Handlen med økologiske fødevarer på verdensplan har rundet 100 mia. dollars og Danmark er stadig foregangsland når det kommer til økologi, der har en markedsandel på 11,5 %.
Danskerne er også dem, der sammen med schweizerne, bruger flest penge på økologi. I begge lande bruger hver enkelt borger godt 2.300 kr. på økologi om året. Det viser den netop offentliggjorte årsrapport fra det schweiziske forskningscenter FiBL og den internationale økologiske organisation, IFOAM.
– Økologiens succes fortsætter, og det er jo fantastisk, at danskerne for første gang nu også er på en førsteplads, når det handler om forbruget pr. indbygger. Det gør os til økologiske superbrugere, siger Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening.
Måske lige så interessant er det for de danske virksomheder, der i disse år opruster på bæredygtighed og økologi, at den internationale interesse og efterspørgsel på økologiske fødevarer er stigende. Onsdag åbnede verdens største messe for økologiske fødevarer i Nürnberg, hvor 40 danske virksomheder præsenterer alt fra mejeriprodukter til flødeboller på en dansk fællesstand.
– De 40 danske virksomheder, som repræsenterer Danmark på BioFach, har gode muligheder for at omsætte den store interesse for bæredygtighed og sundhed til økologiske eksportordrer, siger Pernille Bundgård, der er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.
– Derudover giver Danmarks økologiske førerposition et fantastiske afsæt – også fordi danske virksomheder er kendte for at være innovative fødevarevareproducenter.
Det internationale marked for økologi har aldrig været større. På verdensplan blev der i 2018 solgt økologiske varer til en værdi af 105,5 mia. dollars, hvilket svarer til ca. 720 mia. danske kroner – en stigning på 3 pct. fra året før. De største markeder for økologiske fødevarer er USA (40 mia. euro), Tyskland (11 mia. euro) og Frankrig (9 mio. euro). Rapporten konkluderer, at resultaterne samlet set varsler en sikker fremtid for økologien.
– Med rapportens resultater i hånden kan vi kun være optimistiske. Vi ved, at Danmark har solidt fodfæste på det økologiske marked, fordi vi har en lang tradition for at dyrke kvalitets økologi, fremstille spændende produkter og gøre dem tilgængelige for en bred forbrugergruppe, siger Michael Langberg.
Den internationale rapport blev offentliggjort på åbningsdagen for BioFach i Nürnberg, der finder sted fra den 12. til 15. februar 2020. Den danske fællesstand har 40 udstillende virksomheder og er arrangeret i et samarbejde mellem Økologisk Landsforening og eksportnetværket Bio Aus Dänemark.
Fødevareminister, Mogens Jensen stod for åbningen af standen og deltog efterfølgende i en guidet tur, samt en rundbordssamtale.