• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDrikkevarerEmballageMiljø og sundhedPolitik og eksport11. 10. 2019 | Peter Friis

Carlsberg er tættere på grøn papirflaske

AktueltDrikkevarerEmballageMiljø og sundhedPolitik og eksport11. 10. 2019 By Peter Friis

Green Fibre Bottle er fremstillet primært af bæredygtigt dyrket træfiber.
Carlsberg præsenterede to prototyper på verdens første ølflasker i papir på bæredygtighedstopmødet C40 i København.

Carlsbergs ønske om at skabe verdens første ølflaske af bæredygtige træfibre, der er både 100% biobaseret og bionedbrydelig, er rykket et skridt nærmere, lød det fra bryggerigruppen, da de serverede en kold Carlsberg i to helt nye papirflaske-prototyper som en del af bæredygtighedstopmødet C40 i København.
Udover fremskridtet i udviklingsprojektet offentliggøres det samtidigt, at tre andre globale selskaber tilslutter sig visionen om at udvikle mere bæredygtige emballager ved hjælpe den nye papirflasketeknologi.
Carlsbergs innovationsrejse mod mere bæredygtige emballager fortsætter dermed som et led i selskabets bæredygtighedsprogram, Together Towards ZERO. I programmet indgår bl.a. en forpligtelse til at opnå nul CO2-udledning fra Carlsbergs bryggerier samt nedbringe udledningen i hele værdikæden med 30% i 2030.

Alt kan genanvendes
De to nye prototyper af den såkaldte Green Fibre Bottle er fremstillet primært af bæredygtigt dyrket træfiber. Flaskerne er fuldt genanvendelige og har en indre beklædning, så de kan indeholde øl. Beklædningen i den ene prototype består af en tynd polymerfilm af genanvendt PET, mens beklædningen i den anden prototype er en polymerfilm af 100% biobaseret PEF. De to prototyper skal teste teknologien på rejsen mod den ultimative ambition om en 100% biobaseret flaske uden polymerer.
Myriam Shingleton, Vice President, Group Development i Carlsberg-gruppen, fortæller, at virksomheden fortsætter med at innovere på tværs af emballagetyper:
– Og vi er glade for de fremskridt, vi indtil nu har gjort med vores grønne fiberflaske. Selv om vi ikke helt har nået målet endnu, er de to prototyper væsentlige skridt på vejen til at realisere vores ultimative ambition om at bringe denne banebrydende teknologi til markedet. Innovation tager tid, og vi fortsætter samarbejdet med førende eksperter om at klare de resterende tekniske udfordringer, på samme måde som vi gjorde med vores plastikreducerende Snap Pack.

Globale partnere er med om bord
Carlsberg begyndte udviklingsprojektet af en flaske fremstillet af bæredygtigt dyrket træfiber, “Green Fibre Bottle” – eller den grønne fiberflaske – i 2015 i samarbejde med innovationseksperter fra EcoXpac, emballagefirmaet BillerudKorsnäs samt PHDer fra DTU og med støtte fra Innovationsfonden. Den fælles indsats har resulteret i etableringen af Paboco (Paper Bottle Company), et joint venture mellem BillerudKorsnäs og flaskeproduktionsspecialisten ALPLA.
Carlsberg får nu følgeskab af The Coca-Cola Company, The Absolut Company og L’Oréal i et papirflaskefællesskab, som Paboco lancerer i dag.
Myriam Shingleton udtrykker glæde ved, at flere virksomheder nu har sluttet sig til Pabocos papirflaskefællesskab.
– Partnerskaber som disse, som udspringer af ønsket om at skabe bæredygtig innovation, er den bedste måde at sikre virkelige forandringer på.
Partnerskabet mellem disse førende globale virksomheder og eksperter skal sikre fortsat fremdrift i udviklingen af bæredygtig emballage til produkter af høj kvalitet, for at reducere miljøbelastningen.
Gittan Schiöld, der er adm. direktør for Paboco er enig i. at det hele samarbejde.
– Vi samarbejder på tværs af værdikæden, deler risikoen og er fælles om vores vision om, at papirflasken vil blive en realitet, som grundlæggende vil ændre branchen for altid.

Carlsbergs emballageinitiativer opfatter bl.a. bæredygtig trykfarve og Snap Pack, hvor dåserne i en 6-pack er er limet sammen.
Bæredygtighed er øverst på dagsordenen
Carlsbergs fokus på bæredygtige emballageformer er ikke noget nyt. I 2018 lancerede det danske bryggeri bl.a. genanvendt plast, bæredygtig trykfarve samt Snap Pack, hvor dåserne i en 6-pack er er limet sammen.
– Vi er drevet af vores konstante stræben efter noget bedre – efter at skabe mere bæredygtige emballageløsninger, som gør mennesker i stand til at leve et mere bæredygtigt liv. Nogle gange betyder det, at vi helt må gentænke, hvordan vi gør ting, og skubbe til grænserne for eksisterende teknologier og overkomme tekniske udfordringer, efterhånden som vi støder på dem, siger Myriam Shingleton.
Hun tilføjer, at Carlsbergs nye emballageløsninger er et led i bryggerigruppens stræben efter at gøre det bedre ved hjælp af videnskab og ny teknologi, som historisk har skabt videnskabelige gennembrud som udviklingen af den rene gær og pH-skalaen.

