I 2010 fik Bilka installeret de første selvscanningskasser for at give kunderne mulighed for at handle hurtigt og gøre det selv. Det har givet positiv respons fra både unge og ældre, som hurtigt er blevet fortrolige med selvbetjeningsløsningen i deres lokale varehus. Derfor vil alle Bilka-varehuse nu få opsat selvscanningskasser allerede inden påske.
– Selvscanning som supplement til den betjente kasselinje har vist sig at være godt. Erfaringerne fra de fem Bilka-varehuse, som allerede har selvscanning, viser, at kunderne er meget positive over at få muligheden for at gøre det selv, når de skal gennem kassen. Det er ofte kunder med få varer i kurven, som benytter selvscanningskasserne, og det er egentlig også sådan, de er tænkt. Hvis man skal handle hurtigt og kun have et par småting, så er det en mulighed for at komme gennem køen i sit eget tempo, siger konceptchef i Bilka Claus Frederiksen.
Lidt overraskende har det vist sig i Bilka, at det ikke kun er de unge, der benytter sig af muligheden for selvbetjening.
– Faktisk ser vi rigtig mange ældre og midaldrende kunder, som stiler målrettet efter selvscanningsområdet og betjener kasserne fuldstændig hjemmevant. Mange er også nysgerrige efter at prøve det, fordi det er nyt og spændende, og med den vejledning, vi har i området, så bliver de hurtigt fortrolige med konceptet – og flere foretrækker herefter selvscanning, når de har travlt og kun skal købe få varer, fortæller Claus Frederiksen.
Han understreger, at selvscanning alene er et tilbud, som ikke kommer til at erstatte servicemedarbejderen ved kasseapparatet. Medarbejderne i Bilka bliver oplært grundigt i, hvordan de nye kasser fungerer, så de kan hjælpe kunderne, når behovet opstår. Der vil altid være medarbejdere i selvscanningsområdet til at hjælpe og vejlede kunderne.