Økologi er vigtigt på mange niveauer, lyder det fra arrangøren af en af verdens førende messer for økologi, Biofach. Den beskytter vores vand, forbedrer jordbundens fertilitet og giver et boost til biodiversiteten. Kom med, når Biofach i Nürnberg inviterer til diskussioner om fremtidens udfordringer og løsninger i den økologiske sektor den 12. til 15. februar
Det lader til, at interessen for økologi er kommet for at blive. Hvis Biofach er en målestok for både forbrugeres og producenters interesse for økologi, må den nærmest siges at være eksploderet. I 2018 var der i omegnen af 3.000 udstillere, og det tal forventes at stige til hele 3.500 i år. Det store hop i antal udstillere betyder, at yderligere to haller nu tages i brug. Det giver 11 haller spækket med økologisk fødevareinnovation plus en hal dedikeret til økologisk kosmetik og wellness. Har man ikke bevæget sig igennem de enorme messehaller i Nürnberg, vil jeg anbefale at forberede sig godt hjemmefra – det bliver et enormt økologisk slaraffenland, hvor der vil blive taget hånd om, hvordan økologien beskytter klimaet og er en holistisk sund tilgang til fødevareproduktion, der sikrer de grundlæggende forudsætninger for livet. Økologisk landbrug, fødevareproduktion og handel er til gavn for det fælles gode – overalt i verden – lyder budskabet, og Louise Luttikholt, der er administrerende direktør hos Ifoam, en international paraplyorganisation for økologi, er da heller ikke i tvivl:
– De økologiske landmænd, forarbejdningsvirksomheder og forhandlere giver på mange plan bæredygtigheden et løft. Stadig flere landmænd skifter til økologisk landbrug, og flere og flere vælger økologiske produkter. Men for den økologiske sektor betyder ”økologi” mere end blot en positiv vækst, for i sidste ende handler det om, at vi ønsker at vise vores miljø, vand, jord, biodiversitet, klima og dyrkere den respekt, de fortjener.
Økologisk eksportfald
Økologien har igennem en årrække oplevet en massiv vækst, både i Europa og i særdeleshed i Danmark, men Danmarks Statistik melder nu om en mindre nedgang i den danske økologiske eksport. Danmark har over de seneste 15 år oplevet en femdobling af eksporten af økologiske fødevarer, men i 2018 var der en tilbagegang fra tre milliarder kroner i 2019 til 2,9 milliarder kroner i 2018. Faldet skyldes især mindre eksport af mælk og fløde, som til gengæld opvejes af en stigning i salget på hjemmemarkedet. Også eksporten af modermælkserstatning til Asien er faldet, og så spiller den tørre sommer i 2018 også en vigtig rolle.
– Sommeren 2018 var hård ved de danske økologiske landmænd, så vi er ikke overraskede over resultatet, som vi ser alvorligt på. Men vi vil også glæde os over, at økologien fortsat er stærk på eksportmarkederne, og vi arbejder intensivt på at positionere dansk økologi på et marked, der er i vækst over hele verden, siger Pernille Bundgård, som er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.
På med arbejdshandskerne
Hvis tendensen skal vendes, er det vigtigt, at de danske virksomheder griber arbejdshandskerne, og en af måderne, Økologisk Landsforening arbejder på for at positionere dansk økologi på det internationale marked, er blandt andet ved at deltage på fødevaremesser som den økologiske mastodont, Biofach. Her arrangerer man i samarbejde med Bio aus Dänemark en stor dansk fællesstand. Fællesstanden giver de danske produkter og producenter en vigtig synlighed på særligt det tyske marked, men også øvrige markeder.
– De danske producenter, nye som etablerede, er dygtige til at følge og indarbejde aktuelle tendenser i deres portefølje. Vi er meget innovative i Danmark, og det vil vi gerne vise frem på den danske fællesstand. Branding af Danmark og danske produkter er meget vigtigt for vores kendskabsgrad, siger Pernille Bundgård.
Nogle af de kategorier, hvor vi fra de danske udstillere vil se innovation, er ikke-alkoholiske og alkoholiske drikkevarer, snacks, kaffe og veganske produkter.
Økologisk slaraffenland
Over fire dage vil i omegnen af 50.000 gæster, hvoraf halvdelen er tyske, have mulighed for at dykke ned i dedikerede temaer, såsom ”All about water – is the basis of all life endangered?”, opleve omkring 150 separate produktpræsentationer, deltage i netværksmøder, gå på opdagelse blandt innovative økologiske produkter fra hele verden, hvor olivenolie, vin og veganske produkter vil have deres eget udstillingsområde. Det er på Biofach, kontakten mellem økologiske producenter og indkøbere fra hele verden formidles, og det er især for de danske virksomheder en gylden mulighed.
– Tyskland er vores største eksportmarked med hele 42 procent. Størstedelen af den eksport går formentlig til Nordtyskland, så der er et enormt potentiale blandt resten af Tysklands 82 millioner købestærke forbrugere. Eksport handler om konstant tilstedeværelse, slutter Pernille Bundgaard.
Vi ved måske ikke, hvordan fremtiden for fødevarer ser ud, men på Biofach vil det være muligt at drage erfaringer fra det økologiske land- og vandbrug, producenter og forhandlere. Kan den økologiske bevægelse og en cirkulær tilgang til økologi komme til gavn for os alle – også dem, der arbejder konventionelt? Det håber vi at blive kloge på under dette års Biofach.