.

“Jeg er dybt fascineret af rummet, og det var på en skoletur fra Randers til Planetariet i København, at jeg for første gang oplevede følelsen af at blive forflyttet til en helt anden verden. Det blev senere en inspiration til at skabe Alchemist-oplevelsen i og rundt om en planetariekuppel. Muligheden for at skabe en stratosfærisk gastronomisk oplevelse sammen med verdens førende eksperter inden for videnskab og design føles fuldstændig vildt og samtidig logisk, mærkeligt nok,” siger Rasmus Munk.

Co2-neutral rumkapsel

Middagen serveres 30 km over jordens overflade ombord på Spaceship Neptune, en CO2-neutral rumkapsel som løftes af en gigantisk brintfyldt ”SpaceBalloon”, udviklet af NASA, i stedet for raketter. Passagererne, som vil nyde måltidet til synet af solopgangen over jordens krumning, behøver ingen særlig træning eller udstyr, da lufttrykket i rumkapslen er det samme som i et passagerfly. Oplevelsen varer i 6 timer fra kapslen letter fra et skib udfor Floridas kyst til den lander i havet, hvor den bliver samlet op.

Spaceship Neptune er en del af en større indsats for at fremme rumturisme, og kapslen er netop blevet færdigbygget af Space Perspective, som har som mål at gøre rummet mere tilgængeligt for en bredere gruppe af mennesker. Testflyvningerne starter i april. Efter missioner fortæller astronauter ofte, at synet af vores planet mod det uendeligt mørke univers baggrund fremhæver samhørigheden mellem alle levende væsener og skaber en forståelse for, at vi kun har ét fælles hjem. Fænomenet kaldes ”The Overview Effect”.

Også bidrage til klimavidenskaben

Ud over at gøre CO2-neutrale rumrejser mulige, vil Space Perspective også bidrage til klimavidenskaben med løbende atmosfæriske data og partnerskab med forskellige NGO’er.

“I sammenligning med universet er vores planet bare et lille støvkorn, men det rummer hele vores historie og fremtid. Der er ingen andre steder at flytte hen – så vi bliver nødt til at passe på den og se hele jorden som en helhed. Det er de samme tanker som vi med en holistisk tilgang formidler på Alchemist, men jeg tror at budskabet vil blive endnu stærkere i denne unikke setting,” siger Rasmus Munk.

SpaceVIP er en eksklusiv rejsearrangør specialiseret i rum- og rumrelaterede oplevelser, med det formål at inspirere den næste generation af private astronauter. Virksomhedens grundlægger, Roman Chiporukha, har de seneste år specialiseret sig på rumrejser.

“Dette banebrydende kulinariske eventyr repræsenterer et historisk øjeblik. Jeg håber, at ekspeditionen vil være med til at omdefinere ikke blot privat rumforskning, men også begrebet fine dining,” siger Roman Chiporukha, grundlægger af SpaceVIP.

På Refshaleøen i København er Rasmus og holdet på Alchemist netop gået i gang med at udvikle oplevelsen og menuen til rumrejsen. Der er endnu ikke nogen færdige retter at fremvise, men det overordnede koncept bliver at skabe en gastronomisk fortolkning af de seneste 60 års rumforskning og den indvirkning den har haft på samfundet – både på et videnskabeligt og filosofisk plan.

Skrevet i: Aktuelt, Foodservice, Forskning og uddannelse, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

Brød og kagerMarkedsføring05. 06. 2025

Sarah Harris tiltræder som ny Chief Marketing Officer hos Lagkagehuset. Hun kommer fra en stilling som Marketing Director hos Starbucks UK, og med indgående kendskab til digital marketing og ESG-strategi skal hun styrke bagerkædens kommercielle profil i ind- og udland. Sarah Harris har de

Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

Frugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU. Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), er blevet valgt til forperson for den internationale

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som

Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

AktueltFødevareproduktionMejeri05. 06. 2025

Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr. Den nye produktionslinje vil primært producere skyr til det

Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

DrikkevarerFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Når danskerne træder ind på en café eller sætter sig til rette på en restaurant, forventer de mere end blot mad og drikke – Rynkeby Foods lancering af Dagmar-serien tapper direkte ned i den tendens. Produkterne er skabt til den moderne forbruger, der træffer bevidste valg og efterspørger naturlige,

Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

Emballage03. 06. 2025

Nemco opfordrer virksomhederne til at søge rådgivning og medlemskab af en kollektiv ordning. Den 31. maj var der deadline for indberetning af emballagemængder til Dansk Producentansvar. Både fødevarevirksomheder og andre virksomheder med producentansvar for emballage skulle sikre, at deres

Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhed03. 06. 2025

Danskernes madfærdigheder bliver dårligere og dårligere, og det får nu Danmarks største fødevarevirksomhed Arla til at slå alarm. Madfærdigheder er nemlig afgørende, når det kommer til danskernes sundhed, klimaet og det sociale samvær. 42 pct. af danske børn og unge siger, at de ikke kan koge

Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 06. 2025

For sjette år i træk sætter Landbrug & Fødevarer fokus på de offentlige køkkener, der gør en forskel. Med Køkkenprisen 2025 hyldes de madhåndværkere, der kombinerer faglighed, smag og bæredygtighed i hverdagen - og viser vejen for fremtidens offentlige måltider. Hver dag serveres mere end

Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

AktueltMesser og konferencer03. 06. 2025

15.-24. august bliver Københavns gader igen fyldt med langborde og leben, når årets Copenhagen Cooking løber af stablen. I år kan gæsterne glæde sig til 100 oplevelser på tværs af hele byen: Fra petanqueturneringer til pizzakonkurrence, en ny version af Smørrebrødets Dag og middag midt på Kongens

Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

Detailhandel og en grosKonfektureMejeriTop03. 06. 2025

De seneste år har danskerne oplevet prisstigninger på mange varer. Nye tal viser, at danskerne ændrer forbrug på nogle varer, mens andre må koste, hvad de koster. Prisen på chokolade har gennem de seneste år været på himmelflugt. Ifølge nye tal fra analysevirksomheden YouGov er kiloprisen for

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

    05.06.2025

  • Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

    05.06.2025

  • Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

    05.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    05.06.2025

  • Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

    05.06.2025

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik