
Henrik Hammer, gin-geniet bag blandt andet Geranium Gin og Old English, er på markedet med en færdigblandet kvalitetscocktailløsning til foodservicesegmentet
Cocktails bliver fortsat mere og mere populære, og en af dem, der kender branchen særdeles godt, er Henrik Hammer fra Hammer and Son. Han så et behov i markedet, som hans virksomhed efter et par års udvikling nu for alvor er ved at kunne efterkomme.
– Vi laver jo vores egen alkohol, og vi gør det i store mængder. Så her så jeg en mulighed for at lave kvalitetscocktails i flere tusinde liter ad gangen, som de mange festival- og koncertsteder kunne få glæde af. Med vores produkter kan de servere cocktails hurtigt og i en høj kvalitet, fortæller Henrik Hammer.
Nu er det jo ikke sådan, at verden ikke kender til færdigblandede cocktailløsninger; faktisk har vi alene i Danmark igennem de sidste par år set en række færdigblandede cocktails dukke op, alle med deres eget særegne tvist. Men profilen, der skulle adskille Hammer and Son Cocktail Classics, som de kom til at hedde, fra konkurrenterne, lå klar fra starten: Cocktailen skulle være klassisk, af høj kvalitet, smage godt og leveres i store volumener. Jeg er sikker på, at hvis man spørger de andre producenter, vil de også hævde at have nogenlunde samme mål, men Hammer and Son har en stor fordel: De har en af verdens bedste ginproducenter til at styre hele processen. Hvis der er noget, Henrik Hammer har styr på, så er det nemlig smag og spiritusproduktion. Hammer and Son producerer blandt andet Geranium Gin, Old English, vodka og rom, og så har de også ny whisky på trapperne. Desuden har Henrik i flere år været dommer ved International Wine & Spirit Competition, som hvert år præmierer de bedste ginner i verden med konkurrencens eftertragtede guld-, sølv-, og bronzemedaljer, og der lægger derfor vægt bag ordene, når Henrik Hammer siger, at de går op i kvalitet og smag.
Hurtig cocktail, når musikken spiller
Når de ønsker at lave klassiske cocktails, skal det forstås sådan, at de ikke har skullet ud og opfinde en række nye cocktails. De har valgt at satse på 16 klassiske cocktails blandt de mest udbredte cocktails i verden.
– Skal man lave mainstream cocktails, og det vil jeg sige, at vi gør, så er det vigtigt at lave cocktails, som folk kender. I hele vores program har vi 16 cocktails, som er nøje udvalgt blandt de 50 mest kendte cocktails. Vi har valgt at lave de mest klassiske cocktails, heraf navnet Cocktail Classics, og vi har valgt dem, der passer bedst til at blive præfabrikeret i store mængder, siger Henrik Hammer.
Blandt flagskibene i deres sortiment finder man blandt andet Cosmopolitan, Tom Collins og Mojito. En fordel ved at beskæftige sig med disse ikoniske og klassiske cocktails er den høje genkendelighed, for de steder, hvor deres cocktails bliver serveret, er steder med stor travlhed, såsom koncerter og festivaler.
– Når man frem til baren på et travlt sted, og musikken spiller, kan det være svært at overskue nye og ukendte cocktails, og her har vi i stedet en række cocktails, som alle har hørt om, fortæller Klaus Ulrik Østerballe, der distribuerer Cocktail Classics. Men der ligger mere end bare genkendelighed bag de gode cocktails. Går du på cocktailbar og får serveret en Tom Collins, er alkoholprocenten relativt høj, men de færdigblandede cocktails og andre ready to drink–produkter holder ofte en noget lavere alkoholprocent på mellem seks og ni procent. Cocktail Classics er derimod oppe på hele 16 procent, som dog falder en smule, når den endelige cocktail langes over disken. Mens deres cocktails sagtens kan serveres direkte fra bag-in-box-dunke, så får man i de fleste tilfælde den helt rigtige cocktail ved at tilføje 1/5 soda og den rette dekoration og smagsgiver – tag for eksempel Mojitoen, hvor kunden nok ville studse, hvis der ikke var noget mynte i.
