• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Certificering
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Emballage
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Klimateknologi

Markedsføring20. 06. 2022 | Helle Friemann Nielsen

Coop hjælper fødevarevirksomheder med at finansiere grønne tiltag gennem crowdfunding

Markedsføring20. 06. 2022 By Helle Friemann Nielsen

Nu lancerer Coop igen initiativet Coop Klimafunding for at uddanne danske fødevarevirksomheder, understøtte den grønne omstilling og muliggøre finansiering af grønne tiltag via crowdfunding. De sidste to år har Coop Crowdfunding hjulpet godt 100 virksomheder med at accelerere deres grønne omstilling og i alt rejst 4,5 mio. kr. sammen med forbrugerne til nye, grønne tiltag

I dag kommer mere end 90 procent af Coops klimaaftryk fra produktionen af de varer, som sælges i butikkerne, og målsætningen for Coops Klimaplan er at nedbringe klimabelastningen fra fødevaresalget med 1.000.000 tons i 2030. Derfor lancerer Coop Crowdfunding nu for tredje år i træk Klimafunding, som skal bidrage til grøn omstilling blandt fødevareproducenterne.
-Coop Klimafunding bygger på idéen bag crowdfunding, som handler om at inddrage forbrugerne og give dem mulighed for at handle og investere i konkrete klimatiltag fra danske fødevareproducenter. For producenterne betyder det, at de får hjælp til at løse deres klimaudfordringer og kan gøre det sammen med forbrugerne, fortæller Nicolai Jæpelt, Chef for Coop Crowdfunding.
-Vi oplever, at mange producenter gerne vil reducere deres klimaaftryk, men at de ofte både mangler viden og midler til at gøre det. Normalt påvirker vi i detailhandlen leverandører ved at stille krav, og det virker måske på de store, men mindre godt på de små og mellemstore producenter. Derfor er målet med Coop Klimafunding at tilbyde vejledning og sparring fra eksperter i stedet for at stille krav, fortsætter han.

4,5 mio. rejst af 1.600 forbrugere
Blandt de godt 100 virksomheder, der tidligere har deltaget i Klimafunding, har 54 fået finansieret nye tiltag til at reducere deres klimabelastning og tilsammen rejst 4,5 mio. kr. fra mere end 1.600 forbrugere.
En af de virksomheder er Pure Dansk, som i 2020 rejste 46.150 kr. til at dyrke flere danske bælgfrugter.
-Vi fik sparring fra bl.a. CONCITO til at sikre korrekt kommunikation og undgå greenwashing, og vi fik uddybet indsigt i de kundegrupper, som interesserer sig særligt for klima, bæredygtighed og miljø. Flere af dem, der støttede vores crowdfunding-kampagne er stadig vores kunder i dag, siger Astrid Søgaard, stifter og medejer af Pure Dansk.

Hjælp til at reducere CO2-aftryk
Foruden Klimafunding lancerer Coop også et klimaforløb i samarbejde med brancheorganisationen Mærkevareleverandørerne (MLDK), som skal hjælpe mindre og mellemstore virksomheder i detailbranchen med at udarbejde en klimaplan, der lever op til skærpede krav til reduktion af deres klima-påvirkning, fortæller koncerndirektør i Coop Per Thau:
-Vi har et erklæret mål i Coop om, at alle vores leverandører arbejder for at understøtte klimamålene i Parisaftalen. De store leverandører har selv ressourcerne og arbejder allerede nu meget professionelt med at reducere deres klimapåvirkning. Men hvis vi skal i mål, skal vi også have de mange mindre og mellemstore leverandører, der ikke selv i samme omfang har ressourcerne, med. Igennem dette nye projekt giver vi dem en hånd, så vi sammen kan nå i mål, siger Per Thau.

Sådan tilmelder man sin virksomhed
Coop Klimafunding er et gratis og skræddersyet forløb bestående af fire workshops fordelt over halvanden måned. De fødevareproducenter, der bliver en del af Klimafunding-programmet, får sparring med Coops eksperter, rådgivning og indsigt i grøn omstilling og crowdfunding samt en personlig mentor.
Fra i dag og frem til d. 14. august kan alle danske fødevareproducenter, som har en konkret idé til et klimaforbedrende tiltag, ansøge om at blive en del af Coop Klimafunding 2022 på Coop Crowdfundings webside. Virksomhederne skal i den motiverede ansøgning beskrive deres klimaudfordring og/eller deres idé til, hvordan de ønsker at klimaoptimere deres virksomhed eller produkt.

Skrevet i: Markedsføring

 

Seneste nyt fra redaktionen

På Roskilde Festival kan du købe øl brygget på burgerboller

DrikkevarerTopØkologi og bæredygtighed28. 06. 2022

Burger og øl har altid været en god kombination. Nu går Jacobsen skridtet videre og brygger en helt særlig økologisk øl på restproduktionen af burgerboller fra håndværksbageriet Jalm&B. Den unikke øl skal være med til at mindske madspild og sælges kun på Roskilde Festival. En brygger og en

Prisboom kan afhjælpes ved at følge kostråd

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed28. 06. 2022

Tal fra Dansk Statistik viser, at de generelle prisstigninger på fødevarer nu er nået over 10 procent, hvilket for en gennemsnitlig dansk børnefamilie betyder merudgifter for cirka 490 kroner om måneden. Ifølge Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan nogle af konsekvenserne undgås ved at

