• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Certificering
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Emballage
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Klimateknologi

AktueltDrikkevarerMarkedsføring11. 01. 2022 | Helle Friemann Nielsen

Barchef og shrub-iværksætter drømmer om vækst og flere timer i døgnet

AktueltDrikkevarerMarkedsføring11. 01. 2022 By Helle Friemann Nielsen

Hvordan markedsfører man sit eddikeprodukt, så det ser lækkert og kvalitetsagtigt ud? Det lærte iværksætteren Mia Hjorth Hansen i EU-projektet IværksætterDanmark, og nu drømmer hun om flere timer i døgnet, så hun kan opfylde sine drømme.

29-årige Mia Hjorth Hansen er uddannet tjener, har gået på bartenderskole i Las Vegas og arbejder i dag som barchef på Gedulgt i Aarhus. Ved siden af driver hun sin virksomhed AIM THIRST. Foto: Erhvervsstyrelsen.


Iværksætter Mia Hjorth Hansen har travlt. Ved siden af sit arbejde som barchef i Aarhus driver hun sin egen virksomhed, AIM THIRST, der producerer det alkoholfrie produkt shrub.
-Det gør mig i godt humør og stolt, at jeg har skabt det her. Mange er imponeret over, at jeg har en virksomhed ved siden af mit job. Og jeg skal da også indrømme, at jeg indimellem ønsker, at døgnet havde flere timer, siger den 29-årige iværksætter, der er uddannet tjener og har arbejdet som restaurantchef i Skagen.

Alternativ til sodavand og saft
Det var her på toppen af Danmark, at hun begyndte at udvikle sin egen version af shrub, som er baseret på eddike og rørsukker og smages til med årstidens frugt og grøntsager. Hendes prototyper på shrub blev serveret for gæsterne som et alternativ til sodavand og saft, og der var så stor interesse for produktet, at hun gik i gang med at producere.
-Jeg kunne gennem mit arbejde se, at mange gæster, der ikke drak alkohol, manglede et produkt med mere syre og friskhed. På mange restauranter har man en saftmenu og en grøntsagsmenu, men der var behov for et alternativ. Og sådan opdagede jeg, at jeg har et produkt i sin egen niche, fortæller hun videre.
På cocktailbaren Gedulgt i Aarhus arbejder Mia hver uge mellem 40 og 60 timer. I fritiden går op mod 25 timer med at producere shrub i egne produktionslokaler i Grenaa og med at sælge og levere produktet til kunderne, som primært er restauranter.

Iværksætter-projektet
Mia har store forhåbninger til fremtiden, men hun har også følt udfordringerne ved at være enlig iværksætter – alene om at lære sig selv alt om forretningsplaner, salgsteknik, markedsføring, patenter og uden en partner til at sparre og idéudvikle med.
Derfor blev hun glad, da der dumpede en mail ind fra det lokale erhvervshus med et tilbud om at deltage i IværksætterDanmark, der er erhvervshusenes landsdækkende iværksætterprojekt – som senest er støttet med REACT-EU-midler.
-Jeg følte, at det var vigtigt at få mit koncept udviklet videre, og derfor ledte jeg hele tiden efter nye input. IværksætterDanmark hjalp mig især med at få præciseret mit brand – altså hvordan markedsfører jeg eddike, så det ser lækkert og kvalitetsagtigt ud? Her var det fedt at tale med nogen, der har hjulpet andre og kunne give eksempler.
Mia havde også stor gavn af at være i selskab med andre iværksættere i netværksgrupperne i IværksætterDanmark:
-Vi har hjulpet hinanden med feedback på de punkter, hvor man er svagt funderet. For en iværksætter er det virkelig vigtigt, at nogen kigger på dig og støtter dig.

Foto: Erhvervsstyrelsen.


