En ny rapport viser, at der inden for fødevaresikkerhed, teknologi og innovation er et stort potentiale for at øge det globale kendskab til Danmark som fødevarenation.
En ny rapport fra Food Nation viser, at der er et stort potentiale for Danmark til at manifestere sig i endnu højere grad som en ledende fødevarenation internationalt.
Rapporten bygger blandt andet på en undersøgelse foretaget af Epinion blandt internationale beslutningstagere i landbrugs- og fødevareindustrien på fire af Danmarks vigtigste eksportmarkeder – USA, Storbritannien, Tyskland og Kina – som er blevet spurgt om deres opfattelse af danske fødevarer og fødevarerelaterede løsninger.
Kun 5 procent af beslutningstagerne kategoriserer Danmark i top-5, når de bliver bedt om at tænke på globale fødevarenationer med produkter og løsninger, der er relevante for deres branche. Selv om Danmark ikke altid ligger top-of-mind som fødevarenation, viser undersøgelsen imidlertid, at 70 procent af associationerne om Danmark som fødevarenation er positive.
En unik position
– Landbrugs- og fødevaresektoren er en central del af løsningen, når vi skal finde nye bæredygtige måder at producere på, samtidig med at vi skal møde den stigende globale efterspørgsel efter sunde og sikre fødevarer, der er til at betale. Rapporten slår fast, at Danmark som fødevarenation med en unik position inden for fødevarekvalitet og -sikkerhed, innovative løsninger og fødevareteknologi har et stort eksportpotentiale, siger CEO i Food Nation, Lise Walbom.
Rapporten viser, at i betragtning af Danmarks størrelse, er et kendskab på 5 procent tilfredsstillende, men Lise Walbom håber, at det kan inspirere til at kommunikere de danske styrkepositioner endnu mere.
Undersøgelsen viser, at 49 procent af alle de adspurgte mener, at Danmark er særligt stærke inden for økologiske fødevarer, 50 procent tilkendegiver, at danske fødevarer i særlig grad forbindes med naturlighed, og 55 procent vurderer, at danske fødevarer har en styrkeposition inden for sundhed.
– Den lange og stolte danske tradition inden for både kvalitet og sikkerhed, bæredygtighed, økologi og gastronomi, er blandt andet båret af stærkt samarbejde og innovation på tværs af værdikæden. Så mens omverdenen primært har øje på os inden for nogle særlige områder, mener vi, at vi som fødevarenation har meget mere at byde på. Men spørgsmålet er, om vi fortæller den historie godt nok internationalt? Når vi står sammen om en fælles fortælling om Danmark som ledende fødevarenation, styrker vi eksportpotentialet for alle i fødevareklyngen, afslutter Lise Walbom.