– Vores cocktails er lavet efter de oprindelige opskrifter – efter IBAs (International Bartenders Association, red.) opskrifter – så vi laver dem med nøjagtig samme mængde juice, sirup, alkohol, og hvad der ellers skal i drinken. Cocktailen ikke bare smager af for eksempel Mojito, det ér en Mojito, forklarer Henrik Hammer, som uddyber, at der altid hører sig en eller anden form for dekoration til en cocktail.
Ud over bag-in-box-løsningen tilbyder Hammer and Son også en prækarboneret fadløsning, så der kun skal tilføjes is og garniture.

Følger internationale opskriftsstandarder
Ikke blot følger de IBA-standardopskrifterne, men Hammer and Son producerer selv langt de fleste komponenter i væsken for at sikre et optimalt produkt.
– I Cocktail Classics laver vi også vores egne likører, juicer og sirupper til brug i vores cocktails. Vi har brugt omkring to år på at udvikle dem, så de smager, som hvis man købte dem helt friske, men de er produceret med henblik på lang holdbarhed. Vi har fået testet vores cocktails på Steins Laboratorium, og analyserapporterne viser over 12 måneders holdbarhed. Så med Cocktail Classics får man ikke kun cocktails med lang holdbarhed, men også cocktails, hvor både smag, farve og udseende er bevaret. De er fuldstændig stabile inden for et år, men smager som var de lavet i går, siger Henrik Hammer.
Alle kan servere en Cocktail Classic
Cocktail Classics er de sidste par år blevet testet på festivaler og events landet over, hvor deres produkter tager sig særdeles godt ud. På festivaler og ved større events er volumen og serveringshastighed i højsædet, og med Cocktail Classics kan du få serveret en kvalitetscocktail lige så hurtigt, som hvis du bestiller en fadøl. Du vil også kunne finde Cocktail Classics til Tivolis fredagsrock og ved DR-events som P3 Guld. Her står ikke professionelle bartendere bag disken, men det gør ingenting, for med ganske kort oplæring kan alle servere en cocktail af høj kvalitet.
– Når jeg kommer i kontakt med en ny kunde, oplærer jeg kunden i, hvordan Hammer and Son Cocktail Classics skal serveres. Vi har enormt høje forventninger til produktet og vil gerne sikre, at kunden, der skal nyde cocktailen, får den optimale oplevelse ud af det, fortæller Klaus Ulrik Østerballe.
– I en 20 liters dunk er der til 150 cocktails, og uden uddannelse og indsigt i cocktailblandingen vil nogle måske blive fristet til at strække den til 180 cocktails, men det udvander produktet og ødelægger integriteten. Det kan vi komme udover med god oplæring af en cocktailambassadør hos den enkelte virksomhed, uddyber han.
Med en holdbarhed på cocktailblandingerne på minimum 12 måneder og med størrelser helt ned til tre liter kan selv den mindste café eller restaurant med ønsket om at få cocktails på menukortet være med. Det er en stor udskrivning at opretholde et cocktailmenukort, hvor alt bliver lavet fra bunden; det er alt fra lønudgifter, indkøb og logistik til varelager og varespild. Det undgår man med Cocktail Classics, der med en minimal udskrivning sikrer en cocktail af høj kvalitet uden det store besvær som følger med den regulære cocktail-mixing.
Fremtiden for Cocktail Classics
Efter en flyvende start for Hammer and Son er det næste mål at lande aftaler hos luftfartsselskaber og hoteller. Her kan Cocktail Classics med fordel tilbyde færdigblandede cocktails i 100 ml-emballage. Det er de samme mål, som mængden af væske i en normal cocktail, som hvis man bestilte den på en bar. Med den volumen, virksomheden har oparbejdet, kan de derfor levere flere tusinde flasker af 100 ml til de enkelte kunder, såsom luftfartsselskaber eller hotelkæder, som vil have disse færdigblandede cocktails stående til, når en kunde bestiller en enkelt cocktail.