Efter forløbet i EU-projektet er Mia Hjorth Hansen om muligt blevet endnu mere stålsat i ambitionerne om at udvikle sin virksomhed:
-Det begyndte med, at jeg ville give gæsterne bedre oplevelser, så blev det en hobby, så til en virksomhed, og nu ønsker jeg at skabe vækst. Jeg har produktet – der er et sundere alternativ til søde safte og sodavand, og jeg leverer en kvalitetsvare, siger hun.
Hun håber blandt andet på at kunne gøre sin produktion mindre manuel. Lige nu kan hun maksimalt producere 40 flasker i én brygning, og med tiden vil hun gerne kunne ansætte en eller to medarbejdere til at stå for produktionen, så hun kan fokusere på at udvikle og sælge.
-Drømmescenariet? Om et år er vi vokset ud af lokalerne her i Grenaa, og jeg har folk ansat, siger Mia Hjorth Hansen afslutningsvis.

Om IværksætterDanmark
IværksætterDanmark er erhvervshusenes initiativ til en samlende national indsats for alle iværksættere. Projektets overordnede mål er at understøtte et bredt kompetenceløft blandt iværksættere for at øge antallet af nye iværksættere og øge deres overlevelsesrate. Det sker gennem forskellige typer forløb.
EU’s Socialfond og de decentrale erhvervsfremmemidler har støttet IvDK med 20,8 mio. kr., og REACT-EU har støttet med 60 mio. kr. Projektet startede i august 2019, og med støtten fra REACT-EU kan projektet nu fortsætte indtil juni 2023.

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer, Markedsføring

 

Seneste nyt fra redaktionen

På Roskilde Festival kan du købe øl brygget på burgerboller

DrikkevarerTopØkologi og bæredygtighed28. 06. 2022

Burger og øl har altid været en god kombination. Nu går Jacobsen skridtet videre og brygger en helt særlig økologisk øl på restproduktionen af burgerboller fra håndværksbageriet Jalm&B. Den unikke øl skal være med til at mindske madspild og sælges kun på Roskilde Festival. En brygger og en

Prisboom kan afhjælpes ved at følge kostråd

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed28. 06. 2022

Tal fra Dansk Statistik viser, at de generelle prisstigninger på fødevarer nu er nået over 10 procent, hvilket for en gennemsnitlig dansk børnefamilie betyder merudgifter for cirka 490 kroner om måneden. Ifølge Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan nogle af konsekvenserne undgås ved at

Lagkagehuset åbner butik i Skovlunde

Brød og kager28. 06. 2022

Den 29. juni åbner et Lagkagehus på adressen Bybuen 32 i Skovlunde. Åbningen af byens første Lagkagehus fejres blandt andet med særlige åbningstilbud og gratis kaffe på dagen. Skovlunde får snart sit første Lagkagehus. Det sker, når butikken slår dørene op i Skovlunde bymidte den 29. juni, og

Forbrugernes fokus på madspild vokser

AktueltDetailhandel og en grosMarkedsføring28. 06. 2022

Forbrugernes bevidsthed om madspild er mere end fordoblet siden udbruddet af corona. 72 pct. er i dag bevidste om deres eget madspild – et tal, der lå på 33 pct. i vinteren 2020. Det viser en ny, stor undersøgelse fra Capgemini, som også fastslår, at 90 pct. af forbrugerne i dag foretrækker

Tuborg ændrer klassisk opskrift

Drikkevarer27. 06. 2022

Gæsterne på Roskilde Festival er de første, der kunne slukke tørsten i Tuborgs nye økologisk Tuborg Classic. - Tuborg Classic er en af vores mest elskede og populære øl, og der har længe været et ønske om et økologisk alternativ. Vi er derfor meget glade for endelig at kunne præsentere en

Jordbærsucces skaber efterspørgsel på rabarber

AktueltFoodserviceFrugt og grøntMejeri27. 06. 2022

Danskerne er vilde med is med jordbær fra Samsø, og nu forsøger ismejeriet Kastbergs Gourmet Is, om det også gælder rabarber fra Kattegatøen. Den første ladning rabarber fra Samsø er netop landet og får snart hovedrollen i Kastbergs rabarbersorbet. Kastbergs begyndte i 2021 at lave is med

