Kigger man på det netop offentliggjorte regnskab for 2012, kan Co-Ro Food atter glæde sig over vækst, selvom markederne i Europa ikke pt. viser sig gunstige. Finanskrisen er stadig et hot issue – både i USA og Europa – hvor markedet er stagneret, eller sågar gået tilbage. Det fortæller adm. direktør Ole Jørgensen til Food Supply.
Til gengæld er det så yderst positivt, at Co-Ro Food har en voksende forretning længere mod øst.
Selskabets samlede nettomsætning rundede i 2012 godt 1,6 mia. kr. fra 1,4 mia. kr. i 2011. Bruttoresultatet steg fra knap 416 mio. kr til godt 532 mio. kr. Også egenkapitalen voksede i perioden og landede ved årets udgang på 923,5 mio. kr.
Co-Ro Food arbejder efter Coca Cola-modellen. Virksomheden fremstiller et superkoncentrat på fabrikken i Frederikssund, som videredistribueres til datterselskaber eller franchise-selskaber worldwide. Når koncentratet når frem, forarbejdes og tappes færdigproduktet på enten karton eller flaske. Al teknologi og knowhow er samlet på moderfabrikken i Danmark.
– Vi vil fortsat investere i at effektivisere og rationalisere produktionen i Frederikssund, fortæller Ole Jørgensen til Food Supply i dag.
I februar i år åbnede Co-Ro Food en ny fabrik i Kina, og ifølge juice-direktøren er strategien fortsat at vokse på eksisterende markeder og åbne nye markeder.
Co-Ro har pt. tre datterselskaber, henholdsvis et 100%-ejet i Kina og to 50%-ejede selskaber i henholdsvis Malaysia og Saudi Arabien.