• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosFrugt og grøntFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræTop18. 04. 2018 | Kasper Mundt-Nielsen

Dansk kød fra Himmerland

Detailhandel og en grosFrugt og grøntFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræTop18. 04. 2018 By Kasper Mundt-Nielsen

Hos Himmerlandskød er nøgleordene 100 procent dansk og 100 procent nærvær, og den filosofi giver hele Himmerland et kvalitetsstempel

Når de mange dygtige kødproducenter skal kæmpe om kundernes gunst, er der mange nøgleord og værdier, som påvirker både produktion og markedsføring. Geografi, dyrevelfærd, pris og kvalitet er alle vigtige forhold – nogle mere end andre – når restauratøren skal vælge, hvilket kød der skal på menukortet. Når mange producenter fremhæver den geografiske oprindelse af produktet, giver det god mening af flere årsager: Gæsten vil gerne vide, hvor bøffen stammer fra, og hvis man samtidig kan fortælle den gode oprindelseshistorie, skaber det merværdi for kunden. Men derudover kan promoveringen af den geografiske oprindelse være med til at fremhæve en hel region, som højner genkendelighed, når produktet, som for eksempel Himmerlandskøds kalvekød, er af en konstant høj og ensartet kvalitet, kan det bidrage til at give navnet et kvalitetsstempel, som er guld værd.

100 procent dansk kød
Hos Himmerlandskød hæger man om sit gode navn, som i dag er synonymt med godt dansk kød, hvilket naturligvis er glædeligt for virksomhedens administrerende direktør og ejer, Lars Andersen.
– Vi oplever en større og større interesse for vores kød, og når vi kan se, at andre fremhæver vores navn, når de sælger retter med vores kød, må vores navn have en værdi.
Det er en strategi om ærlighed, der har været med til at føre Himmerlandskød frem til der, hvor de er i dag. Kødet skal være dansk og af en høj kvalitet, og kunderne får altid, hvad de har bestilt. Blandt virksomhedens kerneværdier er ønsket om at støtte op om dansk landbrug og danske arbejdspladser.
– Vi har fra starten holdt os til de danske dyr og holdt os fra import af kød. Vi ønsker ikke at konkurrere på prisen, men på kvalitet og service – derfor har vi valgt kun at bruge danske dyr, forklarer Lars Andersen, som fremhæver den danske veterinære lovgivning, som sikrer, at alle danske dyr bliver behandlet ordentligt, som er en af årsagerne til, at dansk kød er af høj kvalitet.

Støt det danske landbrug og de danske arbejdspladser
I dag slagtes der cirka 100.000 dyr årligt på Himmerlandskøds tre slagterier, og der opskæres 300 tons pr. uge på deres to opskæringsanlæg. Hovedparten af kødet bliver afsat til det danske marked, hvor der er stor efterspørgsel på dansk kød. Der produceres meget kød i Danmark, og kunderne er forkælede, idet der er flere kvalitetsprodukter at vælge imellem. Hvis man spørger Lars Andersen, hvorfor deres kunder vælger, og potentielle kunder bør vælge, Himmerlandskød, er svaret:
– Vi vælger de rette dyr til de rette produkter, så man får en god kvalitet og sikrer, at det er dansk landbrug og danske arbejdspladser, man støtter. Når kunderne vælger kød fra Himmerlandskød, får de et produkt, der er produceret under den høje danske standard.

Populære danske kalve
Blandt deres produkter finder man for eksempel Himmerlands Kalven, som frit illustrerer Himmerlandskøds fokus på kvalitet og gennemskuelighed. Kalven slagtes, inden den fylder 12 måneder og har på det tidspunkt opnået en slagtevægt i omegnen af 220-230 kilo. Kalven er vokset op med råmælk, er sikret fri adgang til frisk vand i tilstrækkelige mængder og fodret med gode og sunde fodermidler som eksempelvis halm, hø, majs, græs, korn eller soya. Målet er at tilbyde et produkt, der giver en god smagsoplevelse, og Lars Andersen fortæller, at den gode smagsoplevelse følger med, når dyret er behandlet ordentligt. Derfor bliver der fra landmandens side lagt vægt på høj dyrevelfærd, høje veterinære krav og minimal transporttid. Derfor sikrer egenkontrollen en total sporbarhed direkte fra dyret hos landmanden, til den enkelte opskæring ligger klar hos kunden. Resultatet er et ensartet og mørt produkt, hvilket er to vigtige parametre hos Himmerlandskød.
– Når folk køber en kasse culotter fra en Himmerlands Kalv, er alle stykkerne nogenlunde lige store, hvilket gør, at forbrugerne altid ved, hvad de kan forvente. Det er vigtigt, at produktstørrelserne ikke varierer.

Foruden Himmerlands Kalven har de også krydsningskalve, som du kan læse mere om i opslaget på side 18 i Food&Drink nummer fire. Krydsningskalven sikrer landbruget en større bæredygtighed, og at vi har fået nedbragt eksporten af danske spædekalve.
– Jeg synes, det er bedst at beholde så mange dyr herhjemme som muligt, og at kalvene får lov til at blive fedet op frem for at blive aflivet efter fødslen. Det vigtigste for Lars Andersen og Himmerlandskød er altså, at dyrene har det godt, at vi fastholder produktion af gode danske kreaturer, og at kunderne får det bedst mulige produkt serveret på en ærlig og gennemskuelig måde.
– Vi bestræber os på at lave de bedste produkter, og vores firma bliver drevet efter ordentlighed: ”Sig hvad du gør, og gør hvad du siger”. Og det gælder hele vejen fra jord til bord. Det handler om at kunne stole på hinanden, slutter Lars Andersen.

Læs mere om kød i Food&Drinks temanummer

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Frugt og grønt, Fødevareproduktion, Kød, fisk og fjerkræ, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Charcuteri kan også være grønt

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Charcuteri er normalt lavet på kød, men sådan behøver det ikke at være, hvis man spørger slagter Michael Museth. Han har gennem flere år eksperimenteret med plantebaseret charcuteri. Det har givet både spændende resultater og masser af udfordringer. Hvad laver en slagter egentlig? Er det noget

Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

Messer og konferencer26. 06. 2025

Det var positivt for både antallet af gæster og omsætningen i byens butikker, at Madens Folkemøde i år blev afholdt i Nykøbing Falster. Økonomiudvalget i Guldborgsund Kommune har derfor besluttet at indgå en partnerskabsaftale med Madens Folkemøde og støtte eventet økonomisk de næste tre

To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ26. 06. 2025

Den amerikanske ”Burger Scholar” og manden bag den ikoniske dokumentar HamburgerAmerica, George Motz, gæster Gasoline Grill igen den 2. og 3. juli. Hvis man missede ham i2019 og 2022, får du man en ny og eksklusiv chance for at sætte tænderne i hansverdensberømte Fried Onion Burger – direkte fra

Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

LandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Når Danmark overtager EU-formandskabet i 2025, falder det sammen med opstarten af forhandlingerne om EU’s landbrugspolitik efter 2027. I den forbindelse opfordres regeringen til at bruge formandskabet aktivt til at fremme en grøn omstilling af landbruget på europæisk plan. Økologisk

Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

AktueltFoodserviceMesser og konferencer26. 06. 2025

Den 10. september bliver TAP1 i København omdannet til et madmekka, når ’Madscenen - for professionelle’ finder sted. Her bliver det muligt at opleve over 150 udstillere og masser af gastronomiske events/masterclasses. Sidste år deltog mere end 1.400 madentusiaster i inspirationsmessen, som

Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

LandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Stærke speakere fra hele Europa samles til Organic Summit i København den 18. og 19. august for at blive enige om et fælles charter med konkrete anbefalinger til, hvordan økologisk produktion og forbrug i EU kan vokse til 25 procent i 2030 og dermed bidrage til omstillingen af den fremtidige

Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære “2 for 1”-tilbud: De får os ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud. Madspild er et enormt globalt problem – både økonomisk og klimamæssigt. FN estimerer, at en tredjedel af al mad går til

Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

AktueltFoodserviceMesser og konferencer24. 06. 2025

Sidste uge var en god uge for kokkeveteranen Allan Schultz. Først fik hans restaurant Parsley Salon i Hellerup tildelt i Michelinstjerne, og lørdag kunne han hæve trofæet som vinder af Danmarks største kokkekonkurrence kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem. Det blev Allan Schultz, som med teknisk

De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

AktueltFoodserviceØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Landbrug af Fødevarer kan nu afsløre, hvilke tre offentlige køkkener, der er nomineret til Køkkenprisen 2025. Landbrug & Fødevarer og Køkkenprisens jury er klar til at hædre de offentlige køkkener, hvor faglighed, smag og bæredygtighed går op i en højere enhed. For sjette år i træk uddeles

AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

Forskning og uddannelseFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Indenfor få år kan protein udvundet fra almindeligt kløvergræs være en hovedingrediens i en lang række almindelige fødevarer som f.eks. is, yoghurt og proteindrikke. Forskere på AAU har længe arbejdet på at trække de rene proteinstrenge ud af græsset, og nu er det lykkes at fjerne både smag og farve

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions præsenterer den intelligente TYR PLUS kapselblæser

  • DENIOS ApS

    Dette er, hvad der sker, når batterier bryder i brand

  • Spirax Sarco Danmark

    Bestil en anlægsgennemgang af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Sommer vedligeholdelsestips til din vakuumpumpe: 6 gode anbefalinger

  • DENIOS ApS

    Sådan udnytter du den stille periode i sommerferien

  • DENIOS ApS

    Så er det sidste chance

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

  • DENIOS ApS

    Sikker tøndehåndtering starter her

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Charcuteri kan også være grønt

    26.06.2025

  • Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

    26.06.2025

  • To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

    26.06.2025

  • Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

    26.06.2025

  • Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

    26.06.2025

  • Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

    24.06.2025

  • Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    24.06.2025

  • Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

    24.06.2025

  • De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

    24.06.2025

  • AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

    24.06.2025

  • Lagkagehuset leverer rekordomsætning i 2024 og forbedrer driften markant

    19.06.2025

  • Energidrik bliver officiel partner på Roskilde Festival

    19.06.2025

  • Klar til indstillinger til Årets Ret Med Gris og Årets Ret med Ost

    19.06.2025

  • Nyt innovationsprogram skal skabe mere bæredygtige løsninger i convenience-branchen

    19.06.2025

  • Pantsystem sparer over 50 kg engangsplast årligt i Nordhavn-kantine

    19.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik