• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Kød, fisk og fjerkræMarkedsføringPolitik og eksport23. 06. 2017 | Peter Friis

Coop og Fiskebranchen vil have forbrugerne til at vælge dansk fisk

Kød, fisk og fjerkræMarkedsføringPolitik og eksport23. 06. 2017 By Peter Friis

Fiskemarkedet vækster, og danskerne køber mere fersk fisk og flere færdigretter med fisk på køl end tidligere. Hele 71 procent af os køber vores fisk i supermarkederne. Men det er primært gamle kendinge som laks og rødspætte, der lander i de danske indkøbskurve. Og det er endda på trods af, at vi har friske danske sæsonfisk lige rundt omkring os, der ikke kun er sunde, de er også bæredygtige og miljørigtige at spise. Derfor gør COOP sammen med Fiskebranchen en ekstra indsats for at få danskerne til at vælge flere danske fisk i sæson og imødekomme den målgruppe, der gerne vil have frisk fisk, og som tænker på bæredygtighed. Nøgleordene hos COOP er mere eksponering i butikkerne, et specifikt samarbejde med danske fiskere og inspiration til tilberedning af fersk fisk.
De fleste danskere er klar over, at fisk er sundt og indeholder mange gode vitaminer, mineraler og fiskeolier. Og på trods af at flere spiser mere fisk end tidligere, kniber det med at leve op til Fødevarestyrelsens anbefalinger, som er, at vi skal spise 350 g fisk om ugen.
Hos COOP fortæller CSR-chef, Thomas Roland, at man gerne vil være med til at sætte fokus på danske fisk, så fisk i sæson, såsom hornfisk, kulmule, kuller og mørksej, nemmere finder vej ned i danskernes indkøbskurve. Laks fra udlandet er også fint og efterspurgt, men havet omkring Danmark byder på mange muligheder for friske gode spisefisk.
Og det er faktisk fersk fisk, der klarer sig allerbedst i supermarkederne og skaber omsætningsfremgang. En undersøgelse fra analysehuset Nielsen viser, at der er sket en ændring i forbrugsmønstret mod mere fersk og kølet fisk samt en fremgang for færdigretter med fisk. Tilsvarende er der et lavere forbrug af konservesfisk og især frossen fisk.

Fokus på fisk i sæson
COOP har igangsat en række initiativer for at få danskerne til at købe mere af den sunde ferske fisk fra Danmark. Udover at deltage i Fiskebranchens kampagner og køre kampagner i egne butikker – Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen – arbejder kæden hele tiden med sortimentet for at finde nye løsninger og produkter, der imødekommer forbrugernes behov:
”Vores store satsning er samarbejdet med Thorup Strand, som også er en satsning for dansk fisk. Vi kører desuden en særlig test, hvor vi målretter medlemstilbud på danske sæsonfisk specifikt til kunder, som vi kan se handler fisk hos os til hverdag,” fortæller Thomas Roland og tilføjer:
”Vi prøver at være meget tydelige og konkret vise vores kunder, at der er andet end torsk, laks og rødspætte at vælge imellem. Vi kalder det sæsonfisk for netop at understrege, at det drejer sig om andre typer fisk end de tre ’store’.”
COOP benytter også det nye røde Dansk Fisk-mærke. Fiskebranchen finder det positivt, at kæderne har taget mærket til sig og introduceret Dansk Fisk-mærket for forbrugerne. Hos COOP er mærket blevet en fast label på pakkerne med dansk fisk og har været det, siden den første ”Spis Dansk Fisk”-kampagne blev lanceret sidste år.
”Vi er glade for at se, at Dansk Fisk-mærket nu indgår på rigtig mange fiskeprodukter. Særligt glade er vi for at se, at dansk kulmule er blevet introduceret for forbrugerne,” afslutter Lone Marie Eriksen, som er sekretariatsleder hos Fiskebranchen.

Onsdagsfisk frem for kød
Flere og flere danskere ser på, hvordan deres adfærd, herunder madvaner, påvirker miljøet og dyrebestanden. MSC- og Dansk Fisk-mærket er to af forbrugernes muligheder for at finde bæredygtige fødevarer fra havet. Dansk fisk fanges lokalt, transporteres kort og har derfor en lav CO2-påvirkning sammenlignet med frossen fisk og kød.
”Vi prøver at give vores kunder relevante hverdagstilbud i butikken. Blandt andet sætter SuperBrugsen fokus på ”onsdagsfisk”, hvor kunderne ved, at de hver onsdag kan få en frisk fisk til en pris, så det er sammenligneligt med andre kødvarer,” fortæller Thomas Roland.
”Vi hører også fra kunder, at de godt kan lide, at vi udbyder fisk, som er lette at tilberede.” Det kan måske forklare den stigning, der ses i salget af fersk fisk.

Færdigretter i fremgang
Ifølge analyseinstituttet Nielsen er der sket en lille stigning i salgstal inden for færdigretter med fisk siden 2014 på 591 ton, hvilket man også har mærket hos COOP. Her har man i perioden udvidet sortimentet på færdigretter, og det fortsætter man med:
”Vores udvalg af færdigretter med fisk er blevet større blandt andet gennem vores C-måltidsmarked, hvor vi også sælger en række varianter med fisk. Og i salaterne er det alt sammen certificeret fisk og skaldyr,” bekræfter Thomas Roland.
Fortsatte indsatser og samarbejde om at øge salget af fisk, herunder populære færdigretter med dansk fisk, er helt afgørende for en fremtidig positiv udvikling i forbruget af fisk, mener Lone Marie Eriksen:
”At kun 10 % af danskerne spiser fisk 2 gange om ugen vidner om, at vi stadig har en opgave med at fremme synligheden og udvalget af fisk. Hele 71 % af forbrugerne køber fisk i supermarkedet og discountbutikken. Derfor er det særlig vigtigt, at dansk fisk er tilgængeligt her.”

Mangler inspiration til tilberedning
Men selvom danskerne så småt begynder at få øjnene op for, at der er mange andre gode fisk i de hjemlige farvande, oplever COOP stadig, at der er et stykke vej ift. at få folk til at tilvælge dansk fisk. Hos COOP mener man, det hænger sammen med manglende viden omkring, hvordan man tilbereder vildtfanget fisk som f.eks. hvilling, kuller og kulmule frem for fisk som laks og torsk:
”Vi sælger suverænt mest laks, der udgør langt over halvdelen af vores totale omsætning på fersk fisk. Det meste er opdrættet i Norge. For at sælge mere vildtfanget dansk fisk skal forbrugerne lære at lave simple, hurtige og børnevenlige retter med fiskene,” forklarer Thomas Roland. Og han har fat i en problematik, der er kendt i branchen.
”Det er min erfaring, at de varer, der fremhæves i tilbudsavisen, i mail, på facebook og i butikken er styrende for salget. Derfor er det dejligt at se, at dansk fisk nu oftere fremhæves sammen med billeder, der viser nem tilberedning af fisken”. På http://www.spisdanskfisk.dk fremhæver vi hver uge kædernes tilbud på dansk fisk. Desuden har vi udvalgt 12 nemme og inspirerende sommerretter med dansk fisk”, siger Lone Marie Eriksen.

Spis Fisk i Sæson
Fiskebranchen og kampagnen ”Spis Fisk i Sæson” støttes af Den Europæiske Hav- og Fiskerifond samt Miljø- og Fødevareministeriet.
Branchen og indsatsen, der støttes, har seks mål. Centralt er at øge tilgængeligheden og synligheden af sæsonens vildtfangede danske fisk i supermarkeder, hos fiskehandlere, i kantiner, hos grossister m.m. og at give inspiration til tilberedning af sæsonens vildtfangede danske fisk.
Alle indsatser gennemføres i dialog mellem fiskere, fiskeproducenter, detailhandel, kantiner og grossister. Dialog og samarbejde skal sikre synergi og mersalg af sæsonens vildtfangede danske fisk, som igen skal resultere i et øget fiskeindtag hen imod Fødevarestyrelsens anbefaling om at spise mere fisk: 350 gram fisk om ugen.

Skrevet i: Kød, fisk og fjerkræ, Markedsføring, Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Ny institutdirektør på DTU Aqua

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ08. 05. 2025

Professor Anna Rindorf vil som ny leder af DTU Aqua bakke op om innovation på både instituttet og i samfundet: ”Vi skal vokse videre på trods af en usikker verden.” DTU har udpeget professor og sektionsleder Anna Rindorf til ny direktør for DTU Aqua med tiltrædelse den 1. juli. Hun har både

Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

DrikkevarerMiljø og sundhed08. 05. 2025

Rynkeby Foods A/S udvider sin produktportefølje under Valsølille-brandet ved at lancere Valsølille Vitamin Water – en vitaminvand uden brus og med 20 procent frugt. Med lanceringen af Valsølille Vitamin Water styrker Rynkeby Foods sin position på markedet for funktionelle drikkevarer og

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Det handler om at styrke landbrug, folkesundhed og fødevareindustri: Økologien er atter på dagsordenen hos fødevaregiganten Dragsbæk, der nu vil sende klart signal til landmænd, politikere og privatforbrugere om de mange fordele ved den danske raps. Efter en periode med stilstand er økologien

Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

AktueltFødevareproduktionØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Danmarks fødevareindustri genererer årligt 385.000 tons madspild. Nu skal et nyt projekt til 13 millioner kroner hjælpe virksomheder med at udnytte deres sidestrømme fra fødevareproduktionen mere effektivt og dermed nedbringe madspildet. Projektet er støttet og sat i gang af Industriens Fond,

Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

Brød og kagerDetailhandel og en grosFoodserviceTop08. 05. 2025

Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles

Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

FoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Holdet der driver noon, catering- og kantinevirksomheden, og BaneGaarden, mad- og kulturdestinationen i København, går nu efter en trecifret millionomsætning i 2025 svarende til en vækst på 26 pct. fra 2024 Table, moderselskabet stiftet af Carl Johan Paulsen, Ida Marie Banke André og Karlos

Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

FoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Eftersøgningen efter Danmarks bedste kok til mad over bål er skudt i gang. For andet år i træk afholdes DM i Bålmad – en krævende kokkekonkurrence, hvor kun en lille udvalgt skare får lov at stille til start.  Kan du kreere gastronomiske oplevelser i særklasse – også selv om røgen svider i

Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

AktueltFoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Mad og drikke bliver de vigtigste forlystelser, når Tivoli igen byder inden for til Tivoli Food Festival. Ni dage i maj bliver Tivoli fyldt med gastronomiske oplevelser, råvarer fra forskellige egne af landet, langbordsmiddage med stjernekokke, workshops og smagninger. Mere end 40.000 madglade

Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

AktueltDrikkevarerMesser og konferencer06. 05. 2025

Et krav om habitatvurdering gør det umuligt for Esrum Kloster & Møllegård at gennemføre årets traditionsrige ølfestival. Esrum Kloster Ølfestival 2025 bliver aflyst. Det står nu klart efter Gribskov Kommune har meddelt, at der skal foretages en habitatvurdering af det naturområde, som Esrum

Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

CertificeringKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Mængden af tun, der blev solgt globalt med Marine Stewardship Council (MSC)'s blå miljømærke, voksede med 24 pct. fra år til år til næsten 300.000 tons i 24-25 år, ifølge nye data offentliggjort af MSC i den seneste udgave af sin Sustainable Tuna Yearbook. Dataene omfatter både salg af tun fra

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    De 7 bedste praksisser: Bliv en mester i lækagesøgning

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Inspirationskatalog: 44 siders tips til din menu

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

  • Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

    06.05.2025

  • Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

    06.05.2025

  • Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

    06.05.2025

  • Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

    06.05.2025

  • Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

    06.05.2025

  • Højer Pølser vinder guld til buffetklassikere

    01.05.2025

  • 16 ISS-kantiner hos Bygningsstyrelsen får Svanemærket

    01.05.2025

  • Det smager af larm: Hvordan påvirker støj smagsløgene?

    01.05.2025

  • Ældste frigivelse fra Stauning Whisky nogensinde

    01.05.2025

  • 50 år med smag – Bryggeriet Apollo fejrer jubilæum og forvandling

    01.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik