Dette noget dystre spørgsmål stillede en af hotel- og restaurantbranchens førende rekrutteringsvirksomheder, FUGL LEONHARDT, sig selv og aktører i branchen. Spørgsmålet kom til at danne grundlag for et nyt idénetværk. En ny platform, hvor aktører i branchen hjælper, sparrer og videndeler med hinanden og åbent fortæller, hvad de har gjort for at være klar til den nye hverdag, som alle står overfor i forbindelse med den gradvise åbning af samfundet og af hotel- og restaurantbranchen. Netværket så dagens lys i marts måned og tæller i dag allerede de første 19 bidragydere og flere er på vej.
Idénetværk opfordrer til kreativitet, vidensdeling og åbenhed
Med indgangsbønnen ”Lad os spille hinanden gode!” har de to partnere i FUGL LEONHARDT, Suzette Fugl og Connie Leonhardt, i løbet af ganske kort tid fået skabt idénetværket med deltagere fra nogle af hotel- og restaurantbranchens førende virksomheder. Deltagerne har sagt ja til at dele ud af de ideer, erfaringer og tiltag, de har iværksat i egen virksomhed i forbindelse Corona krisen. Suzette Fugl og Connie Leonhardt kommenterer:
– Hotel- og restaurantbranchen er en af de brancher, som sammen med luftfart og turisme har været hårdest påvirket af Corona krisen. Hoteller og restauranter har været lukket ned, medarbejdere sendt hjem og flere konkurser har allerede ramt branchen. Som leverandører til branchen, ser vi med største alvor på effekten af krisen nu og i fremtiden, hvilket vi også tydeligt fornemmede hos de virksomheder, som vi kontaktede i forbindelse med tilblivelsen af idénetværket. Samtidig så vi en stor lyst og vilje fra virksomhederne til at hjælpe hinanden og åbent fortælle om de ideer og tiltag, de har iværksat hver især. Og det var netop tankerne bag vores idénetværk. Hvorfor ikke offentliggøre de kreative løsninger, som man har iværksat på eget hotel eller i egen restaurant, så alle kan få glæde af dem og dermed være med til at flere klarer at tilpasse sig til den ”nye normal”? Og vi kunne med stor glæde konstatere, at man var med på ideen hos branchen. Vi fik en meget positiv respons fra aktørerne og et klart ja til at medvirke i netværket.
Under Corona krisen er tryghed og kommunikation blevet nøgleordene hos aktører i branchen
Som deltagere i det nye idénetværk blev virksomhederne stillet en række spørgsmål, som berørte service, værtskab, Sundhedsministeriets anbefalinger, tryghed og kommunikation. Og de personlige fortællinger, som hver virksomhed har delt på idénetværkets platform, viser tydeligt, at der er igangsat masser af gode initiativer, som skal være med til at skabe tryghed for gæster og medarbejdere. Suzette Fugl og Connie Leonhardt fortæller:
– Af de beretninger, som vi har fået ind fra vores netværksdeltagere, kan vi se, at virksomhederne gør ekstremt meget for at imødekomme den nye hverdag, som vi står midt i. Med udgangspunkt i Sundhedsministeriets anbefalinger, gør alle en stor indsats og mere til for at skabe en tryg gæsteoplevelse og en tryg arbejdsplads for deres medarbejdere. Virksomhederne har stor fokus på bl.a. rengøring, forplejning og allervigtigst kommunikation til gæster og medarbejdere.
Kom i direkte dialog med dine kollegaer i branchen
– Vores idénetværk lægger op til, at man som udgangspunkt kan læse om de forskellige tiltag hos de deltagende virksomheder, men derudover har man mulighed for en direkte dialog med den enkelte virksomhed. Man kan sende en mail til den ansvarlige fra virksomheden via vores platform. Det har været et af de vigtigste formål med idénetværket at sikre, at aktørerne let og hurtigt kunne skabe kontakt til hinanden. Vi håber, at vi på denne vis kan være med til, at vi alle hjælper og videndeler med hinanden, så branchen bliver endnu bedre rustet til den nye hverdag.
Link til idénetværket https://fuglleonhardt.dk/da/covid-19