• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Kød, fisk og fjerkræMarkedsføringPolitik og eksport23. 06. 2017 | Peter Friis

Coop og Fiskebranchen vil have forbrugerne til at vælge dansk fisk

Kød, fisk og fjerkræMarkedsføringPolitik og eksport23. 06. 2017 By Peter Friis

Fiskemarkedet vækster, og danskerne køber mere fersk fisk og flere færdigretter med fisk på køl end tidligere. Hele 71 procent af os køber vores fisk i supermarkederne. Men det er primært gamle kendinge som laks og rødspætte, der lander i de danske indkøbskurve. Og det er endda på trods af, at vi har friske danske sæsonfisk lige rundt omkring os, der ikke kun er sunde, de er også bæredygtige og miljørigtige at spise. Derfor gør COOP sammen med Fiskebranchen en ekstra indsats for at få danskerne til at vælge flere danske fisk i sæson og imødekomme den målgruppe, der gerne vil have frisk fisk, og som tænker på bæredygtighed. Nøgleordene hos COOP er mere eksponering i butikkerne, et specifikt samarbejde med danske fiskere og inspiration til tilberedning af fersk fisk.
De fleste danskere er klar over, at fisk er sundt og indeholder mange gode vitaminer, mineraler og fiskeolier. Og på trods af at flere spiser mere fisk end tidligere, kniber det med at leve op til Fødevarestyrelsens anbefalinger, som er, at vi skal spise 350 g fisk om ugen.
Hos COOP fortæller CSR-chef, Thomas Roland, at man gerne vil være med til at sætte fokus på danske fisk, så fisk i sæson, såsom hornfisk, kulmule, kuller og mørksej, nemmere finder vej ned i danskernes indkøbskurve. Laks fra udlandet er også fint og efterspurgt, men havet omkring Danmark byder på mange muligheder for friske gode spisefisk.
Og det er faktisk fersk fisk, der klarer sig allerbedst i supermarkederne og skaber omsætningsfremgang. En undersøgelse fra analysehuset Nielsen viser, at der er sket en ændring i forbrugsmønstret mod mere fersk og kølet fisk samt en fremgang for færdigretter med fisk. Tilsvarende er der et lavere forbrug af konservesfisk og især frossen fisk.

Fokus på fisk i sæson
COOP har igangsat en række initiativer for at få danskerne til at købe mere af den sunde ferske fisk fra Danmark. Udover at deltage i Fiskebranchens kampagner og køre kampagner i egne butikker – Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen – arbejder kæden hele tiden med sortimentet for at finde nye løsninger og produkter, der imødekommer forbrugernes behov:
”Vores store satsning er samarbejdet med Thorup Strand, som også er en satsning for dansk fisk. Vi kører desuden en særlig test, hvor vi målretter medlemstilbud på danske sæsonfisk specifikt til kunder, som vi kan se handler fisk hos os til hverdag,” fortæller Thomas Roland og tilføjer:
”Vi prøver at være meget tydelige og konkret vise vores kunder, at der er andet end torsk, laks og rødspætte at vælge imellem. Vi kalder det sæsonfisk for netop at understrege, at det drejer sig om andre typer fisk end de tre ’store’.”
COOP benytter også det nye røde Dansk Fisk-mærke. Fiskebranchen finder det positivt, at kæderne har taget mærket til sig og introduceret Dansk Fisk-mærket for forbrugerne. Hos COOP er mærket blevet en fast label på pakkerne med dansk fisk og har været det, siden den første ”Spis Dansk Fisk”-kampagne blev lanceret sidste år.
”Vi er glade for at se, at Dansk Fisk-mærket nu indgår på rigtig mange fiskeprodukter. Særligt glade er vi for at se, at dansk kulmule er blevet introduceret for forbrugerne,” afslutter Lone Marie Eriksen, som er sekretariatsleder hos Fiskebranchen.

