Den danske bagervirksomhed Faber Brød har indgået en stor toårig millionaftale med Joe & The Juice om at levere kager til kædens mere end 300 cafeer verden over.
Det er blot et år siden, at bageriværksætterne bag Smartbake Bakery Group opkøbte den økologiske producent Faber Brød, og nu har virksomheden indgået den hidtil største samarbejdsaftale. I de næste to år skal Faber Brød nemlig levere kager til samtlige 312 cafeer i den verdensomspændende juice-succes Joe & The Juice. Aftalen har en værdi på et betydeligt tocifret millionbeløb og passer perfekt ind i Faber Brøds nye forretningsstrategi.
– Aftalen med Joe & The Juice er en kæmpe sejr for os og noget, som vi er enormt stolte af. Den cementerer samtidig, at vores strategi om at fokusere vores energi på HORECA-sektoren godt kan betale sig. Det er vores hidtil største globale aftale, og det er sådan nogle, vi skal have flere af, fortæller Karsten Leed, der er kommerciel direktør i Smartbake og Faber Brød.
Aftalen dækker over et fast, globalt sortiment på seks forskellige kager, som skal få juicekundernes tænder til at løbe i vand oppe ved disken.

Lækre kager
Særligt de amerikanske kunder har efterspurgt kage som supplement til den friskpressede juice, hvorfor kæden nu har besluttet at udbrede et kagesortiment til samtlige cafeer. Ledelsen i Joe & The Juice ledte derfor efter leverandører, og ud af et felt på seks virksomheder, faldt valget på Faber Brød.
– Vi var ganske imponerede over tilgangen til samarbejdet fra Faber Brød. Vi havde nogle temmelig specifikke ønsker til, hvilke produkter vi ville have i sortimentet, og Faber Brød kunne levere på samtlige af dem. Derudover er deres produkter enormt lækre, og nogle, som vi har stor tiltro til, at vores kunderne bliver glade for, siger Mathias Nielsen, Supply Chain Manager i Joe & The Juice.
Håndværket fortsat i fokus
Den netop indgåede aftale passer som fod i hose på den langsigtede strategi for Faber Brød med at levere bagværk til internationale og voksende kæder. De ekstra midler, som aftalen indbringer, bliver investeret i automatisering af virksomhedens bageri, så Faber Brød på sigt kan være endnu mere konkurrencedygtige på både pris og løsninger.
– Selv om vi automatiserer bageriet, er det stadig meget vigtigt for os, at vi ikke bliver en fabrik. Vi skal og vil fortsat have det gode bagerhåndværk i fokus. Den nye aftale gør, at vi kan investere yderligere i produktionsapparatet, der vil styrke vores position på convenience- og out-of-home-markedet. I det kommende regnskabsår forventer vi en omsætning på 30 millioner kroner, fortæller Karsten Leed.
Aftalen med Joe & The Juice løber de næste to år, men Faber Brød har fortrinsret til at forlænge aftalen yderligere.