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer, Emballage, Miljø og sundhed, Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Charcuteri kan også være grønt

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Charcuteri er normalt lavet på kød, men sådan behøver det ikke at være, hvis man spørger slagter Michael Museth. Han har gennem flere år eksperimenteret med plantebaseret charcuteri. Det har givet både spændende resultater og masser af udfordringer. Hvad laver en slagter egentlig? Er det noget

Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

Messer og konferencer26. 06. 2025

Det var positivt for både antallet af gæster og omsætningen i byens butikker, at Madens Folkemøde i år blev afholdt i Nykøbing Falster. Økonomiudvalget i Guldborgsund Kommune har derfor besluttet at indgå en partnerskabsaftale med Madens Folkemøde og støtte eventet økonomisk de næste tre

To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ26. 06. 2025

Den amerikanske ”Burger Scholar” og manden bag den ikoniske dokumentar HamburgerAmerica, George Motz, gæster Gasoline Grill igen den 2. og 3. juli. Hvis man missede ham i2019 og 2022, får du man en ny og eksklusiv chance for at sætte tænderne i hansverdensberømte Fried Onion Burger – direkte fra

Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

LandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Når Danmark overtager EU-formandskabet i 2025, falder det sammen med opstarten af forhandlingerne om EU’s landbrugspolitik efter 2027. I den forbindelse opfordres regeringen til at bruge formandskabet aktivt til at fremme en grøn omstilling af landbruget på europæisk plan. Økologisk

Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

AktueltFoodserviceMesser og konferencer26. 06. 2025

Den 10. september bliver TAP1 i København omdannet til et madmekka, når ’Madscenen - for professionelle’ finder sted. Her bliver det muligt at opleve over 150 udstillere og masser af gastronomiske events/masterclasses. Sidste år deltog mere end 1.400 madentusiaster i inspirationsmessen, som

Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

LandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Stærke speakere fra hele Europa samles til Organic Summit i København den 18. og 19. august for at blive enige om et fælles charter med konkrete anbefalinger til, hvordan økologisk produktion og forbrug i EU kan vokse til 25 procent i 2030 og dermed bidrage til omstillingen af den fremtidige

Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære “2 for 1”-tilbud: De får os ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud. Madspild er et enormt globalt problem – både økonomisk og klimamæssigt. FN estimerer, at en tredjedel af al mad går til

Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

AktueltFoodserviceMesser og konferencer24. 06. 2025

Sidste uge var en god uge for kokkeveteranen Allan Schultz. Først fik hans restaurant Parsley Salon i Hellerup tildelt i Michelinstjerne, og lørdag kunne han hæve trofæet som vinder af Danmarks største kokkekonkurrence kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem. Det blev Allan Schultz, som med teknisk

De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

AktueltFoodserviceØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Landbrug af Fødevarer kan nu afsløre, hvilke tre offentlige køkkener, der er nomineret til Køkkenprisen 2025. Landbrug & Fødevarer og Køkkenprisens jury er klar til at hædre de offentlige køkkener, hvor faglighed, smag og bæredygtighed går op i en højere enhed. For sjette år i træk uddeles

AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

Forskning og uddannelseFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Indenfor få år kan protein udvundet fra almindeligt kløvergræs være en hovedingrediens i en lang række almindelige fødevarer som f.eks. is, yoghurt og proteindrikke. Forskere på AAU har længe arbejdet på at trække de rene proteinstrenge ud af græsset, og nu er det lykkes at fjerne både smag og farve

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    NYHED: Her er fremtidens opbevaring af farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    MRPC modtager “Innovation in Vacuum Busch Award”

  • DENIOS ApS

    Hvilket batteriskab er det rigtige for dig?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions præsenterer den intelligente TYR PLUS kapselblæser

  • DENIOS ApS

    Dette er, hvad der sker, når batterier bryder i brand

  • Spirax Sarco Danmark

    Bestil en anlægsgennemgang af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Sommer vedligeholdelsestips til din vakuumpumpe: 6 gode anbefalinger

  • DENIOS ApS

    Sådan udnytter du den stille periode i sommerferien

  • DENIOS ApS

    Så er det sidste chance

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Charcuteri kan også være grønt

    26.06.2025

  • Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

    26.06.2025

  • To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

    26.06.2025

  • Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

    26.06.2025

  • Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

    26.06.2025

  • Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

    24.06.2025

  • Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    24.06.2025

  • Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

    24.06.2025

  • De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

    24.06.2025

  • AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

    24.06.2025

  • Lagkagehuset leverer rekordomsætning i 2024 og forbedrer driften markant

    19.06.2025

  • Energidrik bliver officiel partner på Roskilde Festival

    19.06.2025

  • Klar til indstillinger til Årets Ret Med Gris og Årets Ret med Ost

    19.06.2025

  • Nyt innovationsprogram skal skabe mere bæredygtige løsninger i convenience-branchen

    19.06.2025

  • Pantsystem sparer over 50 kg engangsplast årligt i Nordhavn-kantine

    19.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik