Dagrofa har over en længere periode gennemført en proces med henblik på et muligt salg af FoodService Danmark – en proces som nu er lukket ned, således at Dagrofa fastholder ejerskabet af en af landets største grossister af fødevarer til professionelle køkkener.
”Baggrunden for at vi så på mulighederne for at sælge FoodService Danmark var et strategiskifte i Dagrofa med stram fokus på detailforretningen. Det skifte er vi nu lykkedes med, hurtigere og mere effektivt end forventet, og vi driver i dag to uafhængige forretninger med rigtig god succes. Derfor er incitamentet til at sælge en veldrevet vækstvirksomhed som FoodService Danmark langt mindre end for bare et halvt år siden”, siger Per Thau, koncernchef i Dagrofa.
FoodService Danmark havde i 2015 et rekordår og tog yderligere markedsandele. Omsætningen voksede med over 8 procent til 4,67 mia. kr., og resultatet blev mere end fordoblet fra 44 millioner kr. til 101 millioner kr. Ledelsen vurderer, at der er store muligheder for at fortsætte væksten i FoodService Danmark. Over de kommende 3 år vil Dagrofa derfor investere kraftigt i at styrke markedspositionen yderligere. Investeringerne sker dels gennem en kraftig udbygning af logistikapparatet og dels gennem en styrkelse af organisationen på udvalgte områder.
Der etableres et nyt og moderne lager samt logistikcenter i Ishøj, som skal åbne i oktober 2017. Det nye center skal dels samle de eksisterende terminaler i Hvidovre, Greve og Brøndby, og så skal de nye faciliteter give plads FoodService Danmarks hovedkontor.
”Det er vores ambition, at FoodService Danmark skal være fødevarepartner #1 til Danmarks professionelle køkken. Det betyder dels, at vi skal blive ved med at udbygge vores stærke fødevarekompetencer, dels at vi som partner til vores kunder, med udgangspunkt i kundernes aktuelle behov, skal hjælpe dem med at drive deres forretning bedre over alle sæsoner på året og gennem alle faser af deres forretnings udvikling. Vores kombination af cash & carry og udkørende service gør, at vi kan skalere og kombinere vores services til alle typer af køkkener uanset deres aktuelle størrelse, ambitionsniveau og indkøbsmønster. Det er unikt, og hidtil har vi ikke udnyttet det godt nok som en fordel for kunderne, men det ændrer vi på nu”, udtaler Henrik Clausen, adm. direktør i FoodService Danmark.
Ny organisation
Det betyder, at FoodService Danmark nedlægger stillingen som direktør for Catering Engros og skaber en organisation, hvor salg, logistik og kategori drives på tværs af Catering Engros og S-Engros.
Den ledige post som kædedirektør i S-Engros besættes med Thomas Nielsen, der kommer fra en stilling som salgsdirektør i Dagrofas discountkæde, KIWI. Som ny kategoridirektør overtager Nicolai Bargholz ansvaret for kategori samtidig med, at han fortsat har ansvaret for e-handel. Claus Mørkøre Andersen, der kommer fra en stilling som salgsdirektør i Catering Engros, bliver salgsdirektør i FoodService Danmark. For yderligere at styrke logistikområdet, der hidtil har ligget i datterselskabet Catering Engros, har FoodService Danmark besluttet at søge efter en ny stærk logistikdirektør, der skal være med til at løfte virksomhedens distribution og terminaldrift til næste niveau.
Samtidig med disse ændringer har Jan Gerber, direktør for Catering Engros, valgt at søge nye udfordringer uden for virksomheden. Jan har bidraget godt til virksomhedens udvikling og har dedikeret medvirket til at tilrettelægge en optimal strategi og fremtidig ledelsesstruktur for FoodService Danmark.
”Vi har iværksat en målrettet plan, der skal øge FoodService Danmarks markedsandel betragteligt frem mod 2020. Med det momentum som FoodService Danmark har vist de senere år, hvor der er taget markedsandele sammenholdt med de væsentlige investeringer, vi nu foretager, er jeg sikker på, at selskabet får god fremgang i de kommende år”, afslutter Per Thau.