Større fokus på frugt og grønt i 50 nyindrettede Netto-butikker har øget salget af disse varer, mens der ryger færre sodavand og sukkerholdige produkter i indkøbskurven.
Indholdet i indkøbskurvene har ændret sig, efter at Netto har introduceret et helt nyt butikskoncept med større og mere indbydende frugt- og grøntafdelinger. Det nye butikskoncept udbredes på sigt til alle kædens butikker i Danmark, men allerede nu viser erfaringerne, at redesignet betyder sundere valg med fokus på flere grøntsager og mindre sukker.
Når kunderne handler i landets nye Netto-butikker, er indholdet af indkøbskurven nemlig anderledes end før samme butik blev renoveret. Således er der kommet mere frugt og grønt i kurven og flere sunde alternativer inden for eksempelvis færdigmad. Samtidig køber kunderne mindre slik, kager og sodavand i butikkerne.
Salget af frugt og grønt er steget med godt 10 procent i de nyindrettede butikker, og det er en tendens som gælder i hele landet.
– Vi kan ganske enkelt se, at vores kunder køber anderledes ind i vores nyrenoverede butikker. Særligt salget af frugt og grønt er steget meget. Vi er her ikke for at lege madpoliti, men vi ønsker at gøre det let at vælge sunde og indbydende varer, og det viser tallene meget tydeligt, at vores kunder har taget rigtig godt imod, fortæller direktør i Netto, Michael Løve.
I de nye butikker er frugt og grønt gjort mere tilgængeligt, og der er indført flere nemme løsninger som færdige måltidssalater, snittet grønt, færdig grød og forskellige juicer. Det har tilsyneladende afsmittende effekt på andre områder, idet salget af fisk udgør 0,5 procent mere af totalsalget i de nyindrettede Netto-butikker. Kæden har i de nye butikker samtidig set et fald i salget af sodavand, slik og småkager. Sodavand udgør 1,5 procent mindre af det totale salg i de nye butikker.
– Det glæder mig meget, at vi med de nye Netto-butikker også bidrager en smule til folkesundheden. Vi vil fortsat have både det sure, det søde og det salte. Men vi holder også konstant øje med de lidt sundere alternativer, der kan gøre en forskel, og som mange kunder også foretrækker, uddyber Michael Løve.
Med til det nye butikskoncept hører også, at det er nemmere at finde rundt i butikken og den meget gule farve er erstattet af mere afdæmpede farver i både indretning og personaletøj. Samlet set giver det kunderne en mere rolig butiksoplevelse.
Michael Løve tilføjer, at der vil åbne 80 af de nye butikker i år og om 5 år vil det gælde samtlige danske Netto-butikker. Tyskland og Polen får også glæde af det nye koncept, med en version som er skræddersyet efter den lokale efterspørgsel.