• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosDrikkevarerFoodserviceTop02. 02. 2018 | Kasper Mundt-Nielsen

Cocktail-klassikere med fart på

Detailhandel og en grosDrikkevarerFoodserviceTop02. 02. 2018 By Kasper Mundt-Nielsen

Smag er subjektivt, men man kan ikke betvivle kvaliteten af ingredienserne; ginnen i Tom Collins-cocktailen er nemlig Hammer and Sons egen prisvindende Old English. Alle ingredienserne er udviklet og sammensat af Henrik Hammer selv. Foto: Michael Boesen

Henrik Hammer, gin-geniet bag blandt andet Geranium Gin og Old English, er på markedet med en færdigblandet kvalitetscocktailløsning til foodservicesegmentet

 

Cocktails bliver fortsat mere og mere populære, og en af dem, der kender branchen særdeles godt, er Henrik Hammer fra Hammer and Son. Han så et behov i markedet, som hans virksomhed efter et par års udvikling nu for alvor er ved at kunne efterkomme.
– Vi laver jo vores egen alkohol, og vi gør det i store mængder. Så her så jeg en mulighed for at lave kvalitetscocktails i flere tusinde liter ad gangen, som de mange festival- og koncertsteder kunne få glæde af. Med vores produkter kan de servere cocktails hurtigt og i en høj kvalitet, fortæller Henrik Hammer.
Nu er det jo ikke sådan, at verden ikke kender til færdigblandede cocktailløsninger; faktisk har vi alene i Danmark igennem de sidste par år set en række færdigblandede cocktails dukke op, alle med deres eget særegne tvist. Men profilen, der skulle adskille Hammer and Son Cocktail Classics, som de kom til at hedde, fra konkurrenterne, lå klar fra starten: Cocktailen skulle være klassisk, af høj kvalitet, smage godt og leveres i store volumener. Jeg er sikker på, at hvis man spørger de andre producenter, vil de også hævde at have nogenlunde samme mål, men Hammer and Son har en stor fordel: De har en af verdens bedste ginproducenter til at styre hele processen. Hvis der er noget, Henrik Hammer har styr på, så er det nemlig smag og spiritusproduktion. Hammer and Son producerer blandt andet Geranium Gin, Old English, vodka og rom, og så har de også ny whisky på trapperne. Desuden har Henrik i flere år været dommer ved International Wine & Spirit Competition, som hvert år præmierer de bedste ginner i verden med konkurrencens eftertragtede guld-, sølv-, og bronzemedaljer, og der lægger derfor vægt bag ordene, når Henrik Hammer siger, at de går op i kvalitet og smag.

Hurtig cocktail, når musikken spiller
Når de ønsker at lave klassiske cocktails, skal det forstås sådan, at de ikke har skullet ud og opfinde en række nye cocktails. De har valgt at satse på 16 klassiske cocktails blandt de mest udbredte cocktails i verden.
– Skal man lave mainstream cocktails, og det vil jeg sige, at vi gør, så er det vigtigt at lave cocktails, som folk kender. I hele vores program har vi 16 cocktails, som er nøje udvalgt blandt de 50 mest kendte cocktails. Vi har valgt at lave de mest klassiske cocktails, heraf navnet Cocktail Classics, og vi har valgt dem, der passer bedst til at blive præfabrikeret i store mængder, siger Henrik Hammer.
Blandt flagskibene i deres sortiment finder man blandt andet Cosmopolitan, Tom Collins og Mojito. En fordel ved at beskæftige sig med disse ikoniske og klassiske cocktails er den høje genkendelighed, for de steder, hvor deres cocktails bliver serveret, er steder med stor travlhed, såsom koncerter og festivaler.
– Når man frem til baren på et travlt sted, og musikken spiller, kan det være svært at overskue nye og ukendte cocktails, og her har vi i stedet en række cocktails, som alle har hørt om, fortæller Klaus Ulrik Østerballe, der distribuerer Cocktail Classics. Men der ligger mere end bare genkendelighed bag de gode cocktails. Går du på cocktailbar og får serveret en Tom Collins, er alkoholprocenten relativt høj, men de færdigblandede cocktails og andre ready to drink–produkter holder ofte en noget lavere alkoholprocent på mellem seks og ni procent. Cocktail Classics er derimod oppe på hele 16 procent, som dog falder en smule, når den endelige cocktail langes over disken. Mens deres cocktails sagtens kan serveres direkte fra bag-in-box-dunke, så får man i de fleste tilfælde den helt rigtige cocktail ved at tilføje 1/5 soda og den rette dekoration og smagsgiver – tag for eksempel Mojitoen, hvor kunden nok ville studse, hvis der ikke var noget mynte i.
– Vores cocktails er lavet efter de oprindelige opskrifter – efter IBAs (International Bartenders Association, red.) opskrifter – så vi laver dem med nøjagtig samme mængde juice, sirup, alkohol, og hvad der ellers skal i drinken. Cocktailen ikke bare smager af for eksempel Mojito, det ér en Mojito, forklarer Henrik Hammer, som uddyber, at der altid hører sig en eller anden form for dekoration til en cocktail.
Ud over bag-in-box-løsningen tilbyder Hammer and Son også en prækarboneret fadløsning, så der kun skal tilføjes is og garniture.

I skrivende stund er der 16 forskellige Cocktail Classic varianter og de leveres i flere forskellige størrelser og emballager. Foto: Michael Boesen

Følger internationale opskriftsstandarder
Ikke blot følger de IBA-standardopskrifterne, men Hammer and Son producerer selv langt de fleste komponenter i væsken for at sikre et optimalt produkt.
– I Cocktail Classics laver vi også vores egne likører, juicer og sirupper til brug i vores cocktails. Vi har brugt omkring to år på at udvikle dem, så de smager, som hvis man købte dem helt friske, men de er produceret med henblik på lang holdbarhed. Vi har fået testet vores cocktails på Steins Laboratorium, og analyserapporterne viser over 12 måneders holdbarhed. Så med Cocktail Classics får man ikke kun cocktails med lang holdbarhed, men også cocktails, hvor både smag, farve og udseende er bevaret. De er fuldstændig stabile inden for et år, men smager som var de lavet i går, siger Henrik Hammer.

Alle kan servere en Cocktail Classic
Cocktail Classics er de sidste par år blevet testet på festivaler og events landet over, hvor deres produkter tager sig særdeles godt ud. På festivaler og ved større events er volumen og serveringshastighed i højsædet, og med Cocktail Classics kan du få serveret en kvalitetscocktail lige så hurtigt, som hvis du bestiller en fadøl. Du vil også kunne finde Cocktail Classics til Tivolis fredagsrock og ved DR-events som P3 Guld. Her står ikke professionelle bartendere bag disken, men det gør ingenting, for med ganske kort oplæring kan alle servere en cocktail af høj kvalitet.
– Når jeg kommer i kontakt med en ny kunde, oplærer jeg kunden i, hvordan Hammer and Son Cocktail Classics skal serveres. Vi har enormt høje forventninger til produktet og vil gerne sikre, at kunden, der skal nyde cocktailen, får den optimale oplevelse ud af det, fortæller Klaus Ulrik Østerballe.
– I en 20 liters dunk er der til 150 cocktails, og uden uddannelse og indsigt i cocktailblandingen vil nogle måske blive fristet til at strække den til 180 cocktails, men det udvander produktet og ødelægger integriteten. Det kan vi komme udover med god oplæring af en cocktailambassadør hos den enkelte virksomhed, uddyber han.
Med en holdbarhed på cocktailblandingerne på minimum 12 måneder og med størrelser helt ned til tre liter kan selv den mindste café eller restaurant med ønsket om at få cocktails på menukortet være med. Det er en stor udskrivning at opretholde et cocktailmenukort, hvor alt bliver lavet fra bunden; det er alt fra lønudgifter, indkøb og logistik til varelager og varespild. Det undgår man med Cocktail Classics, der med en minimal udskrivning sikrer en cocktail af høj kvalitet uden det store besvær som følger med den regulære cocktail-mixing.

Fremtiden for Cocktail Classics
Efter en flyvende start for Hammer and Son er det næste mål at lande aftaler hos luftfartsselskaber og hoteller. Her kan Cocktail Classics med fordel tilbyde færdigblandede cocktails i 100 ml-emballage. Det er de samme mål, som mængden af væske i en normal cocktail, som hvis man bestilte den på en bar. Med den volumen, virksomheden har oparbejdet, kan de derfor levere flere tusinde flasker af 100 ml til de enkelte kunder, såsom luftfartsselskaber eller hotelkæder, som vil have disse færdigblandede cocktails stående til, når en kunde bestiller en enkelt cocktail.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Drikkevarer, Foodservice, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

Brød og kagerMarkedsføring05. 06. 2025

Sarah Harris tiltræder som ny Chief Marketing Officer hos Lagkagehuset. Hun kommer fra en stilling som Marketing Director hos Starbucks UK, og med indgående kendskab til digital marketing og ESG-strategi skal hun styrke bagerkædens kommercielle profil i ind- og udland. Sarah Harris har de

Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

Frugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU. Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), er blevet valgt til forperson for den internationale

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som

Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

AktueltFødevareproduktionMejeri05. 06. 2025

Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr. Den nye produktionslinje vil primært producere skyr til det

Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

DrikkevarerFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Når danskerne træder ind på en café eller sætter sig til rette på en restaurant, forventer de mere end blot mad og drikke – Rynkeby Foods lancering af Dagmar-serien tapper direkte ned i den tendens. Produkterne er skabt til den moderne forbruger, der træffer bevidste valg og efterspørger naturlige,

Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

Emballage03. 06. 2025

Nemco opfordrer virksomhederne til at søge rådgivning og medlemskab af en kollektiv ordning. Den 31. maj var der deadline for indberetning af emballagemængder til Dansk Producentansvar. Både fødevarevirksomheder og andre virksomheder med producentansvar for emballage skulle sikre, at deres

Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhed03. 06. 2025

Danskernes madfærdigheder bliver dårligere og dårligere, og det får nu Danmarks største fødevarevirksomhed Arla til at slå alarm. Madfærdigheder er nemlig afgørende, når det kommer til danskernes sundhed, klimaet og det sociale samvær. 42 pct. af danske børn og unge siger, at de ikke kan koge

Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 06. 2025

For sjette år i træk sætter Landbrug & Fødevarer fokus på de offentlige køkkener, der gør en forskel. Med Køkkenprisen 2025 hyldes de madhåndværkere, der kombinerer faglighed, smag og bæredygtighed i hverdagen - og viser vejen for fremtidens offentlige måltider. Hver dag serveres mere end

Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

AktueltMesser og konferencer03. 06. 2025

15.-24. august bliver Københavns gader igen fyldt med langborde og leben, når årets Copenhagen Cooking løber af stablen. I år kan gæsterne glæde sig til 100 oplevelser på tværs af hele byen: Fra petanqueturneringer til pizzakonkurrence, en ny version af Smørrebrødets Dag og middag midt på Kongens

Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

Detailhandel og en grosKonfektureMejeriTop03. 06. 2025

De seneste år har danskerne oplevet prisstigninger på mange varer. Nye tal viser, at danskerne ændrer forbrug på nogle varer, mens andre må koste, hvad de koster. Prisen på chokolade har gennem de seneste år været på himmelflugt. Ifølge nye tal fra analysevirksomheden YouGov er kiloprisen for

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

    05.06.2025

  • Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

    05.06.2025

  • Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

    05.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    05.06.2025

  • Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

    05.06.2025

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik