• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosFrugt og grøntFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræTop18. 04. 2018 | Kasper Mundt-Nielsen

Dansk kød fra Himmerland

Detailhandel og en grosFrugt og grøntFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræTop18. 04. 2018 By Kasper Mundt-Nielsen

Hos Himmerlandskød er nøgleordene 100 procent dansk og 100 procent nærvær, og den filosofi giver hele Himmerland et kvalitetsstempel

Når de mange dygtige kødproducenter skal kæmpe om kundernes gunst, er der mange nøgleord og værdier, som påvirker både produktion og markedsføring. Geografi, dyrevelfærd, pris og kvalitet er alle vigtige forhold – nogle mere end andre – når restauratøren skal vælge, hvilket kød der skal på menukortet. Når mange producenter fremhæver den geografiske oprindelse af produktet, giver det god mening af flere årsager: Gæsten vil gerne vide, hvor bøffen stammer fra, og hvis man samtidig kan fortælle den gode oprindelseshistorie, skaber det merværdi for kunden. Men derudover kan promoveringen af den geografiske oprindelse være med til at fremhæve en hel region, som højner genkendelighed, når produktet, som for eksempel Himmerlandskøds kalvekød, er af en konstant høj og ensartet kvalitet, kan det bidrage til at give navnet et kvalitetsstempel, som er guld værd.

100 procent dansk kød
Hos Himmerlandskød hæger man om sit gode navn, som i dag er synonymt med godt dansk kød, hvilket naturligvis er glædeligt for virksomhedens administrerende direktør og ejer, Lars Andersen.
– Vi oplever en større og større interesse for vores kød, og når vi kan se, at andre fremhæver vores navn, når de sælger retter med vores kød, må vores navn have en værdi.
Det er en strategi om ærlighed, der har været med til at føre Himmerlandskød frem til der, hvor de er i dag. Kødet skal være dansk og af en høj kvalitet, og kunderne får altid, hvad de har bestilt. Blandt virksomhedens kerneværdier er ønsket om at støtte op om dansk landbrug og danske arbejdspladser.
– Vi har fra starten holdt os til de danske dyr og holdt os fra import af kød. Vi ønsker ikke at konkurrere på prisen, men på kvalitet og service – derfor har vi valgt kun at bruge danske dyr, forklarer Lars Andersen, som fremhæver den danske veterinære lovgivning, som sikrer, at alle danske dyr bliver behandlet ordentligt, som er en af årsagerne til, at dansk kød er af høj kvalitet.

Støt det danske landbrug og de danske arbejdspladser
I dag slagtes der cirka 100.000 dyr årligt på Himmerlandskøds tre slagterier, og der opskæres 300 tons pr. uge på deres to opskæringsanlæg. Hovedparten af kødet bliver afsat til det danske marked, hvor der er stor efterspørgsel på dansk kød. Der produceres meget kød i Danmark, og kunderne er forkælede, idet der er flere kvalitetsprodukter at vælge imellem. Hvis man spørger Lars Andersen, hvorfor deres kunder vælger, og potentielle kunder bør vælge, Himmerlandskød, er svaret:
– Vi vælger de rette dyr til de rette produkter, så man får en god kvalitet og sikrer, at det er dansk landbrug og danske arbejdspladser, man støtter. Når kunderne vælger kød fra Himmerlandskød, får de et produkt, der er produceret under den høje danske standard.

Populære danske kalve
Blandt deres produkter finder man for eksempel Himmerlands Kalven, som frit illustrerer Himmerlandskøds fokus på kvalitet og gennemskuelighed. Kalven slagtes, inden den fylder 12 måneder og har på det tidspunkt opnået en slagtevægt i omegnen af 220-230 kilo. Kalven er vokset op med råmælk, er sikret fri adgang til frisk vand i tilstrækkelige mængder og fodret med gode og sunde fodermidler som eksempelvis halm, hø, majs, græs, korn eller soya. Målet er at tilbyde et produkt, der giver en god smagsoplevelse, og Lars Andersen fortæller, at den gode smagsoplevelse følger med, når dyret er behandlet ordentligt. Derfor bliver der fra landmandens side lagt vægt på høj dyrevelfærd, høje veterinære krav og minimal transporttid. Derfor sikrer egenkontrollen en total sporbarhed direkte fra dyret hos landmanden, til den enkelte opskæring ligger klar hos kunden. Resultatet er et ensartet og mørt produkt, hvilket er to vigtige parametre hos Himmerlandskød.
– Når folk køber en kasse culotter fra en Himmerlands Kalv, er alle stykkerne nogenlunde lige store, hvilket gør, at forbrugerne altid ved, hvad de kan forvente. Det er vigtigt, at produktstørrelserne ikke varierer.

Foruden Himmerlands Kalven har de også krydsningskalve, som du kan læse mere om i opslaget på side 18 i Food&Drink nummer fire. Krydsningskalven sikrer landbruget en større bæredygtighed, og at vi har fået nedbragt eksporten af danske spædekalve.
– Jeg synes, det er bedst at beholde så mange dyr herhjemme som muligt, og at kalvene får lov til at blive fedet op frem for at blive aflivet efter fødslen. Det vigtigste for Lars Andersen og Himmerlandskød er altså, at dyrene har det godt, at vi fastholder produktion af gode danske kreaturer, og at kunderne får det bedst mulige produkt serveret på en ærlig og gennemskuelig måde.
– Vi bestræber os på at lave de bedste produkter, og vores firma bliver drevet efter ordentlighed: ”Sig hvad du gør, og gør hvad du siger”. Og det gælder hele vejen fra jord til bord. Det handler om at kunne stole på hinanden, slutter Lars Andersen.

Læs mere om kød i Food&Drinks temanummer

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Frugt og grønt, Fødevareproduktion, Kød, fisk og fjerkræ, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Madspild koster en dansk gennemsnitsfamilie 2.150 kr. årligt

Miljø og sundhedØkologi og bæredygtighed25. 09. 2025

En dansk familie spilder årligt mad for 2.150 kr. Det viser en ny rapport fra tænketanken ONE\THIRD. Op til Danmarks madspildsdag, mandag den 29. september, sætter tænketanken fokus på, hvordan kunstig intelligens (AI) kan hjælpe danskerne med at redde maden og samtidig spare penge. Madspild

Dagrofa Foodservice donerer 97 tons fødevarer videre til Stop Spild Lokalt i kampen mod madspild

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed25. 09. 2025

Et samarbejde mellem fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice og den frivillige organisation Stop Spild Lokalt har i år reddet 97 tons overskudsmad fra at ende som madspild. I stedet er fødevarerne blevet uddelt til økonomisk pressede personer og familier over hele landet. Mandag 29. september er

Hollywood møder europæiske landmænd til plantebaseret topmøde i København

AktueltMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed25. 09. 2025

København bliver den 20.-21. oktober centrum for debatten om fremtidens fødevaresystem, når EU-formandskabskonferencen Plant Food Summit samler hundredevis af deltagere fra hele Europa i Skuespilhuset. Plant Food Summit samler visionære landmænd, innovative iværksættere, topforskere,

EU strammer reglerne for listeria i spiseklare fødevarer

FoodserviceFødevareproduktionFødevaresikkerhedPolitik og eksport25. 09. 2025

Stigning i infektioner med listeria i EU får Kommissionen til at indføre skrappere krav til producenter af spiseklare fødevarer fra juli 2026. Det viser den nyeste zoonoserapport, der giver overblik over sygdomme, som overføres til mennesker fra fødevarer og dyr. Rapporten er udarbejdet af DTU

Danske kokkene satte grøntsagerne i front

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed25. 09. 2025

En ny undersøgelse af Landbrug & Fødevarer viser, at hver tredje dansker ønsker at spise mere mad fra planter i fremtiden. Derfor samledes nogle af Danmarks mest visionære kokke og madprofessionelle til Grønt Kokketræf 2025 for at gå foran og demonstrere, hvordan det grønne køkken kan inspirere

Verdens eneste cocktail bar som serverer 100 pct. økologiske cocktails ligger i København – nu med guldmærke fra Fødevarestyrelsen

DrikkevarerFoodserviceØkologi og bæredygtighed23. 09. 2025

Siden den 1. maj har VELOUR budt gæster velkommen til en cocktailoplevelse i hjertet af København – og modtagelsen har været overvældende positiv. Nu har baren fået det økologiske guldmærke. Bag VELOUR står Nicolai, Jonas og Emil, som både har rødder i Michelin-køkkener og high-end cocktailbarer,

NOLO Collective køber det danske drikkevarebrand Lillow

Detailhandel og en grosDrikkevarerMiljø og sundhed23. 09. 2025

NOLO Collective, en af Nordens førende importører og forhandlere af alkoholfrie drikkevarer, udvider sin portefølje med endnu en innovativ aktør på markedet i form af Lillow. Dermed styrker NOLO Collective deres position som en af de førende aktører på det nordiske marked for mindful

Flere bælgfrugter på danskernes tallerkener

AktueltFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 09. 2025

Danskerne har fået smag for linser, bønner og ærter. Faktisk spiser de mest flittige forbrugere i dag omkring 10 gram bælgfrugter om dagen. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet, som DR har fået indblik i. Sidst de lavede samme undersøgelse for otte år siden spiste

Stor stigning i antal svanemærkede kantiner

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 09. 2025

På halvandet år har over 30 kantiner opnået en certificering med Svanemærket, og der er nu i alt mere end 80 svanemærkede kantiner, hospitalskøkkener og andre spisesteder rundt om i landet.  Interessen for at styrke miljø- og klimaindsatsen inden for kantiner og andre storkøkkener er fortsat

Orkla og stjernekok med i globalt partnerskab: Vil lave mad ud af CO₂

Forskning og uddannelseFødevareproduktionTop23. 09. 2025

Orkla Danmark er gået med i et partnerskab, der skal udvikle fremtidens proteinrige fødevarer baseret på CO₂ – en teknologi, som potentielt kan brødføde mere end en milliard mennesker. Arbejdet foregår i et konsortium, der finansieres af Gates Foundation og Novo Nordisk Fonden. Også stjernekokken

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Infusion giver lavere energiforbrug og bedre produktion

  • DENIOS ApS

    I morgen sker det

  • DENIOS ApS

    Så er det nu eller aldrig

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Madspild koster en dansk gennemsnitsfamilie 2.150 kr. årligt

    25.09.2025

  • Dagrofa Foodservice donerer 97 tons fødevarer videre til Stop Spild Lokalt i kampen mod madspild

    25.09.2025

  • Hollywood møder europæiske landmænd til plantebaseret topmøde i København

    25.09.2025

  • EU strammer reglerne for listeria i spiseklare fødevarer

    25.09.2025

  • Danske kokkene satte grøntsagerne i front

    25.09.2025

  • Verdens eneste cocktail bar som serverer 100 pct. økologiske cocktails ligger i København – nu med guldmærke fra Fødevarestyrelsen

    23.09.2025

  • NOLO Collective køber det danske drikkevarebrand Lillow

    23.09.2025

  • Flere bælgfrugter på danskernes tallerkener

    23.09.2025

  • Stor stigning i antal svanemærkede kantiner

    23.09.2025

  • Orkla og stjernekok med i globalt partnerskab: Vil lave mad ud af CO₂

    23.09.2025

  • Jeppe Møller-Herskind bliver ny administrerende direktør i HORESTA

    18.09.2025

  • Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

    18.09.2025

  • De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

    18.09.2025

  • I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

    18.09.2025

  • Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

    18.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik