På Fødevaredagen d. 29. september kåres branchens bedste slagtere og mejeriafdelinger i landets butikker. Slagterne kåres i to kategorier: ’Slagtere i supermarkeder/hypermarkeder’ og ’Privatslagtere’, mens mejeriafdelingerne findes blandt discount kæder og super/hypermarkeder, som gør det ekstra godt.
Som noget nyt i år er der i kategorien Privatslagtere fokus på de unge talenter, det vil sige unge under 35 år, der enten er under uddannelse eller er færdiguddannede, er ansat eller har deres egen forretning. Slagterfaget er ved at gøre op med den traditionelle opfattelse af, hvad en slagter er og kan. Rammen udvider sig og slagterne følger med. De nominerede slagtere evner et stærkt håndværk, højt fagligt niveau og et sortiment, der kan inspirere kunden. Helt særligt for årets nominerede er deres fokus på at tilgodese kundens behov, og så tænker de i innovative og bæredygtige løsninger og frem for alt har de et tårnhøjt håndværksfagligt niveau. Alt hvad der giver kunden den bedst mulige oplevelse og den bedste inspiration og vejledning i forhold til køb af kød, tilberedning af kødet, måltidsløsninger, pålæg mv.
– Kunden skal have en god følelse i kroppen efter at have været hos slagteren, og den følelse skal vare hele vejen hjem, og til måltidet er slut. Og her er det afgørende, at slagteren er kvalificeret og kan leve sig ind i hvordan, det er at være kunde. Kød er en eksklusiv vare. En højværdivare. Og det skal kunden også mærke. Det siger chefkonsulent og jurymedlem Hanne Castenschiold fra Landbrug & Fødevarer.
Dem der gør det ekstra godt skal hædres
Hvem kan egentlig forestille sig en pizza uden formidabel ost og hvem kan sige rødgrød uden at sige fløde. Mejeri og madkultur hænger sammen. Men fløde er jo ikke bare fløde og ost er ikke bare ost. Derfor leder Landbrug & Fødevarer hvert år efter en mejeriafdeling blandt discount kæder og super/hypermarkeder, som gør det ekstra godt. Som hjælper kunderne til den bedste madoplevelse og som virkelig formår at sætte både producenterne og produktet i fokus. For kunderne vil have lokale varer, men vil ikke gå på kompromis med deres kulinariske oplevelser og det kræver særlige ildsjæle, viden og kunnen for at guide kunderne til det helt rigtige valg og samtidig en helt speciel indkøbsoplevelse.
– Mejeriprodukterne er vigtige, fordi de samler retten. Derfor kræver det viden om produkterne og producenterne for at hjælpe kunden til det bedste køb for dem, siger afdelingsleder og jurymedlem Mette Gammicchia, Landbrug & Fødevarer.
De nominerede er:
Slagtere
I kategorien ’Privatslagtere’
Peter Lindholm Nielsen, 1. mand, Slagter Friis, Frederiksberg
Andreas Blom, mestersvend, Slagter-Riget, Aarhus
Rikke Juulsgaard Lauridsen og Morten Ramsing, slagtermestre, Fruehøj Slagter, Herning
I kategorien ’Slagtere i supermarkeder/hypermarkeder’
Christian Steen Hansen, slagtermester, Salling Super, Aarhus
Christian Balle, slagtermester, Meny Domus Vista, Frederiksberg
Mejeri
De nominerede i kategorien Discount er:
Rema1000 Stenlille
Mejeriansvarlig James Dobson
Lidl Hillerød
Mejeriansvarlig Matilde Jensen
ALDI, Stege
Mejeriansvarlig Bo Larsen
De nominerede i kategorien Supermarked/hypermarked er:
SPAR Snedsted
Mejeriansvarlig Andy Smart
Salling Super Aarhus
Mejeriansvarlig Lise Salomonsen
MENY Rotunden
Mejeriansvarlig Mette Hostrup Iversen