Onsdagsfisk frem for kød
Flere og flere danskere ser på, hvordan deres adfærd, herunder madvaner, påvirker miljøet og dyrebestanden. MSC- og Dansk Fisk-mærket er to af forbrugernes muligheder for at finde bæredygtige fødevarer fra havet. Dansk fisk fanges lokalt, transporteres kort og har derfor en lav CO2-påvirkning sammenlignet med frossen fisk og kød.
”Vi prøver at give vores kunder relevante hverdagstilbud i butikken. Blandt andet sætter SuperBrugsen fokus på ”onsdagsfisk”, hvor kunderne ved, at de hver onsdag kan få en frisk fisk til en pris, så det er sammenligneligt med andre kødvarer,” fortæller Thomas Roland.
”Vi hører også fra kunder, at de godt kan lide, at vi udbyder fisk, som er lette at tilberede.” Det kan måske forklare den stigning, der ses i salget af fersk fisk.

Færdigretter i fremgang
Ifølge analyseinstituttet Nielsen er der sket en lille stigning i salgstal inden for færdigretter med fisk siden 2014 på 591 ton, hvilket man også har mærket hos COOP. Her har man i perioden udvidet sortimentet på færdigretter, og det fortsætter man med:
”Vores udvalg af færdigretter med fisk er blevet større blandt andet gennem vores C-måltidsmarked, hvor vi også sælger en række varianter med fisk. Og i salaterne er det alt sammen certificeret fisk og skaldyr,” bekræfter Thomas Roland.
Fortsatte indsatser og samarbejde om at øge salget af fisk, herunder populære færdigretter med dansk fisk, er helt afgørende for en fremtidig positiv udvikling i forbruget af fisk, mener Lone Marie Eriksen:
”At kun 10 % af danskerne spiser fisk 2 gange om ugen vidner om, at vi stadig har en opgave med at fremme synligheden og udvalget af fisk. Hele 71 % af forbrugerne køber fisk i supermarkedet og discountbutikken. Derfor er det særlig vigtigt, at dansk fisk er tilgængeligt her.”

Mangler inspiration til tilberedning
Men selvom danskerne så småt begynder at få øjnene op for, at der er mange andre gode fisk i de hjemlige farvande, oplever COOP stadig, at der er et stykke vej ift. at få folk til at tilvælge dansk fisk. Hos COOP mener man, det hænger sammen med manglende viden omkring, hvordan man tilbereder vildtfanget fisk som f.eks. hvilling, kuller og kulmule frem for fisk som laks og torsk:
”Vi sælger suverænt mest laks, der udgør langt over halvdelen af vores totale omsætning på fersk fisk. Det meste er opdrættet i Norge. For at sælge mere vildtfanget dansk fisk skal forbrugerne lære at lave simple, hurtige og børnevenlige retter med fiskene,” forklarer Thomas Roland. Og han har fat i en problematik, der er kendt i branchen.
”Det er min erfaring, at de varer, der fremhæves i tilbudsavisen, i mail, på facebook og i butikken er styrende for salget. Derfor er det dejligt at se, at dansk fisk nu oftere fremhæves sammen med billeder, der viser nem tilberedning af fisken”. På http://www.spisdanskfisk.dk fremhæver vi hver uge kædernes tilbud på dansk fisk. Desuden har vi udvalgt 12 nemme og inspirerende sommerretter med dansk fisk”, siger Lone Marie Eriksen.

Spis Fisk i Sæson
Fiskebranchen og kampagnen ”Spis Fisk i Sæson” støttes af Den Europæiske Hav- og Fiskerifond samt Miljø- og Fødevareministeriet.
Branchen og indsatsen, der støttes, har seks mål. Centralt er at øge tilgængeligheden og synligheden af sæsonens vildtfangede danske fisk i supermarkeder, hos fiskehandlere, i kantiner, hos grossister m.m. og at give inspiration til tilberedning af sæsonens vildtfangede danske fisk.
Alle indsatser gennemføres i dialog mellem fiskere, fiskeproducenter, detailhandel, kantiner og grossister. Dialog og samarbejde skal sikre synergi og mersalg af sæsonens vildtfangede danske fisk, som igen skal resultere i et øget fiskeindtag hen imod Fødevarestyrelsens anbefaling om at spise mere fisk: 350 gram fisk om ugen.

Skrevet i: Kød, fisk og fjerkræ, Markedsføring, Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Charcuteri kan også være grønt

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Charcuteri er normalt lavet på kød, men sådan behøver det ikke at være, hvis man spørger slagter Michael Museth. Han har gennem flere år eksperimenteret med plantebaseret charcuteri. Det har givet både spændende resultater og masser af udfordringer. Hvad laver en slagter egentlig? Er det noget

Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

Messer og konferencer26. 06. 2025

Det var positivt for både antallet af gæster og omsætningen i byens butikker, at Madens Folkemøde i år blev afholdt i Nykøbing Falster. Økonomiudvalget i Guldborgsund Kommune har derfor besluttet at indgå en partnerskabsaftale med Madens Folkemøde og støtte eventet økonomisk de næste tre

To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ26. 06. 2025

Den amerikanske ”Burger Scholar” og manden bag den ikoniske dokumentar HamburgerAmerica, George Motz, gæster Gasoline Grill igen den 2. og 3. juli. Hvis man missede ham i2019 og 2022, får du man en ny og eksklusiv chance for at sætte tænderne i hansverdensberømte Fried Onion Burger – direkte fra

Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

LandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Når Danmark overtager EU-formandskabet i 2025, falder det sammen med opstarten af forhandlingerne om EU’s landbrugspolitik efter 2027. I den forbindelse opfordres regeringen til at bruge formandskabet aktivt til at fremme en grøn omstilling af landbruget på europæisk plan. Økologisk

Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

AktueltFoodserviceMesser og konferencer26. 06. 2025

Den 10. september bliver TAP1 i København omdannet til et madmekka, når ’Madscenen - for professionelle’ finder sted. Her bliver det muligt at opleve over 150 udstillere og masser af gastronomiske events/masterclasses. Sidste år deltog mere end 1.400 madentusiaster i inspirationsmessen, som

Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

LandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Stærke speakere fra hele Europa samles til Organic Summit i København den 18. og 19. august for at blive enige om et fælles charter med konkrete anbefalinger til, hvordan økologisk produktion og forbrug i EU kan vokse til 25 procent i 2030 og dermed bidrage til omstillingen af den fremtidige

Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære “2 for 1”-tilbud: De får os ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud. Madspild er et enormt globalt problem – både økonomisk og klimamæssigt. FN estimerer, at en tredjedel af al mad går til

Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

AktueltFoodserviceMesser og konferencer24. 06. 2025

Sidste uge var en god uge for kokkeveteranen Allan Schultz. Først fik hans restaurant Parsley Salon i Hellerup tildelt i Michelinstjerne, og lørdag kunne han hæve trofæet som vinder af Danmarks største kokkekonkurrence kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem. Det blev Allan Schultz, som med teknisk

De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

AktueltFoodserviceØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Landbrug af Fødevarer kan nu afsløre, hvilke tre offentlige køkkener, der er nomineret til Køkkenprisen 2025. Landbrug & Fødevarer og Køkkenprisens jury er klar til at hædre de offentlige køkkener, hvor faglighed, smag og bæredygtighed går op i en højere enhed. For sjette år i træk uddeles

AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

Forskning og uddannelseFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Indenfor få år kan protein udvundet fra almindeligt kløvergræs være en hovedingrediens i en lang række almindelige fødevarer som f.eks. is, yoghurt og proteindrikke. Forskere på AAU har længe arbejdet på at trække de rene proteinstrenge ud af græsset, og nu er det lykkes at fjerne både smag og farve

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Sommer vedligeholdelsestips til din vakuumpumpe: 6 gode anbefalinger

  • DENIOS ApS

    Sådan udnytter du den stille periode i sommerferien

  • DENIOS ApS

    Så er det sidste chance

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

  • DENIOS ApS

    Sikker tøndehåndtering starter her

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Charcuteri kan også være grønt

    26.06.2025

  • Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

    26.06.2025

  • To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

    26.06.2025

  • Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

    26.06.2025

  • Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

    26.06.2025

  • Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

    24.06.2025

  • Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    24.06.2025

  • Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

    24.06.2025

  • De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

    24.06.2025

  • AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

    24.06.2025

  • Lagkagehuset leverer rekordomsætning i 2024 og forbedrer driften markant

    19.06.2025

  • Energidrik bliver officiel partner på Roskilde Festival

    19.06.2025

  • Klar til indstillinger til Årets Ret Med Gris og Årets Ret med Ost

    19.06.2025

  • Nyt innovationsprogram skal skabe mere bæredygtige løsninger i convenience-branchen

    19.06.2025

  • Pantsystem sparer over 50 kg engangsplast årligt i Nordhavn-kantine

    19.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik