Den seneste vurdering af Carlsberg Groups Co2-udledning i deres værdikæde bekræfter, at Carlsberg har opnået sit mål for 2022 om at reducere kulstofudledningen på tværs af hele værdikæden. Det er lige fra dyrkning af bygmarker til genanvendelse af flasker og dåser. Målet har været at opnå en reduktion på 15 procent i forhold til 2015 – de tal er nu opnået med en reduktion på 16 procent.

Lavere kulstofløsninger i maltningsprocesserne. Eliminering af kul på Carlsbergs bryggerier. Mindre kulstof i emballage. Reduceret energiforbrug i køleskabe på barer og restauranter.
Dette er nogle af de vigtigste drivkræfter, der har gjort det muligt for Carlsberg Group at reducere kulstofudledningen i hele værdikæden mellem 2015 og 2022. Nu kan Carlsberg Group bekræfte, at de har opnået en reduktion på 16 pct. i forhold til værdikædens relative kulstofudledning pr. hektoliter øl produceret (kg CO2e/hl), efter at den nye vurdering er blevet afsluttet i samarbejde med det uafhængige konsulentfirma Carbon Trust.
“Jeg er meget tilfreds med at se, at Carlsberg lever op til sine forpligtelser om at reducere kulstofudledningen. Som ny administrerende direktør er det min ambition at fremme fremskridt, og med disse solide resultater ved 2022-milepælen begynder vi med et solidt fodspor, når vi fortsætter dekarboniseringsrejsen mod 2030 og 2040. Vi har stadig lang vej at gå, især inden for områder som landbrug og emballage – inden for hvilke vi for nylig har forpligtet os til konkrete mål. At opfylde disse nye mål bliver ikke let, men vores hidtidige succes giver mig stor tillid til vores evne til at følge op med konkrete handlinger og resultater,” siger Jacob Aarup-Andersen, administrerende direktør for Carlsberg Group.
I absolutte termer udleder Carlsberg Group cirka 5,5 millioner ton kulstof (CO2e) gennem sin hele værdikæde. Dette tal er forblevet stabil siden 2015 – med en let absolut reduktion – mens forretningen er vokset i samme periode. I relative termer reducerede Carlsberg udledningerne fra 60 kg CO2e/hl i 2015 til 50 kg CO2e/hl i 2022.
Godt på vej mod NUL
Alle de store trin i Carlsberg Groups værdikæde bidrager til reduktionen af udledningerne. Inden for landbrug og forarbejdning er der opnået en reduktion på 17 pct.. På Carlsbergs bryggerier er der opnået en reduktion på 41 pct., og inden for emballage, distribution og køling er udledningerne blevet reduceret med henholdsvis 8 pct., 4 pct. og 19 pct.
“Jeg er meget stolt af de fremskridt, vi har gjort mod et NUL kulstofaftryk ved at reducere vores udledninger i overensstemmelse med vores løfter. Da vi lancerede vores Together Towards ZERO-program i 2017, var vi blandt de første til at introducere videnskabeligt baserede klimamål i overensstemmelse med Parisaftalen om klimaforandringer. Frem til blot få år senere er vi nu en del af en større bevægelse af virksomheder, der har sat ambitiøse mål for at dekarbonisere deres drift og værdikæder. Jeg er begejstret for at se kolleger og leverandører reducere vores fælles påvirkning hver dag – vi får momentum mod NUL, sammen med vores værdikædepartnere og branchekolleger,” siger Victor Shevtsov, EVP Integrated Supply Chain.
Carlsberg Group har opnået relative reduktioner i udledningerne i alle regioner. I Asien blev relative udledninger reduceret med 21 pct, i Vesteuropa blev relative udledninger reduceret med 17 pct, og i Central- og Østeuropa blev relative udledninger reduceret med 12 pct.