Lagkagehuset åbner butik i Skovlunde

Brød og kager28. 06. 2022

Den 29. juni åbner et Lagkagehus på adressen Bybuen 32 i Skovlunde. Åbningen af byens første Lagkagehus fejres blandt andet med særlige åbningstilbud og gratis kaffe på dagen. Skovlunde får snart sit første Lagkagehus. Det sker, når butikken slår dørene op i Skovlunde bymidte den 29. juni, og

Forbrugernes fokus på madspild vokser

AktueltDetailhandel og en grosMarkedsføring28. 06. 2022

Forbrugernes bevidsthed om madspild er mere end fordoblet siden udbruddet af corona. 72 pct. er i dag bevidste om deres eget madspild – et tal, der lå på 33 pct. i vinteren 2020. Det viser en ny, stor undersøgelse fra Capgemini, som også fastslår, at 90 pct. af forbrugerne i dag foretrækker

Tuborg ændrer klassisk opskrift

Drikkevarer27. 06. 2022

Gæsterne på Roskilde Festival er de første, der kunne slukke tørsten i Tuborgs nye økologisk Tuborg Classic. - Tuborg Classic er en af vores mest elskede og populære øl, og der har længe været et ønske om et økologisk alternativ. Vi er derfor meget glade for endelig at kunne præsentere en

Jordbærsucces skaber efterspørgsel på rabarber

AktueltFoodserviceFrugt og grøntMejeri27. 06. 2022

Danskerne er vilde med is med jordbær fra Samsø, og nu forsøger ismejeriet Kastbergs Gourmet Is, om det også gælder rabarber fra Kattegatøen. Den første ladning rabarber fra Samsø er netop landet og får snart hovedrollen i Kastbergs rabarbersorbet. Kastbergs begyndte i 2021 at lave is med

Vildgaard fejede modstanden til side

Foodservice27. 06. 2022

Sol over Gudhjem var tilbage i fuld flor, hvor en række stjernekokke dystede på havnen i Gudhjem om penge, bil og ikke mindst hæder. Den tidligere Noma-kok Torsten Vildgaard vandt over den forsvarende vinder fra 2021 Andreas T. Møller og Nick Curtin og David Fischer. Vinderen, Torsten Vildgaard,

Tre tendenser, der ændrer det danske fødevarelandskab

FoodserviceTop23. 06. 2022

Mens der bliver investeret stort i den grønne omstilling af den danske fødevaresektor, giver Simon-Kucher & Partners tre bud på tendenser, der sætter yderligere skub i samtalen om etisk forbrug på tværs af samme sektor Af Farah Thalji, direktør, Simon-Kucher &

Følg landets største kokkekonkurrence live på TV2

Foodservice23. 06. 2022

Det er en flok spændte kokke, der lørdag formiddag står parat på havnen i den nordøstlige by Gudhjem på Bornholm. Den prestigefyldte kokkekonkurrence Sol over Gudhjem er endelig tilbage på havnen for første gang siden 2019. Både kokke, dommere, teamet bag konkurrencerne har glædet sig til at dyste

Sælger chips for millioner

Konfekture23. 06. 2022

I et netop offentliggjort regnskab kan Orkla Danmarks Confectionery & Snacks enhed vise en fremgang i omsætningen, som er steget fra 684 mio. kr. i 2020 til 750 mio. kr. i 2021. Samtidig er resultatet steget fra 106 mio. kr. i 2020 til 112. mio. kr. i 2021. Fremgangen på omsætningen

Tilmeld Nyhedsbrev

Arkiv over seneste nyhedsbreve
 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Beckhoff Automation ApS

    ARTO – modulær, fleksibel og integreret

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Fremtidens receptionister får barista-færdigheder

  • Duni A/S

    En sommerhilsen fra Duni Group

  • Beckhoff Automation ApS

    MX-Systemet fra Beckhoff – Anlægsstyring uden eltavle

  • Domino Systems A/S

    Mød Domino Systems på Sign og Print messen

  • DENIOS ApS

    Gør din opbevaring og transport af gasflasker sikrere med ét redskab

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumteknologi forbedrer egenskaberne i fjernvarmenettet

  • Beckhoff Automation ApS

    ATRO: Automation Technology for Robotics

  • Domino Systems A/S

    Gør jeres produktbranding til den rene leg med T3-OPX

  • DENIOS ApS

    Tre ting, du bør tjekke, inden skyder sommerferien i gang

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • På Roskilde Festival kan du købe øl brygget på burgerboller

    28.06.2022

  • Prisboom kan afhjælpes ved at følge kostråd

    28.06.2022

  • Lagkagehuset åbner butik i Skovlunde

    28.06.2022

  • Forbrugernes fokus på madspild vokser

    28.06.2022

  • Tuborg ændrer klassisk opskrift

    27.06.2022

  • Jordbærsucces skaber efterspørgsel på rabarber

    27.06.2022

  • Vildgaard fejede modstanden til side

    27.06.2022

  • Tre tendenser, der ændrer det danske fødevarelandskab

    23.06.2022

  • Følg landets største kokkekonkurrence live på TV2

    23.06.2022

  • Sælger chips for millioner

    23.06.2022

  • Nyt betalingskort forvandler restauranter til frokostordninger

    23.06.2022

  • Dobbeltguld til dansk vodka

    23.06.2022

  • Konkurrenter i opsigtsvækkende skål

    23.06.2022

  • Arla vil fordoble salget til foodservice

    23.06.2022

  • Stort testanlæg for bæredygtige produkter

    20.06.2022

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk

Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk

Privatlivspolitik
Denne hjemmeside benytter cookies. Acceptér Afvis Læs mere om vores brug af cookies her: Brug af cookies
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR