Danske destillerier står til at fortsætte vækst og forventer at fordoble produktionen i 2020, men trods stigende efterspørgsel har branchen endnu til gode for alvor at indfri potentialet uden for Danmarks grænser.
Det går fremad for de danske destillerier, der ifølge nye tal fra Dansk Erhverv forventer at fordoble sin produktion i 2020 i forhold til 2019 – et år, som i sig selv var et rekordår: her producerede danske destillerier nemlig hele tre gange så meget som i 2017. Tallene stammer fra en rundspørge, som Dansk Erhverv for tredje år i træk har gennemført for Vin & Spiritus Organisationen i Danmark (VSOD) for at tage temperaturen på den danske spiritusbranche.
Stor tiltro til potentiale
I takt med den stigende produktion er antallet af medarbejdere i branchen steget med 60 procent, og det er begge tendenser, som ifølge branchen selv står til at fortsætte. Således svarer 78 procent, at de forventer at have flere ansatte om fem år og hele 90 procent ser vækstpotentiale for dansk spiritus.
Hos brancheforeningen VSOD, der repræsenterer de danske vin- og spiritusimportører, -grossister og -producenter, afspejler tallene, at dansk spiritus har vundet større anseelse blandt forbrugerne.
– Vi kan se, at stadig flere har fået øjnene op for, at vi i Danmark har nogle meget dygtige håndværkere, der kan deres kram. Det er et nyt kapitel i historien om New Nordic, der benytter lokale råvarer fra bestemte egne til at producere unikke smagsoplevelser, og det er noget, der har en enorm tiltrækningskraft – både herhjemme og i udlandet, fortæller Kim Møller-Elshøj, som er formand for Danske Destillerier & Spiritusproducenter under VSOD.
Lokalt forankret, globalt udfordret
Den store tiltrækningskraft kan mærkes bredt i branchen, hvor hele 80 procent af de adspurgte i undersøgelsen svarer, at de oplever en øget efterspørgsel på deres produkter. Samtidig har hele tre ud af fire destillerier åbent for besøgende og spiller dermed en vigtig rolle med at tiltrække turister til lokalområderne. Tal fra Visit Denmark viser nemlig, at for næsten hver tredje udenlandske turist er madoplevelser årsag til at vælge Danmark som rejsedestination.
Til trods for den stigende popularitet, har størstedelen af de danske destillerier stadig svært ved at slå igennem udenfor Danmark. Det er således kun én ud af fem, der eksporterer mere end 20 procent af deres salgsvolumen. Hos VSOD mener man, at situationen skærper behovet for at understøtte destillerierne ved at nå bredere ud til flere potentielle forbrugere.
– Situationen viser, at selvom der heldigvis er høj optimisme og store planer, er det ikke et sikkert home-run endnu for dansk spiritus. Vi står overfor et internationalt marked med nogle veletablerede konkurrenter med en lang historik og tradition, og det gør det svært at slå igennem som ny spiller. Jeg tror, det vil kunne give branchen et solidt rygstød, hvis vi i højere grad bruger Danmarks gode image indenfor gastronomi og fødevareproduktion aktivt til at markedsføre de danske destillerier. Vi ved, at efterspørgslen er der, så vi skal bare vise verden, at Danmark har alt det, de søger, fortæller Kim Møller-Elshøj.