Vildgaard fejede modstanden til side

Foodservice27. 06. 2022

Sol over Gudhjem var tilbage i fuld flor, hvor en række stjernekokke dystede på havnen i Gudhjem om penge, bil og ikke mindst hæder. Den tidligere Noma-kok Torsten Vildgaard vandt over den forsvarende vinder fra 2021 Andreas T. Møller og Nick Curtin og David Fischer. Vinderen, Torsten Vildgaard,

Tre tendenser, der ændrer det danske fødevarelandskab

FoodserviceTop23. 06. 2022

Mens der bliver investeret stort i den grønne omstilling af den danske fødevaresektor, giver Simon-Kucher & Partners tre bud på tendenser, der sætter yderligere skub i samtalen om etisk forbrug på tværs af samme sektor Af Farah Thalji, direktør, Simon-Kucher &

Følg landets største kokkekonkurrence live på TV2

Foodservice23. 06. 2022

Det er en flok spændte kokke, der lørdag formiddag står parat på havnen i den nordøstlige by Gudhjem på Bornholm. Den prestigefyldte kokkekonkurrence Sol over Gudhjem er endelig tilbage på havnen for første gang siden 2019. Både kokke, dommere, teamet bag konkurrencerne har glædet sig til at dyste

Sælger chips for millioner

Konfekture23. 06. 2022

I et netop offentliggjort regnskab kan Orkla Danmarks Confectionery & Snacks enhed vise en fremgang i omsætningen, som er steget fra 684 mio. kr. i 2020 til 750 mio. kr. i 2021. Samtidig er resultatet steget fra 106 mio. kr. i 2020 til 112. mio. kr. i 2021. Fremgangen på omsætningen

Tilmeld Nyhedsbrev

Arkiv over seneste nyhedsbreve
 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Beckhoff Automation ApS

    ARTO – modulær, fleksibel og integreret

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Fremtidens receptionister får barista-færdigheder

  • Duni A/S

    En sommerhilsen fra Duni Group

  • Beckhoff Automation ApS

    MX-Systemet fra Beckhoff – Anlægsstyring uden eltavle

  • Domino Systems A/S

    Mød Domino Systems på Sign og Print messen

  • DENIOS ApS

    Gør din opbevaring og transport af gasflasker sikrere med ét redskab

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumteknologi forbedrer egenskaberne i fjernvarmenettet

  • Beckhoff Automation ApS

    ATRO: Automation Technology for Robotics

  • Domino Systems A/S

    Gør jeres produktbranding til den rene leg med T3-OPX

  • DENIOS ApS

    Tre ting, du bør tjekke, inden skyder sommerferien i gang

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • På Roskilde Festival kan du købe øl brygget på burgerboller

    28.06.2022

  • Prisboom kan afhjælpes ved at følge kostråd

    28.06.2022

  • Lagkagehuset åbner butik i Skovlunde

    28.06.2022

  • Forbrugernes fokus på madspild vokser

    28.06.2022

  • Tuborg ændrer klassisk opskrift

    27.06.2022

  • Jordbærsucces skaber efterspørgsel på rabarber

    27.06.2022

  • Vildgaard fejede modstanden til side

    27.06.2022

  • Tre tendenser, der ændrer det danske fødevarelandskab

    23.06.2022

  • Følg landets største kokkekonkurrence live på TV2

    23.06.2022

  • Sælger chips for millioner

    23.06.2022

  • Nyt betalingskort forvandler restauranter til frokostordninger

    23.06.2022

  • Dobbeltguld til dansk vodka

    23.06.2022

  • Konkurrenter i opsigtsvækkende skål

    23.06.2022

  • Arla vil fordoble salget til foodservice

    23.06.2022

  • Stort testanlæg for bæredygtige produkter

    20.06.2022

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk

Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk

Privatlivspolitik
Denne hjemmeside benytter cookies. Acceptér Afvis Læs mere om vores brug af cookies her: Brug af cookies
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR